|
|
|
|---|---|
|
Skulle köra till landvetter flygplats vid 4 på eftermiddag på måndag, det var -11c ute,skulle parkera bilen ,då börja det ryka inne i kupén,jag stannade och parkera bilen och öppnade motorhuvet det rökte ordenligt bak vi motorn. Jag kunde starta bilen,men det kändes som att oljan la sej på avgasröret och det kändes bränt olja.Fick bärja bilen dagen efter til verkstad.Jag fick besked att det var vevhusventilation som gick sönder på grund att det blev över tryck i vevhuset,så att olja skulle komma ute nogonstans. På verkstaden sa dom att flera bmw hade samma problem som jag. Det finns två modeller på ventilation ,en är instägt och en är fri. Dåligt att tillverkar bilar som inte tål svenska klimat.Jag har en 530 i år 2001. Skriv gärna om flera av er hade samma problem. tack. PIERRE | |
| reparationskostnad? | |
|
Länk Länk Länk Länk Länk |
|
| Älskar min BMW, men kan bara inte låta bli. Hur kommer det sig att alla prisar BMW:s höga kvalité, när de rostar friskt o har ständiga motorproblem? | |
|
Hade oxå problem med min motor i dagarna. Det hela börja med att bilen varna för låg oljenivå. Köpte 1l Shell Helix BMW LL04 klass, i motorn fanns det Castrol Edge (BMW LL04) sen innan, men det ska väl inte spela ågon roll? När jag lyfte oljelocket såg jag att det var senapsgult o lite geggigt i locket. Inte bra, tänkte jag, vatten i oljan. Jaja, vad gör man, hällde i 1l olja, kolla oljestickan (som oxå hade ytters lite gegga på sig) o allt var bra. När detta gjordes var de runt -15, om det har ngn betydelse. Starta motorn o lät den gå några minuter, allt verkar funka. Två dagar senare tog tjejen bilen till jobbet o hon sa att den var allmänt hoppig o orolig i gången. Två dagar ytterligare o vi ska ha bilen, då lyser det röd oljekanna! Inget oljetryck. Ringer BMW verksta för rådgivning. Två teorier dyker upp, kass oljepump eller att nån givare hade frusit o hängt sig??? Jaja, hade inte mycket att välja på, bilen fick stå o invänta bogsering till verkstan till veckan efter. När dagen infann sig, så tänkte jag att jag startar bilen igen o kollar. Nu funkar allt, inga felmeddelanden. Men bilen går oroligt, tomgången dippar o gången känns lite knattrig o hoppig. Kör bilen till verkstan, de hittar inga fel, förutom att de anmärkte på den geggiga olja. De bytte bara olja o filter, nu funkar bilen bra igen. Men jag inbilar mig fortfarande att den inte riktigt har jämn tomgång. Hjälper en Engineflush, för att rensa ur motorn o få bort denna gegga eller är det bra nu? |
|
|
Hej, nej, Engineflush hjälper inte. Man måste pocka isär vevhusventilationen och göra rent. Bästa sättet att slippa detta är att undvika kortkörningar. Oljan måste bli varm. Detta blir den först, ca 5km efter att vattnet har nått full temp. Dalle79: Sök i tidigare trådar så finner du endel tips. |
|
| Det lustiga är att jag de senaste 4 månaderna åkt mer än vanligt. Enkel resa till jobbet 4mil + 4mil hem oxå. Dessutom har jag inte vart med om att den dragit olja tidigare. Får inte ihop det här. | |
| Vid -15°C hjälper inga lånkörningar har jag märkt. Då fäller det ut mer kondens än vad som ventileras ut. Att stänga till njurarna och fronten med något när man skall åka långt i sträng kyla kan hjälpa något skulle jag kunna tänka mig. Och en isolerad ventilation förstås. | |
|
Jag har 2 teorier ang. frusen vevhusventilation: Nr1:1 Största ptoblemet ligger i oljeröret om man nu inte kör korta sträckor! Eftersom vevhusventilation går ner i oljesticksröret blir den oftast igentäppt pga att det är för små kanaler i den! I oljesticksröret sitter det 2 rör i varandra! Den i mitten är för oljestickan och den yttersta som går runt oljestickröret ligger för nära den innersta röret. Typ 1-3mm mellanrum! Idiotiskt tycker jag! Blir den igentåppt så stannar allt i röret och då blir det stopp i hela vevhusv. till slut och då fryser den! Nr 2: Och kör man korta sträckor även om vevhusv. är ok så hinner inte kondensen bort från motorn och då fryser det med. Sen tror jag att en del motoroljor som tex bmw använder sig av orsakar frusen vevhusventilation! MvH Bmw 4-ever |
|
| Är inte detta lite av en skandal? BMW motorer som har problem med vevhusventilation. Hade inte SAAB detta bekymmer ett tag? Det rullades upp friskt i media om jag inte minns fel. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.