AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.887

Avslagen ström,fläkten går ändå

rd
93
rd1210
325i -92
Fläkten går fast jag har strömmen avslagen.När jag drar ur säkring nr.4 så stannar fläkten samt att innerbelysningen slocknar.Läser jag vart säkringen går står det att den går till enbart till innebelysningen.Hur kan fläkten stanna då när jag drar ur säkringen?Bilen är en 528i -00.
Jag har bytt fläktmotståndet.Bilen tömmer fortfarnde batteriet.Det är värre när det blir kallt dvs. batteriet töms oftare.
Visa användare
132
bolmin
530d -00
hör du att fläkten går eller? har oxå en e39 som käkar ström men jag får ingen ordning på skiten, testade precis att lägga en lite bit papper på ett utblås och vänta tills bilen gick i viloläge men såg dock inte att pappret skulle rört sig..
rd
93
rd1210
325i -92
Det är någonting som surrar bakom mittkonsollen i alla fall..När jag drar ur säkring nr. 9 så slutar det surra.Nu har jag kopplat in en brytare så jag kan koppla bort strömflödet genom säkringen när bilen är avslagen.Så får vi se om det hålls ström i batteriet.suck...
Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
Söka sig lite..
citerar "kamel2" från en annan tråd.. Kan ju kanske vara något?

--------------------------------------------------------------------------------
bmw 525ia -2002 Dlux: byt ditt drivsteg till fläkten sa fort som möjligt, jag hade precis samma fel i min problemet är inte att den svajar utan att fläkten ibland stod och gick när man stängt av motorn. Ibland maste den ha startat mitt pa natten och gatt fa fullt för batteriet var nästan urladdat vis start. Det tar 5 min. att byta drivsteget.
rd
93
rd1210
325i -92
Om du menar fläktmotståndet som är på hö sida om mittkonsolen,så har jag bytt dettta ,men det hjälpte tydligen inte hmm...
ge
4
geforse
Bmw 530d Touring M-sport -02
Har samma problem med min 530d -02a nytt batteri men endå stömlös efter en natt fläkten startar å går lite nu som då ha blivit värre sommar tid än på vintern vissa dagar starar den som inget skulle ha hänt men så igen så strömlös skall fixa fläktmotståndet nu å se om de hjälper så ska vi se. Har dåck hittat + kabeln i bagage luckan till central låset om inget annat skulle de gå att förbi kopla central låset via säkringen till batteriet å sätta in en huvudström brytare till resten av bilen vid batteriet har man ju ström till central låset åtminstånet
Du måste konstatera om det verkligen är kupéfläkten som går, t.ex genom att lyssna eller känna i friskluftsintagen i motorrummet (kupéluftfiltren). Säkringen till denna (40A) sitter under handskfacket tillsammans med några reläer, inte bland den stora gruppen med säkringar.
Den lilla sensorfläkten i klimapanelen skall snurra tills bilen går ner i sleepläge efter 16 minuter, men normalt är den helt ljudlös. man kan möjligen konstatera att den snurrar genom att hålla en bit tunnt papper framför det vänstra luftgallret i klimapanelen.
Strömförbrukningen på sensorfläkten är helt betydelselös.

FP
ge
4
geforse
Bmw 530d Touring M-sport -02
Ok läste om saker som har blivit skrivet här nu.Min problem har löst sig när jag har dragigt ur fläktmotståndet har haft ur det över häljen nu å bilen har stått mer en 24h och startar hur bra som helst. När fläktmotståndet är i så far strömmen på 12h så bara centrallåset fungerar knapt de.
Byt fläktens effektsteg så bör problemet vara borta. Reservdelen kostar runt 800:-

FP
Visa användare
40
cooler79
BMW 525IA M-SPORT TOURING -03
Hej på er.

Heter delen "effektsteg" och vart sitter den i bilen ? Har en e39 525 Touring 2003.

Har samma fel. Hör ett svagt ljud av en fläkt när tändningen är av. Har slut batteri efter drygt en-två dagar.

Märkt också att kupefläkten är ojämn när bilen är igång den ökar och minskar i varv vilket den inte gjort tidigare.

Vänligen / Fredrik

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.