AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.645

Kvalité (driftsäkerhet) E46 vs E39

Sida 1 av 2
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Funderar på att återgå till BMW efter att ha kört Honda ett drygt år. Om man vill ha en driftsäker bil av hög kvalité i 100k klassen, vad är att rekomendera en 3-serie eller 5-serie (E46 vs E39)?

Tidigare har ju 5-serien klassats som det bättre bygget om man tittar på E34 vs E36. Håller det i sig fortfarande eller är det jämt skägg mellan efterträdarna? Driftsäkerhet är det jag är ute efter i första hand.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har ju bara haft E39, men m.a.p. driftsäkerhet så är det ju samma maskiner i dom. Vad jag upplever det på forumet så är det ganska lika modellerna emellan. Plumpar i driftsäkerhetsprotokollet kan vara: kam- vevaxelgivare, bränslepumpar och dess reläer, spruckna kylare och expansionskärl, frusen vevhusvent. så här i kölddagar. ABS-givare och ABS-moduler ibland och rite rickel i framvagnen. E46 fram till-98 tror jag det var kan ha sprickor i karossen vid bakvagnsinfästningen.
Eftersträvar du japansk driftsäkerhet kan du nog glömma båda två är jag rädd, men kan du offra lite för körglädjen så. Mest körglädje får du nog ur E46:an
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Motorerna är ju detsamma i båda modellerna så där är väl ingen skillnad. Rosten är vad jag förstått även det jämnt skägg, så skillnaden kan kanske ligga i vilken målgrupp bilarna har haft. Tex en e46 330ic kanske gått hårdare pga lättare bil och ett sportigare chassie där en 530 sedan kanske levt ett lugnt liv hos en 50plusare.
Dock så är 5an en tystare och bekvämare bil och det kan väl anses fastställt!

Jag gillar hårt och lite sportigt, det skall kännas att man kör bil.

Ovan skrivna är vad jag tror då jag aldrig ägt en 5a men dock 4st 3or.

Hur var det här då?
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jo, jag vet att det är samma maskiner men jag tänke även på sådant runtomkring som kanske inte har så mycket med ren driftsäkerhet utan möjliga problem i form av framvagnsproblem med mera.

Man kan alltså sammanfatta det som att det mest handlar om skicket på det objekt man tittar på. Inte så mycket om det är en 3-serie eller 5-serie.

Någon som har ägt bägge modeller?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk

E39an känns mera välbyggd än E46 och har inte de framvagn/länkarms/problem som är förknippade med E46. Men E46 är roligare att köra men komforten är inte i samma klass heller men absolut inte dålig.
Det skiljer 5cm i bredd invändigt mellan framdörrarna vilket inte är så mycket.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
E46 underkändes (åtminstone då jag undersökte det för fyra år sedan) oftare än E39 av SBP. Det beror dock på de framvagn-/länkarmsproblem som Hasso nämnde. I övrigt underkändes en E46 knappt alls och inte heller E39. Jag har ägt en E46 av 2000 års modell och en E39 av 2002 och 1998 års modell och det Hasso skrev om skillnaderna mellan modellerna är det jag också upplevde. Lite lägre komfort inklusive högre buller i E46, men något roligare/direktare körupplevelse än E39 erbjuder.

Mvh
Mikael
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kanske ska tilläggas att iaf ägare av E39 gillar den äldre varianten bättre än den nyare, dvs 96-00 upplevs ge ägarna något bättre kundnöjdhet än 01->.

Såg det i boken>>>"BILAR, starka sidor och svaga punkter" som bilprovningen gett ut tidigare..

Mvh Janne.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Å fan... Så de första fyra årens E39 anses av ägarna alltså som bättre än från 01-03. Vilka förändringar skedde på E39 de sista åren? Personligen tänkte jag tvärtom att de sista modellerna borde vara bättre då alla eventuella barnsjukdomar definivtivt måste vara borta =/

Tack Hasso för intressant läsning!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag upplever det som om tunnare lack med rostproblem på de specifika punkterna som E39, E46 har (även äldre kan ha det men tydligen i mindre omfattning?), lite mer oljeförbrukning och i dessa kalla dagar lite känsligare vevhusventilation (längre serviceintervall kan vara orsak) på M54:an är de senare årgångarnas nackdelar. De tidigare modellerna hade större andel felande ABS-givare och moduler och saknar faceliften. Inredningen är väl av lite modernare snitt på en senare också.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
LexCom, jag tror att man måste vara försiktig med att dra slutsatser från ägarnas betyg.
Deras nöjdhet beror inte bara på bilens egenskaper, utan även på ägarnas förväntningar och kunskaper. Det är inte självklart att bilen blivit sämre bara för att ägarna tycker det. Självklart är inte alla resultat från dylika undersökningar strunt, men man bör nog ändå ta sig en funderare.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Efter 3xE39 och 1xE46 så håller jag med om det mesta ovan. Skulle jag köpa en begagnad bil för 100' så hade jag nog först tittat på E39 facelift. Bör ju kunna gå att hitta t ex en fräsch 525i med M-sportpaket för dessa pengar.

Det som talar för E39 tycker jag främst är komforten och den lite gedignare känslan i dörrar, paneler, stolar, etc. Nu har ju E46 skjunkit i pris det senaste året men jag upplevere ändå att man får lite mer bil om man väljer E39. Driftskostnaderna är nog hugget som stucket. E39 bör ju dra något mer pga att den är större/tyngre men E46 brukar vara något dyrare att försäkra.

