|
|
|
|---|---|
|
Är det någon här som har monterat motorvärmare på en e39? Är det svårt att komma åt? Några tips? MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Skitenkelt, en lyft är dock smidigast och bara att bulta dit på sidan under grenrören. Det är en keramisk värmekropp som värmer utsidan av tråg/block. Defa kom först med smidigaste lösningen tror att Calix har liknande fastsättning idag, tidigare Calix var man tvungen att tappa vattnet då man använda avtappningspluggen på blocket för fastsättning av värmaren.. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
busenkelt att m ontera har själv en sk. kontaktvärme men tycker den värmer si så där,,, funderar ibland på att sätta en "vanlig" liten kupevärmare under huven tror det skulle nog så bra.... |
|
Den där kontaktvärmaren värmer kylarvätskan och ev oljan? Undrar hur måmga grader klarar den värma upp kylarvätskan till!? Är det så enkelt så ska jag inhandla en nu! Har ju carport med elstolpe så dumt att inte använda den. MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
När jag köpte förra året så hade Defa en blockkontaktvärmare medan Calix hade en slangvärmare. Själv köpte ett komplett kitt med slangvärmare och allt kablage inkl kupeuttag på biltema för runt tusenlappen och det fungerar kanon. Fungerar lika bra som den riktiga insticksblockvärmare jag hade på min gamla M3. Farsgubben har en blockkontaktvärmare på sin och den förmår inte ens ta bort rimfrost från ventilkåpan på hans Volvo. Själva värmaren är identisk med den Calix har, även instruktionerna ser identiska ut och själva värmaren är tillverkat av ett svensk företag som enligt uppgift även tillverkar åt Calix. PÅ min 530d var det gjort på 10 minuter att montera slangvärmaren genom att endast öppna huven. Det som tog tid och var lite trixigare var intagskabel och genomföring till kupen men det spelar ju ingen roll vad man har för värmare där. |
|
| Ja kontaktvärmaren verkar inte lika effektiv som insticksvärmarna men lite nytta gör de får man hoppas. | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är olika motorer så slangvärmare är inte rekomendabelt till M54. Där både Defa och Calix har kontaktvärmare. I stort sett alla biltillverkare med aluminumblock har kontaktvärmare idag, instickvärmare är i stort sett passé på nyare motorer. De fungerar rätt så bra, monterade på 528an och det funkade utmärkt de få ggr jag använde den. Men kan hålla med om att en insticksvärmare dock är effektivare. Men numera saknas det ju frostpluggar. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Lånar tråden lite: Har ni nå't bra tips hur man tar sej genom torpedväggen för kupéuttaget? Freude am fahren |
|
|
Kolla här: Länk Och får du ingen hjälp så skicka Ppost till mig med mailadress så skickar jag lite bilder och info på hur du ska gå tillväga. MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
Måste fråga hur ni drog elkabeln från motorvärmaren förbi grenröret? Man vill ju inte ha en smält elkabel! MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
peter78w. Jag tittade på Mekonomens hemsida och där sätts blockvärmaren på insugssidan. Så man behöver inte oroa sig för grenröret! Det var väl en blockvärmare du tänkte på? Hittar inget annat till M54/M54. ------ BMW CS #04839 |
|
|
ska den inte sitta under grenröret? Så har jag förståt det! MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
Enligt defa så ska den sitta under grenröret! Länk MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
Väcker en gammal tråd. Skulle idag montera en kontaktvärmare på en 528i -99. En defa-värmare och enligt instruktionen ska den sitta under grenrören. Men hur faan får man dit den?? Lyckades inte få den mellan downpipen och blocket/tråget. Och uppifrån är det omöjligt att komma åt. Några tips?? Medföljande instruktioner är ju i stort sett värdelösa... |
|
Hm det brukar vara busenkelt, bara bulta dit, underifrån en självklarhet, har du fått rätt värmare är väl olika före och efter 09/98 ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Om tempen droppar runt / under -25C tar det lång tid att få en hyfsad blocktemp på en M54 motor med kontaktvärmare? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.