|
|
|
|---|---|
|
på väg till jobbet i morse så började det att lysa en varningslampa ( rött utropstäcken i vad som verkar vara ett däck) enligt manualen så hade jag punktering. Jag stannade och kontrollerade men det såg ok ut på däcken. Jag kör med dubbdäck och inte de runflat däck som jag fick med. Har kört med dessa dubbdäck ifjol vinter också utan problem. Varför indikerar den på punktering just nu? Ska man stänga av däcktrycks funktionen när man inte använder runflat? What to do? | |
|
Händer mig också någon gång om året. Inget att bry sig om. Bara återställa och köra vidare. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
| Du kan köra med däcktryckfunktionen även utan Run Flat. Tyvärr händer det ibland att systemet falsklarmar. För mig har det alltid räckt att gå in i iDriven och göra "Set tyre pressure". | |
|
Ahhh tack så mycket. Då kan jag slappna av :) Då gör jag en återställning på väg hem ifrån jobbet idag. |
|
|
Hände mig senast förra veckan 2 dar efter att jag lagat en punktering. |
|
| Hur återställer man med en 320i e90 -05? Jag har fått den varningen och felaktig enligt mig. | |
| Du går in via färddator/inställning spaken, bläddrar fram tills du ser indikatorn för däck-varning, håll knappen intryckt i 5 sekunder tills det blir en bock i rutan på displayen. Nu är bilen ställd för vinterdäck, sen gör man samma sak när det är dags för sommardäcken. | |
| Jo jag gjorde det nu för mina vinterdäck, den varningen är nu borta. Inget utropstecken mer. När jag kollade mina sommardäck var ena framhjulet snedsliten. Kan det vara den som orsakar att varningen utlöser? Jag märkte även att ratten styrde åt vänster/höger i låg fart med sommardäcken. Med mina vinterdäck(dubbfritt) är bilen så underbar och köra igen, ironiskt nog. | |
|
RPA mäter hjulet hastigheter med hjälp av rotationssensorerna till Dynamic Stability Control (DSC). RPA jämför hastigheter för de enskilda hjulen med en beräknad medelhastighet. På detta sätt RPA kan upptäcka en förlust av däcktryck. RPA upptäcker en minskning i tryck mindre än 30% ± 10% av det ursprungliga värdet (lagrat vid Initiering). Initieringen aktiveras manuellt och initieringen startas automatiskt efter att bilen sats i rörelse. Initieringen tar mellan 5 to 15 minutes eftersom RPA lagrar varje hjuls omkrets för olika hatighetsintervall (omkretsen är hastighetsberoende. |
|
| måste bara säga, för alla verkar inte fatta... man MÅSTE nollställa vid varje korrigering på däcken. pumpar du, korrigera, byter du till vinterdäck, korrigera. precis som steaman säger ,äter den rulldiametern med hjälp av ABS givarna. ändrar du rulldiametern kommer det varna. | |
|
Har bytt från 225/40-18 + 255/35-18 till 235/35-19 + 265/30-19 och sedan till 225/40-18 runtom utan att nollställa. Den har inte varnat en enda gång. MVH Christofer |
|
|
Håller med, jag har fått nolla 3-4 gånger på ett halvår. En gång vid hjulbyte och två gånger pga pyspunka och en gång helt omotiverat. Jag kollar luft ganska ofta och jag behöver absolut inte nolla den om man måste i med nåt enstaka hekto. Det är ju rullhastigheten, eller differensen, på hjulen som mäts och inte hur mycket luft man har i däcken (som jag förstått det). |
|
|
Antar att den inte gillar att ha olika däck på samma axel. Har 205/60 /16 på nu och behöver byta ett bakhjul. Har hittat ett prisvärt 205/55/16. Kan jag byta bara ett eller måste jag byta båda bak? Eller kanske alla fyra? |
|
|
Kmx2, Du skall aldrig ha däck av olika fabrik, utförande och definitivt inte av olika dimension på en och samma axel. Byt båda två och då hamnar du säkert inom ok felmarginal med 55 istället för 60 profil. Checka med en av de många kalkylatorerna som finns hos näthandlarna av däck. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.