AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
31.177

Problem med urladdat batteri i min 540.

Sida 1 av 4
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej alla entusiaster.

Så i morse så var det min sambos tur att ta bilen till jobbet imorse. Ute var det -9 grader och när hon skulle starta upp bilen så hörde hon hur startmotorn gick men bilen gick inte igång. Bara för henne att ta tåget......

Jag gick ner till bilen vid lunch och mätte styrkan i det. 11.1 V visade multimetern när jag mätte på polerna på batteriet. Batteriet är således urladdat. Kopplade loss det och tog upp det i lägenheten. Nu till mina funderingar:

Batteriet är nästan på dagen 4 år gammalt och är av märket Tudor Tech-tronic. 100Ah/800A. Sedan jag köpte det så laddar jag det regelbundet c:a 3 ggr per år med min C-Tek multi xs 7000 (mycket nöjd med laddaren:) Har enligt Bmw en "ogynnsam körprofil" dvs. mycket stadskörnng och korta sträckor.

Det här är första gången sedan jag köpte det som det har laddat ur helt och bilen inte har kunnat starta. Det märkliga var att jag laddade det ordentligt när jag var uppe på landet i förra veckan (-10 till -15 grader ute då) och C-tek laddaren indikerade att batteriet var färdig laddat.

Jag funderar nu på vad som kan vara orsaken till att batteriet har blivit urladdat....

1. Hur kan jag kontrollera att batteriet inte är defekt? Batteriet är av typen "underhållsfritt" vilket gör att det inte går att kontrollera syra nivån i det....

2. Kan det vara generatorn som inte laddar tillräckligt? Hur många Volt skall man kunna mäta över polerna när generatorn är frisk?

Har satt batteriet på laddning (14.4 V-läget) och C-tek laddaren indikerar inget fel än så länge (finns en lampa som lyser då), men hur många timmar skall jag låta ladda batteriet? 24 tim eller mer? Kan jag tolka det att batteriet är laddat till 100% (och inte bara till c:a 80%) när C-tek laddaren lyser grönt dvs. färdigt?

Tacksam för alla råd/tips.

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Liten uppdatering av mitt problem.

Nu har batteriet laddat 24 tim och sedan stått utan laddning i en timme. Enligt instruktionsboken för min C-tek laddare så indikerar den gröna lampan att batteriet är laddat till 95-100% och att laddaren nu endast underhållsladdar batteriet om den känner att spänningen sjunker under 12,7 V.

Nu till det konstiga......enligt min stora multimeter så har batteriet en spänning på 12,15 V. Detta borde indikera att batteriet bara är laddat till c:a 30%. Tar jag dock min lilla billiga multimeter så visar den en spänning på 12,89 V. dvs. 100% laddat. Vilken skall man lita på egentligen? Batteriets sk, "magic eye" visar grönt dvs. att batteriet är ordentligt laddat.

Jag känner mig kluven........

Att köpa ett nytt batteri eller inte.....det är frågan....

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Var det p.g.a för låg spänning bilen inte startade då?
Det kan ju ha fallit i spänning p.g.a startförsöket. C-tekladdaren säger över 12,7V och en av Multimetrarna likaså. Det står alltså 2-1 till fulladdat, vilket gör att jag skulle sätta tillbaka batteriet och prova det i bilen då det blir belastat o.s.v.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Anders-72: Batteriet hade en spänning på c:a 11.1 V när jag mäte med multimetern (dock den större av dem dvs. den som nu visar att batteriet endast fulladdat har en spänning på 12,15V). "Magic eye" på batteriet var svart vilket indikerar att batteriet måste laddas. Det som är oroväckande är att jag laddade batteriet bara för en vecka sedan på landet med c-tek laddaren.....

Jag har nu satt laddaren på batteriet i sk. "boost" läge. Detta kan man tydligen göra om batteriet varit urladdat och är till för att rekonditionera batteriet.

Det är jobbigt när man har två st multimetrar som visar olika med en differens på c:a 0,7-0,8 V.

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Jag läste på Tudors hemsida att moderna bilar inte bör göras helt strömlösa då de har känslig elektronik som kan ta skada av det. Jag har aldrig tidigare haft batteriet urkopplat ur bilen ngn längre tid och nu har bilen stått helt strömlös i över 24 timmar....

Bör jag vara orolig att ngt tagit skada och i såfall vad?

