|
|
|
|---|---|
|
gör en ny tråd om detta istället för o fortsätta på gamla.. Länk då ja börjar misstänka starkt att batteriet är felet. samt för o höra lite va olika tycker om rekommenderat antal Ah på batteriet. nu är det så att ja skulle ta in mitt batteri idag och ladda upp det över natten med min nyinköpta ctek laddare.. (det pallade inte med o få igång bilen imorse, det har blivit allt slöare på senare tid) jag noterade iaf direkt när ja kom in att batteriet endast var på 60Ah.. och jag har en 6cyl motor. vad jag brukar minnas från olika rekommendationstabeller är att 6cyl motorer bör ha minst från 70Ah o upp. känns som att ja egentligen åtminstone bör ha några fler amperetimmar till för min e46 - 328 ... nu ska ja ladda upp detta över natten men ja misstänker att det redan är kasst sen innan då det säkert har laddats ur för lätt av massa starter o korta körningar.. pga att det är för klent Ah.. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bör vara minst 80AH--90AH det sitter det i på tidiga E46. Batterilagret säljer topp betygtestade ´Nordströmbatterier för bra pengar finns återförsäljare i Gävle/Sandviken. Håller inte batteri 12,9 V efter 36 timmars laddning så är det kass. är inget att be för utan bara köpa ett nytt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
DMZ |
Det kan vara värt att notera att enda skillnaden mellan ett 60Ah batteri eller ett 100Ah batteri, är att det större kan jobba (utan generator) med 100A i en timma, eller 1A i 100 timmar. Det mindre kan då jobba med 60A under 1 timma, eller 1A under 60 timmar. Men så länge generatorn laddar normalt spelar det egentligen ingen roll hur många Ah ett batteri har. Det är först när motorn stannat som det är bra med mera Ah. Då kan man t,ex mala lite längre med startmotorn. Kan även nämna att ju mera ampere desto känsligare batteri, det är därför det är betydligt sämre garantivillkor för bl,a 100Ah batterier. De går ofta lätt sönder vid ovarsam hantering eller dyligt. |
| känns som att bilfirman faktiskt nu får hosta upp ett ordentligt batteri åt mig! | |
DMZ |
Eller åtminstone ge dig ett "bättre begagnat" som fungerar. Men kolla först hur det utvecklar sig med laddningen av det gamla batteriet. Har du satt det på laddning ännu? Om det är fel på batteriet, så avbryter Cteken laddningen. Klicka fram till bilsymbolen på laddaren, så har du valt rätt läge. |
| japp, satte igång den runt 19 idag.. klickade till bilikonen, just vid start visa den halvbatteri ikonen o ändra sig inte nånting efteråt va ja kunde se i 10 min. men vi får se imorn när ja kikar hur saker o ting ser ut. helst skulle ja låta batteriet stå 2 dygn (va ja förstått) o sen kolla spänningen att den är 14. | |
DMZ |
När batteriet är fulladdat så lyser en GRÖN lampa på ladddaren, detta indikerar att den fortsättningvis endast underhållsladdar. I detta läge kan du koppla ifrån batteriet och mäta dess vilospänning efter en timma. (Bör visa minst 12,74v.) |
| Satt och funderade lite. Om 12.74v bör vara lägsta spänning för ett fulladdat batteri, hur står sig då 12.43v? Vilken är den lägsta acceptabla spänning för ett friskt batteri förutsatt att det nästintill fulladdat? | |
DMZ |
Chris87: Om ditt batteri visar:12,43v, så motsvarar detta ett laddningsvärde på: 60% Detta är tyvärr ett ganska vanligt värde, de allra flesta kör omkring med halvladdade batterier utan att ens veta om det. Och detta beror uteslutande på undermåliga laddregulatorer (sitter plac i generatorn) de flesta generatorer brukar klara av att pumpa ut ca: 12-13,5v. (på tok för lite) en frisk generator ska ge omkring: 14-14,5v. En annan viktig faktor är att laddkablaget är friskt. |
