AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
690

M50 Ickvanos med krånglande avgasvärden, vad säger expertpanelen?

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag och en arbetskompis trilskas med hans BMW, den vill inte bli godkänd hos SBP.

CO: 0,3 (0,5)
CO: 2500: 0,4 (0,3)
HC: 235 (100)
LAMBDA: 1,02 (0,97-1,03)

Bilen går bra och visar inga som helst tendenser på att gå dåligt när den är varm.

När man kallstartar den pendlar dock tomgången upp och ner, detta försvinner efter ett tag, det hjälper även att starta om motorn.

Vi har bytt LMM i hopp om att det var felet samt även kontrollerat att den inte drar någon tjuvlyft.
Inga läckor finns på avgassystemet. Lambdan ser nyligen bytt ut (dock ingen garanti att den är hel för det)

Bilen har varit inne 3 gånger nu, alla gångerna har den varit riktigt ordentligt varmkörd (läs: plågat som bara den innan mätning)

Värderna e ju inte helt åt skogen men långt i från att SBP skall släppa igenom den.
Bilen är kollad med carsoft, inga felkoder.

Om ni tittar på värderna vad är eran gissning?

__
/Chrille
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Hej.

För mig låter det som ett oljebyte med sköljning först.
vanligt symptom när oljan inte är bytt ordentligt.
I värsta fall är det kat´en som är färdig.

Börja med det billigaste.

Mvh:Jonas B.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Glömde ju det att vevhusventilationen MÅSTE funka riktigt.
Kolla om motorn ändrar karaktär (nästan stanna) vid lyft på oljelocket i ventilkåpan när motorn går på tomgång.alt går dåligt när man lyfter oljestickan.(endast BMW)

/Jonas B.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Min teori är följande:

Katt och lambda och dålig olja kan man väl utesluta eftersom dessa inte borde göra så att bilen pendlar på tomgång när den är kall.

Kan det vara tempgivaren till styrboxen som krånglar, borde inte denna ge felkoder i carsoft i så fall? Kan ju tyvärr inte se livedata på en E34.

Jag har lyft locket och har för mig den ändrar karaktär, men ska kolla detta igen.

Känns som att tomgångspendlandet hänger i hop med dom dåliga värdena, eller?

__
/Chrille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.