|
|
|
|---|---|
|
Jag vill koppla ur bilens Airbag, helst så skulle jag vilja fysiskt ta bort den på passagerarsidan (vi väntar barn) BMW Stockholm i Solna ska ha 3000kr för jobbet. Lite mycket, då kan jag göra jobbet själv känns det som. Min trogne bilmeck (Danny) kunde fixa det sa han. Eftersom det är lite meck så vill han inte ge en klar prisbild. (Och han är billig) Är det någon som har en uppfattning om vad detta kan kosta annars. Vad som måste göras? Jag vet att det är ett motstånd som måste lödas fast efter borttagning osv. Finns det bra länkar för att läsa vidare på detta ämne? PS. För övrigt tror jag inte Airbagen i bilen fungerar eftersom varningslampan för Airbagen har lyst i ca: 3 års tid nu, och det är inget jag har brytt mig om att laga. Men jag vill ändå ta bort Airbagen från passagerarsidan. Barnets säkerhet går först. DS. | |
|
Lyser redan lampan så är det redan ett fel i systemet och då kan du skippa att montera dit ett motstånd, det sätter man bara dit för att slippa se lampan lysa. Koppla bort batteriet, låt bilen stå en halvtimme, montera bort hela airbaggen, (montera ev. motstånd), koppla in batteriet igen, justera klockan. Klart. Var nu lite försiktig med själva airbagenheten så går det bra. Dvs, ladda inte ur några enorma statiska laddningar mot dess kontakt, förvara den inte i ugnen hemma, elda inte upp den etc. //Magnus |
|
|
Glömde... Runt hörnet mekanikerna borde ju fixa detta på en timme och kostar då kanske 500kr? //Magnus |
|
|
Jag skulle rekommendera att ha barnstolen bak. Så har vi haft med våra barn. /Anders C |
|
|
Tack för tipsen och svaren. Jag har bestämt mig för att ta ur airbagen med hjälp av min meck polare. Det får kosta vad det vill, men det kommer inte kosta några 3000kr i allafall. Jag kommer aldrig att kunna fixa det här helt själv ändå. Jag hade mer än gjärna haft barnet baktill. Men tyvärr har jag ingen talan i det här området då det är "regerigen" som bestämmer i det här fallet! Det som svider är att behöva skruva i bilen och ändra på orginalskicket. Och tack för tipset... det där med "statiska laddningar" *he he* Hälsningar /Viren |
|
|
Ingen talan låter tråkigt, du är väl far till barnet? Vad hävdar din fru eller sambo att den stora fördelen med att ha barnet fram skulle vara? Säkerhetsmässigt är det ingen skillnad enligt folksam. Fördelen med att ha barnet bak är att man inte har möjliget att pilla med ungen utan kan koncentrera sig på bilkörningen, den som sitter bak kan däremot lättare se till barnet medans bilen rullar. Kör man själv med barnet är det bara att stanna om det skulle vara något. Barnet lär sig direkt att sitta ensam baktill, vi har inte haft några problem. /Anders C |
|
|
Jo det klart jag är, det kanske var att ta i då... Sambons päron och syster bor uppåt i landet, i Härnösand. Så vi pendlar en hel del. Eftersom vi åker upp rätt ofta till hennes föräldrar så är det fördelaktikt att barnet sitter fram när hon själv kör upp. Ur säkerhetsynpunkt så tycker jag själv att det är helt uppåt väggarna fel att ha ett barn i framsätet framförallt vid långkörningar om man kör själv. Men hur jag än försöker förmedla det... så går det inte! Därför ger jag mig tyvärr i den här fråga. Jag orkar inte tjafsa längre. Tjejer är så trångsynta ibland. Hälsningar /Viren |
|
|
Jovisst. kör man ensam långa sträckor med barnet kan jag förtå att man vill ha lite koll och att barnet då bäst sitter i framsätet. Vi kör för det mesta långa stäckor med hela familjen och då är det trevligt att kunna sitta båda vuxna fram och ha möjlighet att prata när barnet/barnen sover. Man får välja sina strider :-) /Anders C |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.