|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Låt bilen stå i en timma. Koppla en amperemätare over pol till anslutning. Lossa anslutning från polen, så kan du läsa av ett värde i mA. Vad värdet skall vara får du från BMW eller bilelfirma. Kan variera lit beroende på larm. Lars B |
|
|
Grodan: Det var mindre bra att du aktiverade boost när laddaren redan indikerade klar osv. Batteriet gillar inte att ligga med förhöjd spänning när syravikten redan är nära max osv, det det gasar och kokar bara bort vatten helt i onödan. Koppla bort om du inte redan gjort detta. larban: Ditt tips gör att bilen omgående går upp i vaket läge och drar 2-3A vilket givetvis helt maskerar ev. tjuvström som är det man vill kolla. Det är riskabelt både för instrument och bil att fibbla med batterikablarna, enklast mäter man i stället med lämplig tångamperemeter så slipper man ovanstående problem. Stanby-strömmen ligger runt 35-50mA om allt står rätt till. FP |
|
|
Folke: Han tyvärr inte läsa detta innan "Boost" läget jobbat färdigt c:a 4 tim. I C-tek manualen stod det att man först skulle ladda upp batteriet till fullt på vanligt sätt dvs. ladda med 14,4V läget. Sedan skulle man aktivera Boost läget för att "motionera" batteriet. Har bara använt Boost läget en gång tidigare och det var för precis ett år sedan, då jag startade denna tråden. C-tek manualen beskrev att man skulle vara försiktig med Boost läget just för det du skriver Folke dvs. vatten kan koka bort. Nåväl, gjort är gjort :( Tyvärr går det ju inte heller att kontrollera eller fylla på vätskenivån i batteriet.... När jag mätte spänningen nu så fick jag två olika värden med två olika multimetrar. Den "stora" dyrare visade 12,30V medans den "lilla" jätte billiga visade 13,05V........vilken ska man tro på? Vad bör den visa? Ravve: Nej, precis som du skriver så kan man ju inte göra så mycket åt sin körprofil. Ja man kanske bör tänka sig lite för så man inte startar upp bilen i -16 grader och åker bort till "affären på hörnet" allt för ofta. I annat fall så kan man ju bara förlänga batteriets livslängd genom att underhållsladda det då och då. På äldre batterier så kunde man ju även kontrollera syranivå och vid behov fylla på "batteri vatten" (är väl vanligt destillerat vatten) men det kan man ju inte göra på de nya "underhållsfria" batterierna. Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Förresten, vilken typ av tångamperemätare rekommenderas för mätning? Fungerar det tillförlitligt med en billigare modell typ. Jula, clas ohlson etc. Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Man skall inte överdriva taskiga körprofiler osv. Klart man kan köra på normalt sätt men riklig utrustning och individuella avvikelser i användning osv skapar ibland problem. Spänningsmätning: Hur/var mätte du? Direkt efter laddning eller efter vila osv, eller under laddning? Inget ovanligt att billiga multimetrar visar lite fel åt olika håll, jag hade litat på den dyrare. Att fylla på vatten hade inte hjälpt upp "ogynnsam körprofil", det är inte där problemet ligger. Fördelen med nyare batterier är att de inte gör av med vatten under normala förhållanden. Tyvärr skriver man lite galet i många beskrivningar till laddare. Varför skulle man boosta spänningen på batterier som redan tar laddning på normalt sätt? Ctek är inte ensam om detta och de har även varit i blåsväder förr pga att folk lyckat lite "för bra" med de olika funktionerna. Enklare laddare utan 14 lysdioder och en massa lull lull gör jobbet bra i 99% av alla tänkbara scenarier. Det viktiga är att laddaren har stabiliserad laddspänning, inte simpla ostabbade garageladdare. Tyvärr säljs sådana ännu i stor mängd. FP |
|
|