___
//Ulf
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...att ägarna har andra förväntningar på en nyare E39 kontra en äldre har naturligtvis med bl.a. priset att göra + säkert? med att rosten verkar vara lite vanligare på nyare E39...bl.a.
Iaf det jag kunnat "forska fram" i ärendet..

Så här stod det i boken som trycktes 2006>>>5-serien (2001-2003) fick 4,4 i helhetsomdöme på en femgradig skala(104 svar).
Äldre modeller 1996-2000 fick 4,5 i betyg(440 svar).

I boken som trycktes 2004 stod det så här>>>5-serien (2001-2003) fick 4,5 i helhetsomdöme på en femgradig skala(36 svar).Äldre modeller (1996-2000)
fick 4,6 i betyg(163 svar)..

Jag personligen är också nöjd med vad denna gamla vagn har presterat hitintills(523i-97)..

Mvh Janne.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Har avverkat 2*530 -01 och -03 samt den 330 -03 jag har nu.

Skillnaderna finns där och det är ju främst till vilken kundgrupp de olika modellerna riktar sig. E39 är större bekvämare och tystare. E46 är den lite sportigare och roligare men likafullt bekväm. Att jämföra en 530 med min 330 blir lite dumt iom att den ena har fyra dörrar och den senare bara två och inget tak... Men körkänslan är kvickare och skojigare i 3serien. Motorn som iaf borde vara densamma i de bägge -03 jag haft ger vid handen att 3an är mycket (subjektivt) roligare och varvvilligare.

Vilken man ska välja beror väl helt på vilka behov man har. Är man två så tror jag man har mest glädje av en 3:a men är man fyra kanske en 5:a , kanske även kombi, är behovet. Sen beror det väl på vilket skick och med vilken utrustning bilen man står framför har. Det hänger på de egna preferneserna helt enkelt

Med M-pkt och lite extra lull så är bägge finfina vagnar. Och vad det gäller driftsäkerheten har i vart jag inte kunna utröna en vinnare.

Niklas

Fransosen
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Litet tillägg ang driftskostnader och försäkring som jag såg nämndes ovan.

I mitt fall har det varit hugget som stucket. Lika som bär i det avseendet. Kanske om man skulle gå ner på nittigritti nivå kan man se en skillnad.

5:an tyngre men 3:an sportigare så där är det väl densamma vad gäller soppan.

Försäkringen tror jag att hur gammal man är och hur/var man bor spelar större roll.

Niklas

Fransosen
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Fransosen: håller med dig i det du skriver men faktorer som ålder och bostadsort är ju identiska oavsett man väljer E46 eller E39 och min erfarenhet då kollat upp åtskilliga bilar är att E46:an oftast är något dyrare då man jämför bilar med samma motor, t ex 330-530. Dock är skillnaden oftast inte så stor för mig eftersom jag är 40+ och bor i villa på mindre ort men för någon yngre med mer centralt boende så kan nog bli tusenlappar i skillnad. Hur som helt kan det ju vara värt att kolla upp om man nu står och väger mellan modellserierna.

___
//Ulf
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
För min del så skiljer det ca 1000 kr om året mellan 330 & 530 för en helförsäkring så det är ingen avgörande faktor.
Har haft en 323 Ci -00 en 330 Msport cab -03 och nu har jag en 525 touring Msport -04 (en av de sista e39orna), alla med manuell låda.

Hade jag jämfört 323an mot 525an så hade valet varit 525an alla gånger, tycker den håller mkt högre kvalitet. Däremot blir det svårare om jag jämför den mot den faceliftade 330 cabben jag hade, betydligt roligare bil än 525an och jag tyckte den hade minst lika bra kvalitetskänsla.

Förövrigt är jag nöjd med min 525, har haft lite rostproblem (dörrar och baklucka) men det har varit lätt att få åtgärdat på garantin.

Så min sammanfattning är sportig = E46, bra utrymmen och komfort = E39

// Jim Profit
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Vi har båda karossmodellerna, jag reser mycket i tjänsten och tycker att det är kul att köra bil. Frugans bil är en 318, en mycket bra andrabil, som tillbringar mycket tid i garaget. E39:an har gått en bra bit över 29k mil, E46:an ca 27K. Innan hade hon en 320 d -00 en riktigt bra bil, som hade gått ca 27k när vi sålde den.

Om man bortser från motorerna så är E39:an den klart bekvämaste bilen. (Jag betraktas nog som gubbe)

Kvalitetsmässigt så tycker jag att det är ungefär samma. Hög!

Båda rostar lika mycket på samma ställen. Jag har bytt mer framvagnsdelar på E39:an, men E46:orna är å andra sidan mer försiktigt körda, tjejer... :-).
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Tack för alla svaren. Det som jag har snöat in på just nu är 330 coupe. En skönhet med sina fina karosslinjer. Men vi får se vart det slutar. Det är en lång väg att vandra innan alla pusselbitar fallit på plats :)

No
160
Nobby
523i -96
Jag har kollat ett antal bilar via vägverket (323 4d vs 523 4d) och viktskillnaden verkar vara runt 50kg + - 20kg. (vet inte hur väl detta stämmer, men försäkerhetsskull så kollade jag bara importerade ex)
Inte så mycket som man kan tro...
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
De vikter BMW angett verkar inte alltid stämma 100%. TV testade ju en E60 som enligt deas våg vägde 100 kg mer än vad som var angivet i regbeviset. Bilen vägde väl närmare 1650 kg om jag inte minns fel men i regbeviset stod det väl 1550 kg angivet (har inte siffrorna i huvudet). Möjligen var bilen maxutrustad... :/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.