|
|
|
|---|---|
|
Hej! Tänkta att min nästa bil skulle kunna bli en Alfa Romeo 159 egentligen mest för att den är så sanslöst snygg speciellt i svart eller rött :) Någon som ha något positivt eller negativt att berätta? Priserna börjar redan komma ner till trevliga nivåer i Tyskland, vad sägs om 150.000 för en 159 3.2 V6 Q4? Tänk då vad den kostar om två år när det är dags för mig att byta :) Kan ju nästan byta jämnt mot min gamla E39! Alla åsikter är önskvärda! /Samuel | |
| Exempel på annons Länk | |
|
Jag har inget matnyttigt att tillföra mer än att det är en så sagolikt vacker bil :) /Masten |
|
|
Logga gärna in på http//:alfapower.nu och registrera dig och ställ frågor för en smula färgade svar :) /Linus |
|
| Hej. Jag har aldrig ägt någon alfa själv men har vänner som HAR gjort... Dom gör inte detta längre. Tyvärr finns det inte så många positiva saker mer än designen som jag har att komma med. Ett exempel är att en vanlig service kunde kosta 9000kr, där 6000kr utgjordes av tändstiften som var dubbla(t-spark) och special. Sedan tror jag att Italienska bilar i övrigt dras med samma svagheter när det gäller sviktande elektronik. Minns att killen med T-sparken hade motorlampan som lös kontinuerligt men ingen mekaniker kunde hitta något fel. Han bytte tillslut in Alfan mot en Ford Focus. Hans egna ord var -"Jag orkar inte mer" | |
| Att tändstiften till en Alfa Romeo med TwinSpark-motorn skulle gå lös på 6000 kr är inget annat än rent skitprat! | |
|
mr-bear: FIAT köper elkomponenter från samma ställe som de flesta: Bosch. En vanlig service på de gamla, ej längre tillgängliga twinsparkmotorerna kostade cirka 3k, beroende på vilken olja man valde. Var 10000:e mil bytte man de 8 tändstiften (Golden Lodge) för i runda slängar 3k. Nu gäller ju inte detta för 159 då de har de GM-baserade motorerna. samuel2: Det som talar mot Alfaägande i Sverige idag är service- och återförsäljarnätet. Olle Olssonbolagen som har agenturen för Alfa Romeo i Sverige verkar inte satsa på märket och har mycket få serviceställen. |
|
| Hej GE :) | |
| Hej du! | |
| Jag hade min 159 2.4-06 femton månader och drygt 4500 mil. Förutom ett löst glas i högra sidospegel som fixades på garantin, var det inga problem med bilen. Tycker inte 159 ger samma upplevelse bakom ratten som 156. 159:an känns kanske lite tung och slö även med 3.2 V6:an under huven, men en snygg bil med bra kvalititetskänsla är den iallafall. Jag skulle välja en TI med sänkt sportschassi, sportig inredning och 19 tums hjul:p | |
|
Jag har inte kört 159 men jag körde 156 2.0TS -99 med MOMO-paketet i 3-4 år. Mycket pigg bil med kanonfjädring fram. Inga problem förutom att kupéfläkten la ner (800kr) och spindellederna fram (notorisk problem, 2500 kr/st). Annars funkade den kanon så kasta inte för mycket oförtjänt skit på Alfa. :) Eller vad sägs om en värdeminskning på endast 13 tKr/år. |
|
|
Hmm...Alfa Romeo 159 Q4 med 3,2 liters sexan verkar(utan att veta) vara en mysig vagn.. Visserligen så är motorn(3,2)ingen Alfamotor utan vad jag förstått en GM produkt. Det som är lite trist är att den motorn inte riktigt upplevs lika pigg och trevlig som Alfas sexor, dock med en fördel att GM produkten har kamkedja, vilket iofs jag tycker är väldigt mycket bättre än rem som satt/sitter i Alfas sexor. Sedan läste jag om att diverse elkontakter sitter väldigt öppet och oskyddat under bilen i många Alfor,vilket inte återfinns i t.ex BMW eller andra "premiumtillverkares bilar".. Kan såklart med åren i saltet bli ett problem :/ Men... Jag är också lite sugen på en Alfa med större motor, t.ex 159 eller Brera med 3,2 liters motorn och fyrhjulsdrift(Q4). Designmässigt verkligen lyckade vagnar(iofs.. Breran kanske uppleves något "kort" i rocken vid en blick från sidan), men som sagt...vissa egenheter i vagnarna får man nog räkna med vid ett långvarigt ägande med bl.a. vinterkörningar. Mvh Janne. |
|
|
Janne, du svarade på en 4,5 år gammalt inlägg... 159:an är vacker, prisvärd och rätt välbyggd, men saknar lite charmen man förväntar sig av en Alfa när man kör den. Dels pga att den är riktigt tung; en 159 Q4 väger ungefär som en 5-serie med xDrive... ---- BMW CS #6212 |
|
|
Jo, vet att det var en tråd som "somnat in", men jag tänkte att det kanske kommer in lite info om 159:an nu också. Tyckte tråden i sig var bra för det ändamålet :) Ok, så den är såpass tung... Väger den lika mycket som en x-drive i femserien så sätter det säkert lite sordin på körkänslan :/ Mvh Janne. |
|
|
"Broschyrvikten" på en 3.2 Q4 är ca 1815 kg. Jag har aldrig kört nån men dom som har dom brukar vara nöjda med köregenskaperna iallafall. Fast bästa köpet är nog ändå en lite senare 1750 TBI, bara 200 hk men betydligt lättare och eftersom det är en turbo så finns det såklart möjligheter till mer effekt. Helst med TI-paketet då... |
|
| En kompis har en sportwagon 156 tror jag det är. Sämre kvalitet på bil har jag nog aldrig sett. Rost och byta dämpare runt om, lås på dörrar, plåten under bilen lossnade etc etc och den har gått knappt 5000 mil. | |
| Låter snarare som en helt vanlig bmw... | |
|
Kvalitetsmässigt är det mycket stor skillnad mellan 156:an och 159:an. Och TBi:n är helt klart den motor som gör bilen mest rättvisa! ---- BMW CS #6212 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.