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag tänkte om batteriet tappat kapacitet efter startförsöket. Det kan ju gå fort om det är kallt och man nöter ett tag på startmotorn. Då är laddningen förra veckan ett minne blott ändå.
Men om du nu kopplar in laddaren så går den inte in och underhållsladdar vad jag förstått och det indikerar ju också på att spänningen ligger över 12,7V.
Tror inte det blir några problem så länge du inte har någon eftermonterad elektronik som kräver kod för att hoppa igång.
Tvärtom brukar en reset genom att koppla ur batteriet och lägga ihop kablarna i min. 20 minuter vara ett sätt att komma till rätta med en del konstiga elfel i dessa bilar.
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
Inga problem att vara strömlöst. Hade lite bekymmer själv och kopplade från batteriet en vecka när den stod på flygplats och hade inga bekymmer efter.

Karl Birgander, Göteborg
BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90
Förr: BMW 318is -90
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Anders-72: Aha, då förstår jag vad du menade. Batteriet skall "boosta" ett par timmar till sedan provar jag att stoppa i det och startar bilen. Tänkte att jag skall mäta när bilen är igång för att se att generatorn ger tillräcklig laddning.

Laddningen från generatorn (när jag mäter på batteripolerna) borde väl vara över 13V om den laddar som den ska eller?

gti-charlie: Låter bra. Får se när jag sätter i batteriet vad som händer...

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
ga
201
gagge66
540iA -99
Det ända du behöver göra när du monterat tillbaka batteriet är att ställa in klocka/datum. Så var det för mig iaf! Allt annat skall funka!

Hälsn T
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

har bestämt för mig att laddningsspänningen skall ligga mellan 13,7 och 14,2 Volt.

Givetvis så är det lägre vid tomgång...

//H
J.B
Grodam kerit ..
Kom i håg att du har en viss procentuell avikelse på mätinstrument på uppmätt värde , ju billigare multimeter desso större feldiff är det , bör stå på instrumentet ..

Bästa sättet och kolla bateri är väll att kolla syraprovare eller en bateritestare som blir som en belastning på bateriet ...

J.B

Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det fina med cteks automatik är att när du kopplat på laddaren så laddar den fullt av sig självt. Det där med siffror är inte det enklaste för det finnes ju som du själv nämner många olika sidors information att förhålla sig till.
Som du nämner har du laddat med jämna mellanrum så någon risk för att batteriet är "slut" ser jag inte, du förlänger livslängden(normalt 3-5 år för ett batteri) med upp till 50% med kontinuerligt nyttjande av en ctek.
Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Om du haver möjlighet att ladda en gång i veckan under en månads tid så får avsulftateringsfunktionen verka ett par gånger. Jag laddar varje månad året runt för egen del.
Mvh
Asken
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Tack för alla tips:)

Jag monterade tillbaka batteriet efter att ha finslipat polerna med ett 1000 våtslippapper samt smorde in dem med lite polfett. Jag startade upp bilen och slog på parkeringsljuset, lät bilen stå lite på tomgång samt varavade upp jämt till 1500 rpm ngr gånger. Sedan mäte jag på polerna på batteriet och multimetern för en hundring från clas ohlson visade en spänning på 14,3 V. (chekcontrollen i bilen visade 13,7V). Jag körde med bilen i en timme och mätte sedan spänningen igen på tomgång, med samma resultat. Efter att jag slagit av motorn och endast kupebelysning var igång visade batteriet en spänning på 12,6 V. Jag hoppas bilen startar fint imorgon också samt att jag skall mäta en extra gång för att se hur batteriet har klarat natten.

Ställa in språk, tid, datum samt minnet för stol,ratt, sidospeglar var det ända jag märkte av efter strömlösheten.

Asken:
Har svårt att ladda batteriet i bilen då jag bor i lägenhet och att behöva lyfta ur det 25 kg tunga klumpen och släppa upp vid laddning känns jobbigt. Därför brukar jag ladda varje gång vi är uppe på landet och det blir väl en 3-5ggr per år.

J.B:
Olika multimetrar har olika kvaliteé :) man får vad man betalar för. Men det som var lustigt i detta fall var att min lilla billiga clas ohlson mätare var den som visade att batteriet var fulladdat precis som c-tek laddaren indikerade medans den större dyrare mätaren visade 0,7 V lägre. Båda är av märket Uni-T och är tillverkade i Asien. Test med Syraprovare fungerar tyvärr inte på mitt batteri då det är av typen "underhållsfritt" dvs. ihopsvetsat.