| kom hem idag efter jobbet. lyste grönt, batteriet har laddats i 20tim, voltmetern visar 12.9 c:a. 1 kvart senare visar den 12.0.. sjönk rätt snabbt alltså.. antar att ja laddade tillräckligt länge o kan säga att batteriet nog är kaputt.. ska kolla igen om nån timme eller 2 men det känns redan inte värt o sätta tillbaka det i bilen ens.. | |
DMZ |
Batteriet är KAPUTT. Köp ett nytt. (ladda upp det nya batteriet innan montering) I bland har batterierna stått på lager i flera månader/år. Kan faktist vara värt att kolla laddningen på det nya batteriet, innan du hämtar ut det. Ett dåligt laddat batteri sulfaterar väldigt snabbt. Se till att laddningen är minst 12,7 volt. |
|
känns som ett nytt är rätt väg eller hur?.. tror det blir OKQ8 som ja svängde in på förut när ja hade golfen.. det gick smidigt o enkelt o ja hoppas dom är relativt färska där på lager. |
|
DMZ |
Mina tidigare erfarenheter av Ok,Q8 är väl mindre bra. Speciellt vad det gäller deras startbatterier, fick höra på omvägar att det gömmer sig ett TUDOR bakom OKQ8 ettiketten. Personligen så undviker jag allt vad som heter Tudor. |
|
jag tänkte ja skulle testa en sak till innan ja byter batteri.. vilket ja gjorde allis nyss.. ja va ut o satte på ampere mätning (i serie innan minuspolen). det enda ja vet ska tändas när man bara öppnar bakluckan är det lilla ljuset i bakluckan. men instrumentet visade 2.1 A.. det är väl tokhögt.. sen utan batteriet ohm-mätte ja mellan den lösa pluskabeln o minuskabeln o fick det till 9k ohm.. räknar man ut detta i teorin blir I = 1.3mA I = U/R => I = 12/9000 => I = 0.0013 hur går detta ihop o va sjutton drog 2 jäkla ampere helt plötsligt.. ja kollade nog o bör ha haft bra kontakt överallt. i batteriet var det c:a strax under 12v kvar.. |
|
DMZ |
Man kan tillåta en krypström på: 1-3mA. Mät emellan den losstagna batterikabeln och batteripolen med en amperemeter, inställt värde: 0-5A. (Inga strömförbrukare får vara på.) Likaså ska klockans säkring ryckas. Hittar du krypström, så ryck en säkring i taget tills instrumentets mätvärde sjunker. |
|
dmz: tack för tipsen jag testade säkringsgrejen me en polare nyss.. kom fram till att det faktiskt inte var nåt som drog ändå.. i rent viloläge med larm på visade ampere mätarn 10 mA.. MEN det skumma va att ja blev nervös förut när ja mätte för den 1a minuten låg det på 220mA.. utan någon lampa alls på eller nåt annat. nu dubbelkollade ja ett flertal ggr o den går då alltid ner till c:a 10mA efter nån minut, så nånting är det som tar tid på sig att "släcka" ner någon funktion. och generatorn har ja kollat innan att den laddar med c:a 14,3 volt konstant slutsatsen kan bara vara nu att batteriet har gjort sitt! o ett nytt ska inhandlas imorgon! |
|
| nu bytte jag batteri idag. kan säga att allt verkar bra så här långt o bilen startar utan någon trötthet alls alla ggr hittils ja vridit om nyckeln! | |
DMZ |
Det var väl tur att det löste sig till slut, får man fråga vilken laddning det nya batteriet höll när du hämtade ut det från butiken? |
|
jo jäkla skönt.. tog det från hyllan , när dom bar fram det kolla dom spänningen o den visa 12.75v. fick det nerskrivet på garantikvittot också av nån anledning.. |
|
DMZ |
Perfekt laddvärde på nya batteriet. köpte du det hos OK/Q8 ? fick du 1-3 års garanti ? Håll nu fortsättningvis koll på batteriet så det ej sjunker under 12,7 volt. Åker du bara kortare sträckor så kan det vara lämpligt att underhållsladda någon gång per månad, eller när det behövs. |
|
jo kanske man ska hålla lite koll utifall det är nåt tjafs iaf. jo det var OKQ8.. var på mekonomen o micro innan.. dom hade tomt på lagret.. vilket ju nästan var väntat.. det står 1 års garanti på lappen! kortare sträckor är det som gäller i regel för mig! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.