AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.950

Oljud från vattenpump/servo runtom nånstans?

Sida 1 av 2
La
76
Lat
M3 e36 -93
Jag har fått nåt konstigt oljud från motorn runt servon oljfillterbehållaren runt det området det låter som om tex fläkten är lös min vattenpump läckte lite så jag hade den inne på bmw idag dom konstatera att det var pumpen som var pajj dom bytte den för 3200kr jag sätter mig i bilen sätter på den samma oljud det var inte borta jag bad dom ta tillbaka bilen för att felet kvarstår men han sa att jag skulle komma tillbaka på mån haapp..Nu så har jag spelat in ljudet på film någon som vet hur man lägger upp det här så kan ni lyssna själva??

Bilen är en 528 99års med 230000 på mätarn
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

jag gissar på att det är lagren i spännrullarna till drivremmarna.
Dåligt är, om BMW inte kontrollerade dessa, eller föreslog ett byte då de rev ned allt vid bytet av pumpen.

//H
La
76
Lat
M3 e36 -93
Nej håkan dom sa inget annat för jag sa att dom skulle göra en felsökning tycker det är fel av dom att inte påpeka det om någon vet hur man lägger upp ljudfilm berätta gärna
La
76
Lat
M3 e36 -93
Jag har nu lokaliserat att det kommer från servobehållaren och tror att det är överströmningsventilen tror den heter så någon som har kännedom inom de området??
La
76
Lat
M3 e36 -93
lägger upp ljudfilm jag vet fortfarande inte vad det är som låter förutom att det kommer från servon.

Länk

La
76
Lat
M3 e36 -93
ingen som har nån anning om vad det kan vara?

Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Har fått precis samma missljud på min bil de senaste dagarna, dock skramlar inte min riktigt lika frekvent men precis samma ljud! Tycker även det gnisslar lite mer från någon drivrem eller liknande.

Din styrservo är inte trög om bilen stått över natten och blivit riktigt kall? Min är enormt trög den första minuten, som att köra utan servo.

Trodde först det var fläktkopplingen med tanke på att det börja gnissla/låta lite lite grann men ljudet kommer inte därifrån och känner inget glapp.

La
76
Lat
M3 e36 -93
Turbovin nej servon funkar som den ska. Enligt bmw så är det spännrullen eller nån av dom rullarna där nere som är glapp och har tid hos dom den 22. När jag har i P så låter det ytterst lite men så fort jag lägger i D så börjar det låta högt så man verkligen hör det och den låter bara på tomgång inte när man gasar. Sätter jag örat på servobehållaren så är jag 100% säker att ljudet kommer därifrån så jag har ingen anning vi får se vad bmw säger fast jag inte vill lämmna bilen där mer.

Iv
60
IvanDK
BMW 520D M-PKT F10 - 2011
Det låter helt klart som spännrullen,hade en bekant som hade en alfa 156 och hans hördes exakt likadant

La
76
Lat
M3 e36 -93
Hur kan man lättast felsöka om det är spännrullen kan man känna på den om den glappar eller så?

St
92
Stefan1
Bmw 530i - e60 2005
tjena!
tycker att det låter som lagerskrammel ifrån spännrulle, försök haka av drivremmen o sen snurra o känn om det typ hackar när du snurrar på hjulen.
su
198
surre77
523-00 M
hur har det gått? någon som löst problemet med ljudet
La
76
Lat
M3 e36 -93
Surre77 yes det var spännrullen som väsnades

ma
20
mange73
530ia touring -03
Hallå! Ser en tråd jag gärna öppnar.. Har samma ljudproblem på min 530. Låter som störigt gäng syrsor. Det tystnar vid gaspådrag. Har bytt alla remmar, alla spännrullar, lager i generatorn och vet inte härnäst vad jag ska byta. Låter som om det kommer ifrån servobehållaren. Tips någon????
Visa användare
138
sutko
bruksbil
hej, jag har fått byta mina spännrullar på en e39 då byte man remmar oxå det brukar vara glapp i lagern som blir tort o därifrån kommer oljudet.
Qu
64
Quickie
523i Sedan -98
20400 mil
Hej, även jag har exakt samma oljud. Jag vet att remmar och vattenpump + termostat är bytta men det verkar fan som att man inte bytte rullarna.

Lat: Vilken rulle bytte de på din bil?

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Hump !
Har exakt samma symptom. Vilken rulle gällde det ?
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Skumma ljud kan även komma från ventilen till tankavluftningen om den blivit otät. Dessa ljud kan vara svåra att lokalisera pga att de fortplantas i slangar och rör i motorrummet och under bilen bak till tanken samt kolbehållaren. Typiskt för detta problem är att det låter på tomgång men tystnar så snart du ger det minsta lilla gas.

//Göran
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Min bil åker in på rep på tisdag så då vet vi svaret :), iallafall på min bil. Men nog luktar det spännrullelager med tanke på hur det rasslar allt.
Visa användare
40
powermike
BMW E46 318i Touring 2002
Min har börjat tjuta från remmarna trodde jag, lämnade in bilen och bytade vatten pump, termostat samt remmar. Inga rem spännare eller hjul bytades dock. Men, tjutandet finns kvar, har också kommit fram till att det kommer från servo olje behållaren. Har dessutom kännt vid ett par tillfällen att sevon hackar vid snabba rattutslag.

Väntar med spänning på nästa inlägg.

Micke Edahl Länk
#3288 BMWCS/Syd
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Det är nog skillnad på tjut och skrammel. Du powermike har förmodligen inte samma problem som jag har. Jag har ett typiskt lagerskrammel på min bil. Ett klapprande metalliskt ljud och inget tjutande alls.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.