Nåväl, får hoppas på det bästa och i värsta fall köpa ett nytt batteri. Skönt iallafall att den "vätskekylda besten" verkar snurra på som den ska.

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Jo
7
Jonas123
530iT -02
En liten fråga.
Vad är rimlig spänning på ett bra batteri?
Jag mätte mitt nu och fick 11.9V inkopplat och 12.2 utkopplat.
(billig clas ohlson multimeter).
Är detta rimligt, tappar med 0.3V pga. några lampor, och om jag tolkar inläggen rätt ovan, verkar ett friskt batteri normalt ge mer spänning än 12V.
Mitt batteri (Varta något, 80Ah) är 2.5år gammalt och har haft problem att starta min 530iT efter julhelgen, då jag tror att batteriet laddades ur pga. klickande bakluckeöverdel. Läste i en annan länk, att krånglande bakluckor tar död på batterier - någon som kan bekräfta?

Vänligen/Jonas

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Jonas123: Angående bakluckan så vet jag inte säkert men om det är så att bakluckan plötsligt skickar ngn impuls så går bilen ur sleepmode läget och "somnar inte igen förrens efter 16 min. Om luckan skickar signaler lite då och då så kan princip bilen inte hålla sig varaktigt i sleepmode och det kan defenitivt dra ur batteriet.

Jag mätte mitt batteri idag med endast kupe belysningen tänd och det visade på 12,2-12,3V, checkcontrollen i bilen visade 12,0V men då är ju även tändningen påslagen. Har du provat att ladda batteriet ordentligt och kanske rent av köra ett rekonditionerings program? C-tek laddaren har ett sånt läge och det har säker andra laddare också. Varta är ett bra batteri och 2,5 år är inte speciellt gammalt för ett batteri men det behöva underhållsladdas då och då.

För egen del så startar bilen snällt nu och även el-ratten samt minnena i stolarna fungerar perfekt igen. Jag avvaktar med att köpa ett nytt batteri :)

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Jo
7
Jonas123
530iT -02
Jag laddade under natten och mätte spänningen på morgonen.
Fick 12.7V urkopplat så det var tydligen inte helt friskt igår.
Jag skall låta det var urkopplat och se om det tappar spänning.
Verkar troligt att om min baklucka "väcker" bilen så tappar jag ström hela tiden. Rimligen borde detta också slita mer på batteriet, så det kanske inte blir äldre än 2.5år.

Vänligen/Jonas
Läs gärna en del av de tidigare trådarna om batterier och laddning, även om det mesta är sagt ovan.
Felvisning mellan olika multimetrar av billig modell är vanligare än man tror, vissa kan visa helt rätt, andra ganska mycket fel osv, tyvärr olika från gång till gång osv. Det är detta som skiljer t.ex en Fluke för ett par tusenlappar och uppåt och en kinaburk för någon hundring.
När man väl har ett instrument som visar rätt så bör spänningen mätt direkt över batteriet ligga runt 13,8-14V med motorn startad och medium last i form av t.ex halvljuset tänt osv. Obs att en del 540 E39 har lite för låg tomgång, speciellt med AC:n frånslagen, och skall varvas upp till minst 1000 rpm vid mätningen.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Notera att jag har en 10 år gammal Digital Multimeter från Clas O , Caltek har jag för mig den heter kostade väl 3-400 kr då , den visar faktiskt exact lika och tom mera rätt än en av de 4 st multimetrar vi har på jobbet Fluke , Metric o Tillqvist som kalibreras årligen för att vara godkänd testutrustning.
Enligt BMW ska ett batteri laddas ca 12 timmar när spänningen sjunkit till 12,3V för att säkerhetställa full elektronik funktion .
Fullladdat 12,7-12,9V är normalt.
En 540 ska ALLTID ha ACknappen intryckt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Lite off topic men hoppas det är okej:

Motivering till varför AC-knappen ALLTID ska vara intryckt?
Jag har inte fyllt på min AC än sen kompressorinstallationen och kör därför med AC av. Något som skadas av detta eller?

Har dock lite problem med fukt på fram och bakruta nu som jag inte haft innan. Antar att AC har en viss uttorkande effekt men inte ska väl en BMW 540 imma igen bara för man har AC av?
Motorstyrningen höjer tomgången lite när kompressorn kopplas in. Den är av variabel typ i E39 och många andra och regleras internt istf till/frånslag som på äldre anläggningar.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.