AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.066

Gnista utan Styrdon

St
65
Stjärten
3.0 csa -75
Har en 89as 735a som jag tagit motorn ur till ett annat bygge....utan kabelhärva å styrdon.
Så till mitt lilla kommande problem......För att få gnista...Kan man ta en vanlig tändmodul?...å sen ta impulserna från Vevgivarn?...ska oxå ha förgasare så d underlättar..eller måste jag köpa MSD tändning eller dylikt...borde inte behöva d ?
På den motorn går d en kabel från kanske cyl nr1 tändkabel? vad går den till..Något med tändning att göra!? borde ha d då den sitter på en tändkabel;)...sen var d ingen mer just nu....
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Du måste troligen bygga om till vanlig fördelare om du vill köra med en 'dum' tändmodul som bara ger gnistan. Annars får du köpa någon eftermarknadständning som kan trigga på 60-2 hjulet och som du själv kan mappa tändkurvan i, fast troligen kostar det samma pengar som att köpa ett komplett eftermarknadssprut som både kan styra tändningen och bränslet.

//Magnus

St
65
Stjärten
3.0 csa -75
Men om jag köper typ msd tändning så klarar jag mig med vevaxelgivaren?!....eller är jag helt ute å cyklar....
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
MSD kanske har något system du kan mappa tändkurvan i och som kan använda givaren som sitter till 60-2 triggerhjulet på vevaxeln, men deras vanliga enklare 6AL eller vad det heter kan inget sådant utan är bara en 'förstärkare' av lite bättre typ. Du behöver ju nått som funkar med givaren och sedan kan känna av motorns belastning också för att kunna få 'rätt' förtändning. En vanlig gammal fördelare med centrifugalvikter och vakuumanslutning gör just det och motronic systemet du slängt ut gör det också men mycket bättre då det kan mäta fler parametrar.

Det du kanske kan gör är att bygga om till fördelare med delar från en gammal M30 motor som har det. Eller köper du nått eftermarknadssprut som kan styra tändningen och låter det gör det men kör soppan genom dina förgasare. Billiga GDS lösningar är Megasquirt eller VEMS, båda kräver dock en hel del kunskaper om data och el mm om man ska få det att funka utan hjälp av någon som kan.

//Magnus

St
65
Stjärten
3.0 csa -75
Kanske blir till att byta kam då så man får drivningen till fördelarn...jag ville komma ifrån d på ett sätt...får säkert inte bort kammen nu heller..för den ska dras ut om jag inte minns fel?...åhh vad d kändes jobbigt nu :(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.