AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.504

För mycket olja i motorn

Go
393
Golddigger
G11 730d -16
Frun skulle fylla på olja i sin bil, dock fyllde hon i typ 3 liter för mycket.
Vad kan hända?
Är det risk för haveri att köra omkring så?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tappa ur till rätt nivå på en gång. Det beror alldeles på vad det är för motor och hur mycket utrymme det finns i sumpen/blocket vad som kan hända. Men chansa inte.
3 liter var ju en hel del. Jag har dock kört med för mycket olja både i min gamla e34 och en citroen. Det hände inte så mkt, dock hanlade det om max 1 liter extra. Vänd upp och ner och höll ut en del är nog ett bra tips.
Frugan? :p
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Av golddiggers tidigare bilinnehav att döma tror jag nästan han talar sanning i detta fall, men jag kom att tänka på den här klassikern:

Länk
Go
393
Golddigger
G11 730d -16
Frun har en Audi A3 som läkte som satan från oljefiltret.
Jag säger till frun, åk och köp 6 liter olja (en 4 liters dunk och två 1 liters flaskor).
Sen fyller du i en liter så att du kan använda bilen idag, sen servar jag bilen med olja och filter ikväll. Frun köper 5 liter olja och tömmer i hela skiten.
Var upp med bilen på lyft igår och servade den, nu är det åtgärdat.
Så jag måste göra er besvikna, men det var inte jag som tömde i för mycket :)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
I min ungdom gjorde en kompis ett oljebyte i en Saab Turbo och hällde i fin Mobil-1 olja då hans bror kom ut och sa: "-Nu är det fullt!" Vadå fullt??
I spilloljetråget under bilen var det fullt eftersom pluggen inte var tillbakaskruvad. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.