|
|
|
|---|---|
|
Hej Läst på forumet om kupefläktsproblem. På min E39-02 så går fläkten men ojämt. Folke beskev symtom vid fel på effektsteget i en gammal tråd men då inte med ojämn gång som symtom. Folke sa: "Bilar med effektsteg får antingen avbrott (ingen fläkt) eller kortis (max fläkt hela tiden) i effektsteget. Glappkontakt eller lödfel förekommer också = intermittenta fel. Kan vara bra att känna till vid felsökning av kupéfläkten" Det troliga är väl dock som jag ändå tror att det är effektsteget som behöver bytas ut i mitt fall?? Mvh Henrik | |
| Det kan yttre sig olika. Även varierande fläktfart trots att stapeln på displayen är stilla kan vara ett symptom på att effektsteget är paj. | |
|
Jag har bytt steget på mina tre senaste BMW och symptomen har varit olika. På M5:an så gick hela tiden den lilla fläkten även när bilen var pakerad. När man körde så kunde man ändra fläkthastigheten på displayen men fläkten gick hela tiden på samma hastighet. På 530'n så kunde man kanske en gång i månaden märka att fläkthastigheten jazzade upp och ner när den borde gå på jämn fart. Man kunde ofta på morgonen se på vindrutan att fläkten kört något när bilen varit avstängd. 3 gånger på 1,5 år så hade den kört så mycket på natten så att batteriet var tomt. Nu är det snart ett år sedan jag bytte och har inte haft något problem av de ovan beskrivna. På min fd. 320d så var problemet liknande 530'ns men då jag hade garanti kvar så byttes det första gången jag märkte något konstigt... ___ //Ulf |
|
|
tack för svar Jag har aldrig tänkt på det på detta sättet att den skall ha kunnat gå när bilen varit avstäng. Dock har jag orta sett på morgonar att en liten cirkel mitt på tutan nertill ofta är imm/isfri. Jag har dock inte fattat varför. Skulle det kunna vara så att fläkten gått lite men bara ur ett utblås? Låter väl lite för skumt..... /Henrik |
|
|
Jag har också fläkt/klima frågor, i veckan när vi for till fjälls med 528:an började det kvirpa i fläkten, läte lite som lager tänkte jag. Efter ett tag blev det så jälva kallt på förarsidan, -26 ute och det frös på rutan på min sida. Igen värme, men fortfarande värme på passagerarsidan. Hem några dagar senare funkade allt. Hemma förra veckan, helt utan värma, på båda sidor, men fläkten går, utan kvirp ljud, alltså inte lager, elektronik som lät och sen lagt av? Fläkten blåser fullt vid start, för att sedan dra ner. Och jag kan öka och greja som jag vill, men ingen värme kommer hur jag än gör. Dock har jag aldrig haft någon stapel fläktstyrka när den står på auto. Bara när jag knappar manuellt, är det normalt? Kan det vara samma styrdon/effektsteg som även sabbar värmen eller vad är det då? /Christian Länk |
|
| Kör jag på auto så har jag en eller två pinnar i stapeln till en början. Så fort motortempen börjar stiga så stiger fläkten successivt uppåt. Är det riktigt kallt går den upp till 2-3 pinnar från max. När kupén börjar bli varm går den ner på 2-3 pinnar igen. Men är det fuktidt på golvet eller man har blöta kläder så stryper autoläget ner defrostern lite för mycket när väl värmen är uppe. DÅ brukar jag få höja fläkten lite manuellt eller trycka in alla tre luftriktningar i.st.f auto. | |
| har oxå sett på morgonen och när bilen stått en stund att jag haft en eller 2 imm/isfria fläckar på rutan, e dett månne normalt? | |
| Små isfria fläckar har jag också sett. Det måste ha med eftervärme eller nån liten självcirkulation i defrostern att göra. | |
|
Det är möjligt att det är fullt normalt att det kan vara im- eller isfritt ovanför utblåsen när man kommer ut på morgonen men dag har inte upplevt detta i samma omfattning sedan jag bytte effektsteget. ___ //Ulf |
|
|
Hej Sent om sides. Byte av effektsteget löste problemet för mig. Dock: Små isfria fläckar finns fortsatt kvar trots nytt steg. /Henrik |
|
|
Små imfria fläckar på rutan har nog de flesta upplevt, även på bilar som inte har elektronisk fläktreglering. Värmeproblemen som diskuterades ovan har dock inget samband med fläkthastigheten i sig. Det beror nog snarare på kärvande värmeventiler, speciellt om det värmer på ena sidan men inte den andra. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.