Folke: Mätte när jag kopplat bort batteriladdaren. Nu har batteriet vilat i c:a 4 tim och då visar den stora 12,22V och den mindre 12,96V, båda multimetrarna är av märket Uni-T. Vad ska det visa om det är fulladdat? Det jag tänkte med påfyllning av vatten var att du skrev att batteriet kan koka bort vatten om det redan ligger på/nära max syravikt. I C-tek manualen så står det detta om "Boost" läget... cit" Det här läget är för att rekonditionera djupt urladdade batterier där man kan vänta sig en skiktad syra, (hög syravikt i botten, låg upptill). Observera att batteriet måste laddas upp helt först. Använd den här fasen med försiktighet eftersom den kan orsaka en del vätskeförlust i batteriet. slut cit" Finns det ngn risk att jag skadat batteriet eftersom jag använt detta läge (vid ett par tillfällen)? Tänkte på en annan sak. Innan jag började ladda batteriet så gjorde jag rent polerna ordentligt och slipade med lite fint sandpapper. Polerna blev rena och blanka. Efter att jag hade laddat batterierna så såg polerna "grå dassiga" ut igen som ngn beläggning.....varför? Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Du behöver inte bekymra dig för en enstaka kort överladdning på en eller annan timme. Att höja spänningen för att skapa lite cirkulation i batterisyran är ett lite "rått" sätt att lösa problemet på, man kan även luta batteriet lite fram och tillbaka om det är urplockat, men även vanlig laddning ger en del värmeutveckling som cirkulerar vätskan. Världen klarar sig gott utan boost även om man (under kontroll) ibland kan ha nytta även av denna "finess". Spänningen på ett friskt och fullt laddat batteri ligger runt 12,6-12,8V efter några timmars vila, men i fallet med bilarna så måste man isf koppla loss batterikablarna eftersom bilen drar en del ström, speciellt som man öppnar skuffen osv efter några timmar och väcker upp bilens elsystem. Detta sänker bums spänningen och 12,2V kan vara rimligt. Jag brukar ibland låta en voltmeter (inbyggd i Bobrik hastighetsvarnare) vara inkopplad och när jag efter 6-8 timmar låser upp bilen och kikar så brukar den visa runt 12,2-12,3V vill jag minnas. Har dock inte testat nogrannheten mot annat instrument men värdet är rätt rimligt. FP |
|
|
Folke: Mätte nu på batteriet igen och fick 12,20V med den stora resp. 12,94V med den lila multimetern. Batteriet är urplockat ur bilen och har således ingen källa som kan dra ngn ström. Hittade ngn lathund för batterispänning kontra hur många % batteriet har i kapacitet. Lathunden angav att 12,24V motsvarar ungefär 40% kapacitet, om jag nu går efter den stora multimetern. Det låter ju inte riktigt bra..... Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Helt riktigt med 40% nivå osv. Jag skulle bums låna en riktig multimeter, gärna en Fluke eller annan som visar rätt. Det ser ut som du har felvisning på båda dina instrument, alternativt ett defekt batteri. Fast med alla celler hela (vilket du har) kommer spänningen att ligga rätt ändå vid obelastat batteri. Först vid belastning sjunker dåliga batterier mera än friska. Om man har en defekt cell så dippar spänningen ner c:a 2V men du mäter ju inte runt 10V på dina instrument. Jag har träffat på batterier i andra sammanhang än bilar, med exteremt hög syravikt som mäter en bit över 13V i vila men detta är inte normalt och försvinner när batteriet varit i drift en tid. FP |
|
|
Glömde: Ditt batteri kan givetvis vara förbrukat rent åldersmässigt och spänningen sjunker då snabbare ner under normalnivå även obelastat (hög självurladdning) fast på 2-4 timmar bör det inte märkas. FP |
|
|
Folke: Tack än en gång för att du delar med dig av din expertis :) Läste i början på tråden och såg att jag hade liknande värden förra året då batteriet laddat ur. Eftersom batteriet efter den laddningen fungerade klanderfritt tills nu så misstänker jag att mina multimetrar inte är att lita på. Ska se om jag kan få tag i ngn annan av en granne, förmodligen inte en Fluke men man kan förhoppningsvis se åt vilket håll det lutar. Meddelar vad jag kommer fram till. Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Liten uppdatering. Monterade batteriet i bilen i Måndags och mätte upp spänningen. Den lilla multimetern visade 12,61V och den stora 11,78V. Dock så var inte bilen i "sleep mode" när jag mätte spänningen samt att belysningen i bagageluckan lyste. Mätte direkt på batteriet dvs. ej framme i motorrummet. Kontrollerade också vad "checkcontrollen" visade. Den angav c:a 12,2V (den visade först 12,4V men sjönk sedan ngt). Har kört bilen i en vecka nu och den startar hur snällt som helst varje gång. El-minnena till stol,ratt samt speglar fungerar perfekt nu också. Jag tror att båda mina multimetrar visar lite fel men tyvärr fick jag inte tag i ngn annan att kolla med. Får se om jag kan jaga rätt på ngn ny alt. kolla med min mek. Kan vara så att mitt batteri inte har fullkapacitet längre pga. åldern, så när det sjönk mot närmare -20 grader klarade det väl helt enkelt inte av kylan dvs. kapaciteten minskade med 50%. Om bilen fortsätter att starta och fungera bra så avvaktar jag med köp av ett nytt batteri. Kanske blir dags till hösten. Tack för alla tips/råd :) Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
En lite undran bara, hur får du bagagebelysningen att lysa utan att gå ur sleepmode? Går den inte ur sleepmode när man tex öppnar bagaget? Hur får du fram spänningen via checkcontrollen? |
|
|
Det går inte. Men det står "inte i sleepmode" eller hur? FP |
|
|
Ah, fel av mig! :-) Om jag fattat de rätt så ska den lilla lampan vid växelspaken slockna när sleepmode infinner sig? Tar ungefär en kvart efter man slutat "röra" bilen? |
|
|
Hej Ravve. Nej, när jag mätte spänningen så var bilen inte i "sleep mode" och bagagebelysningen lyste, precis som jag skrev :) Du måste först ha låst upp checkcontrollen innan du kan komma in i menyerna. Tror att batteri spänningen ligger under Test-08 eller Test-09. Följande står i displayen UB: 12.2V (om batteriet har denna spänning). Om bilen är startad så kommer det stå UB:13,7, det är för att generatorn laddar. Finns andra smarta test också, tex. digital hastighetsangivelse (som är den exakta hastigheten till skillnad från den analoga som visar för mycket). Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Ravve: Här kommer en mycket bra beskrivning till hur man låser upp OBC samt förklaring till de flesta tester. Det finns också lite info om att man bör vara försiktig med hur man använder "reset" funktionen. --------->Länk Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Folke han före:) Så går det när man skriver långsamt. Ravve: "Sleep mode" infinner sig efter c:a 15 min, precis som du skriver. Så fort du rör ngt tex. öppnar en dörr, tänder en lampa etc. så "vaknar" bilen upp igen. Det är helt korrekt det du skriver, om att när lampan vid växelspaken slocknar så befinner sig bilen i vila dvs. "sleep mode". Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Då va jag inte så fel på de :-) Bara missade ditt "inte"... Tack för länken, ska pilla lite med den sen. Har gjort lite sånt för länge sen, instrument test när jag försökte mig på att fixa pixelfel i displayen. |
|
|
Grodan: En reservation bara för att den digitala hastighetsvisningen i testmenyn skulle vara helt exakt. Den tar ju signalen från samma ställe som de analoga, t.ex vänster ABS-givare bak i E39 osv. Visningens noggrannhet beror som vanligt på hjulets diameter (däckstyp/modell/slitage) osv, förutom toleransen på systemets komponeter osv som ev. kan visa någon siffra (decimal) fel, precis som i andra digitala mätinstrument osv. Än har det inte visats något instrument med 0,000% tolerans osv... Vad du förmodligen menar är att man slipper felvisningen i den analoga mätaren. Felet i hastighetsvisningen hos analoga instrument är så gott som alltid viss procent av maxutslaget, det ligger i instrumenttypens natur. Normal tolerans är 5-10% av nånting runt 240-280km/h beroende på bilmodell osv. Detta gör att felvisningen (i km/h) alltid följer hastighetsvisningen och blir större ju fortare man kör. Ibland hör man skrönor om att det "alltid" är en viss tolerans (uppåt) inlagd i mätaren som gör att den alltid visar ett visst antal km för mycket. Riktigt så är det inte, det skulle innebära att tex vid krypfart 0-10 km/h skulle mätaren kunnat visa 20-30km/h, vilket den ju inte gör. Vill man avläsa exakt hastighet så är GPS-mottagare (navigator eller kameravarnare osv) det bästa/enklaste sättet, tänk dock på att uppdateringen från satelliten är 1 gång/sek och att man skall hålla "rak kurs" för att få högsta noggrannhet. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.