|
|
|
|---|---|
|
Är det någon ide att byta kammrem själv till en BMW 520 -88? Har ingen aning om när remmen är bytt. Vad skulle det kosta ungefär om man låter en verkstad byta remmen? | |
| Om du inte vet när den är bytt (kanske står i sericeboken) så rekomenderar jag starkt ett byte då ett haveri kan få stor ekonomiska följder. Vad en verkstad tar för byte vet jag inte, men du får nog räkna med 2-3000kr inkl rem. Har alltid bytt själv på mina bilar, dock inte på denna eftersom den har kedja.... | |
|
På min f.d. 520-83 med rem satt det en lapp i motorrumet i närheten av högra fjäderbensfästet som talade om när remmen var bytt senast. Jag bytte rem själv på den, det gick bra. Om du är van att meka och har en handbok är det absolut inget problem att fixa det själv. Det är lika bra att byta spännrullen på samma gång. Mvh LEF |
|
rsarits |
Det är ganska snart gjort om du gör det själv, du måste tappa ur kylarvätskan och ta den kylaren, det är det som tar mest tid, i övrigt så är det inga större problem om du är någorlunda välförsedd med verktyg, och som LEF skrev så är det bäst att byta spännrullen på samma gång. Känn också efter glapp i vattenpumpen, om du ändå har allt borta för att byta rem så är det snabbt gjort att byta vattenpump oxå. Micke |
|
Hur skall jag veta hur spänd remmen ska vara? Kanske bättre om man låter en verkstad byta remm, då får man iaf garanti på arbetet. Råkar man spänna remmen för hårt eller löst och remmen hoppar över kuggarna så då blir det dyrt. Och när man har dåligt med verktyg också. (Stulna) Finns folk som har svårt att skilja på mitt och ditt... |
|
|
Det finns anvisningar om rem-spänning i rephandboken som du köper eller lånar på bibblan. Remspänningen är det minsta bekymret tyckte jag. Det värsta var vattensölet när man tömde kylaren... Köp hellre en vattenpump för pengarna än att ge dom till en verkstad för det här jobbet är inte speciellt besvärligt. Mvh LEF |
|
|
Det blir nog billigast om man man byter själv. Tackar för tipsen! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.