AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.352

Underhålla avställd M3a?

Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Har nu haft bilen avställd i ca 1 månad. Den står i garage med batteriet kopplat. Tankade fullt innan avställningen. Bör jag "underhålla" bilen på något sätt. Kanske koppla ut batteriet och förvara den inomhus istället?

Hörde från någon att M3an kan strula om man kollar bort batteriet för länge. Stämmer det?

Tips någon?

Tack på förhand.

// Daniel
Jag brukar alltid ha en underhållsladdare kopplad till batteriet när jag har sommarbilen avställd. Har funkat fint hittills iallafall.
Spajjjs: Låter bra det du gjort. Det du hört att bilen kan strula om batteriet är ur för länge är en skröna som någon hört från farfars, farfars farmor för 200 år sedan.

Servade du den innan avställning? Extra luft i däcken om det är findäcken den står på? rulla gärna bilen fram/tillbaka så att däcken får röra lite på sig ( 1 gång /veckan eller vid enstaka tillfällen.

En rejäl städning, skinnbehandling o.s.v.

Starta INTE den då packningar och slangar torkar och spricker om du startar ofta under avställning.

Antingen startar du ofta och låter gå riktigt varm eller så låter du den vara helt och hållet.
Ett hett tips tills nästa gång, SÖK!!! :) Finns hur mycket info som helst här på AP angående avställning.
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Hade jag haft uttag för ström på hade redan en underhållsladdare varit på plats :) Bilen tvättades noga och vaxades och gjordes fin invändigt så att den e fin till våren. Var på oljeservice på BMW för ca 400 mil sedan så oljan har jag faktiskt inte bytt inför avställningen.
Det kanske vore bäst att ta ur batteriet och underhållsladda detta, låt inte batteriet stå på betonggolv för länge.
Jag tog ur batteriet första vintern jag ägde min och inget strul uppstod och minnet för service fanns kvar.

Min M3:a står i eget varmt garage och med gott om utrymme, Ctec-laddare inkopplad, nytt lackskydd pålagt samt skinnbehnadlad och glastec, olja, oljefilter, luftfilter, kupefilter, bytt inför kommande vår, rullar den lite då och då för att däcken inte ska stå för länge på samma ställe, kommer i vinter att ta av hjulen och rengöra i innerskärmar samt tvätta och fräscha till bromsar mm.

/Micke

Länk
Spajjis:
Vet inte vad du menar, men vad är mer inne än ett garage? Eller menar du bara batteriet och inte hela bilen kanske?

Ett tips vad det gäller däck och hjul.
Åk till en bilskrot och be att få fyra fälgar dem ändå ska skrota samt fyra däck.
Min bil står således på skrotfälgar och fördelar med det.

Man kan flytta bilen när man vill och behöver. Länk
Man har finhjulen lösa så man kan tvätta och vaxa dem i lugn och ro när det passar.
Man slipper oroa sig för "plattfötter".

///Micke
Min cabrio Länk
Micke:
Grymma ballonger du fått på din cab =).

Om man skulle få tag i "skrotfälgar", hur små funkar på M3 E46? Vissa säger 17". Kan bli svårt att få tag i på skroten kanske, jag har E34 17":are som ligger men tror det blir svårt fram på bilen p.g.a av inpressningen (ET).
Har 2 vintrar haft min stående på original 19"-arna och flyttat bilen ibland och aldrig fått några "plattfötter".

/Micke

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.