|
|
|
|---|---|
|
Har lite problem. När jag vrider om nyckeln för att starta händer inte ett skit. Hur ska man mäta för att hitta vad som är fel? Tändningslås? Något relä? Startmotor? Var börjar jag och hur bär jag mig åt? | |
| Batteri? | |
|
Nae. tveksamt. Precis satt i nytt batteri. Var ut och försökte kika lite på bilen nyss. Lyckades få igång den genom att sätta en skruvmejsel på startmotorn mellan kontakterna. Alltså finns det ju batteri? När jag nu vrider på nyckeln klickar det typ varannan gång. Varannan gång händer det noll. Men ingen av gångerna drar den runt motorn. HJÄÄÄÄLP! Vill inte behöva köra bilen till bmw här i stockholm som säkert gärna vill ta emot den o felsöka för 1500kr eller vad det kan tänkas kosta. |
|
| Startmotorn är en av de svaga punkterna på en Tds det är av av Italiensk härkomst och heter Magnetti..om du tar bort den vilket är ganska enkelt så åker du till El & Diesel så får du en Bosch i utbyte ...det enda du inte får glömma är att innan du tar bort den så ta ur kontakten till varvtalsgivaren som sitter under...och jobbet görs uppifrån.. | |
| Om den startar genom att mata solenoiden via en skruvmejsel från matarkabeln, men inte på normalt vis borde det väl vara ett spänningsfall på manöverkabeln (den tunnare) till startmotorn tycker jag. Möjligen vid tändningslåset. Prova om den alltid startar konsekvent med skruvmejseln, då är det väl egentligen inte fel på startmotorn om inte solenoiden blivit känslig för det normala spänningsfall som råder i manöverkabeln. | |
|
Klickar det i startmotorn funkar ju manövern, då är felet i solenoiden, i elanslutning mellan solenoid startmotor ellr i startmotorn Prova koppla in en startknapp på starten, funkar den med den men inte med nyckel, är ju felet i tändlås-solenoid |
|
|
Hej,har haft samma problem på min 525 tds!.Kan du inte starta någon gång med nyckeln även vid flera försök ? Det blev värre o värre för mig och till slut fick jag byta tändningslåset,köpte nytt o bytade själv,men efteråt hittade jag flera beg. till salu !? Det hade blivit billigare ,men jag ville ha en nyckel till så jag beställde nytt ändå.... HBK |
|
|
Hur gör jag för att koppla in en startknapp? Kanske jävligt dum fråga? Men vet inte vilka punkter jag ska koppla imellan? |
|
|
vad är föresten priset på en sån där utbytesmotor? Kan tänka mig att det kostar en hel del. =/ Men man har inte mkt val. Utan startmotor som går som den ska så är det inte så kul att åka någonstans. =) Vet ju aldrig om man kommer därifrån eller inte. Upprepas bör att startmotorn inte alltid klickar när jag vrider fram nyckeln. Ibland när jag kör med skruvmejseln snurrar bara startmotorn också utan att solenoiden slår in. Detta kanske bara beror på handhavande fel med skruvmejseln? Glad amatör. hehe |
|
|
Startknappen kopplar du med en kabel till batteri+ den andra till startmotorn, sitter ofta en flatstiftsanslutning, sätt på en gren där så har du både knapp och nyckel, när nyckel inte funkar provar du knappen, funkar det inte har du startmotorfel (kabeln ska alltså monteras tillsammans med den klena kabeln på starten) Tror helt klartt ditt fel är i starten, eftersom den snurrar men inte slår till ibland Gissar att en start går på 2000-2500:- |
|
|
läst runt lite på forumet. Om jag ska byta startmotorn. E det då verkligen nödvändigt att ta bort insuget som många skriver? Såå trångt e det väl trots allt inte? Där e ju föresten två tunna anslutningar på starten. Hur vet jag vilken som e vilken. (Många frågor blir det...) |
|
|
Du behöver inte ta bort insuget..bara staget som sitter vid oljestickan..Om du nu har en Magnetti så är det mutter på bulten ..får du en Bosch så är den gängad i godset men Biltemas Torxringnyckelsats är som gjord för att skruva tds starten med..Viktigt som jag skrev tidigare ta bort vartalsgivarkontakten under starten..den går sönder annars.!!! Jobbet tar inte ens en timme att göra och om du får en Bocsh så är den lättare att montera för den är mycket mindre.. |
|
|
Om knappt en timme ska det komma en kille o kika på det. Han har tydligen varit bilmek. Då får jag förhoppningsvis lite klarhet i det hela. Förstår dock inte vad man ska med torxnyckelsatsen till? Det e ju typ 17mm skalle. Och de är genomgående med mutter på baksidan. Sitter den bara med de två bultarna man ser eller är där något gömt bakom också? |
|
| Fattar du när du konstaterar att det är Torxskalle på bulten ..muttern på framsida är 17 mm elle rså har det någon gång bytts på din bil.. | |
|
Aaah, det kan nog stämma ja. Torx bakifrån isf. Ska ta lite bilder när jag är bort till bilen nu. Lägg gärna till mig på msn om du har. bampa_@hotmail.com |
|
| Länk de är bra därför de är så korta..det är trångt på baksidan | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.