AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.133

problem med regnsensor e39

har problem med min regnsensor på min e39 av årsmodell 98...den går igång utan att vara aktiverad och går inte att stänga av...på verkstaden sa de att det kunde vara grundmodulen eller själva sensorn...men de trodde att det vara modulen....
frågan är var sitter denna grundmodul och hur ser den ut....tänkte byta den själv innan jag lämnar in den

mvh joahn
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19

Du ska inte börja i fel ände, först läser man av ev felkoder och initierar om regnsensor vilken är ett rätt vanligt fel.
Kolla istället att ditt torkarrelä är OK om det inte går att stänga av torkarna ordentligt..

Du kan inte byta centralmodulen själv, den måste funktionskodas till bilen, den innehåller allt från centrallås, torkare, spolare, larm, innerbeylsning och förbrukarfrånkoppling.
Central karosserielektronik (ZKE III)
Hela det centrala karosserielektronik-systemet består av följande komponenter:

Grundmodul III
Vindrutetorkare och vindrutespolare

Strålkastarrengöring (specialutrustning)

Justering av torkararmens anliggningstryck förarsidan

Innerbelysning

Centrallås

Softclose-automatik för baklucka (modellserie E38 och E39 touring)

Baklucksupplåsning (modellserie E39)

Fönsterhiss

Stöldskyddsanläggning (specialutrustning)

Spegeljustering (som specialutrustning med minne)

Servotronic (specialutrustning)

Uppfällbar taklucka (specialutrustning)

Torkar-/spolanläggning
Torkarbrytare
Alla torkar-/ spolfunktioner kan kopplas till med torkarbrytaren från klämma R (tändningslåset i läge 1).

Torkarbrytaren kan kopplas på intervall, läge 1 och läge 2. Dessa lägen är kodade till grundmodulen via två ledningar. I båda fallen kopplas mot jord.

När det gäller fordon med specialutrustningen automatisk intervall-kontroll (AIC) (fr o m mars 1996) styrs torkarintervallen av en regn-sensor i brytarläget "intervall" (se även funktionsbeskrivningen för automatisk intervallkontroll).

Intervalldrift
I torkarbrytaren är ett räfflat hjul med potentiometer monterat. Därmed är det möjligt, att ställa in fyra olika intervalltider. Dessa tider styrs dessutom beroende av körhastigheten. Ju fortare fordonet färdas, desto kortare blir intervalltiden.

När det gäller fordon med specialutrustningen för automatisk intervallkontroll (Automatic Interval Control, AIC) (från och med mars 1996) kan regnsensorns känslighet påverkas via det räfflade hjulet.

Torkarmotor
Torkarmotorn är konstruerad för två olika torkarhastigheter. Lastkopplingen sker via två externa relän.

Torkarmotorns ändläge (viloläge) identifieras via en återställningskontakt, monterad i motorn. Denna kontakt kopplar jorden till grundmodulen, när motorn har uppnått ändläget.

Återställningskontakten används även för övervakning av torkarmotorn. Uteblir kontaktsignalen i 16 sekunder, när torkarmotorn är tillkopplad (t ex på grund av torrgång), så kopplas torkarmotorn ifrån som skydd mot överlastning.

Torkaren kopplas till igen först efter frånkopplingen och efter det att tidsspärren på 3 minuter gått ut.

Torkarhastigheten ställs in med torkarbrytaren. Om ingen automatisk intervallkontroll är monterad, styrs torkarhastigheten beroende dessutom beroende på körhastigheten. Det gäller:

Hastighet
Brytaren i läge 1
Brytaren i läge 2

< 6 km/h
Intervalltorkning
Torkarmotorn i läge 1

> 6 km/h
Torkarmotorn i läge 1
Torkarmotorn i läge 2

När läge 2 är tillkopplat, sker vid > 210 km/h en nedväxling till läge 1, för att förhindra att torkararmen lyfter.

I fordon med specialutrustningen automatisk intervallkontroll (från och med mars 1996) sker ingen körhastighetsberoende reglering av vindrutetorkarna.

Nedfällbart vindrutetorkarläge för modellserie E38
Eftersom det inte går att fälla ned torkararmarna (till exempel för att byta ut torkargummit) i viloläge, kan torkararmen automatiskt positioneras i nedfällt läge, om så behövs.

Detta går till så här:

Torkarbrytaren i första läget = intervalltorkning

När torkaren är i parkeringsläge, koppla tändningslåset till läge 0.

Torkarmotorn fäller ned torkararmarna

När det gäller bilar ur modellserie E39 eller bilar med specialutrustningen automatisk intervallkontroll (AIC) (från och med mars 1996), finns inte denna nedfällningsfunktion tillgänglig.

Intensivrengöring av vindruta
Intensivrengöringen av vindrutan kopplas till på torkarbrytaren och startar sedan automatiskt.

Först sprayas en rengöringsvätska på vindrutan via en pump. Vindrutetorkaren kopplas till med tidsfördröjning. Därefter kopplas tvättpumpen till och intensivrengöringsvätskan tvättas av. Torkaren fortsätter sedan att gå en stund, så att rutan blir torr.

Intensivrengöringspumpen styrs via en extern dubbelrelämodul, över vilken även pumpen för strålkastarrengöringen kopplas.

Strålkastarrengöring
Strålkastarrengöringen utlöses var femte gång man manövrerar tvätt- eller intensivrengöringsförloppet, när halv- eller parkeringsljuset är tillkopplat. Strålkastarna sprayas därvid två gånger.

Efter ett tvättförlopp är strålkastarrengöringen spärrad i 3 minuter.

Frånkopplingen av klämma R ställer tillbaka repetitionsspärren och räknaren för tvättmanövreringarna. Efter att ha kopplat till klämma R igen och ljuset är tillkopplat, kan strålkastarrengöringen aktiveras omedelbart.

Strålkastarrengöringspumpen aktiveras via en extern dubbelrelämodul, över vilken även pumpen för intensivrengöringen kopplas.

Justering av anliggningstrycket (ADV) för modellserie E38
Beroende på körhastigheten och den tillkopplade torkarfunktionen justeras torkararmens anliggningstryck på förarsidan i fem lägen. Det gäller:

Hastighet
Torkaren frånkopplad
Torkaren tillkopplad

< 6 km/h
Läge 0, om inget högre läge aktiverats dessförinnan, annars läge 1.
Läge 0, om inget högre läge aktiverats dessförinnan, annars läge 1

6 - 100 km/h
Läge 1
Läge 1

100 - 140 km/h
Läge 1
Läge 2

140 - 180 km/h
Läge 2
Läge 3

> 180 km/h
Läge 3
Läge 4

Så det är liksom inte bara att rycka ut den och byta, det måste var RÄTT modul också.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
hatter
har exakt samma bekymmer med vår 99a e38a ... :S

hatter
för övrigt tänkte ja klippa av tråden till sensorn så e man av med bekymmret ... ;)

läste lite snabbt igenom...intressant läsning....ska kolla relät först och åka till en jag känner som kan läsa av felkoder på min bil....sen får jag se vad som händer....
sen såg jag att strålkastarna ska spolas var 5e gång....på min bil spolar de varje gång???

mvh
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Hasso, betyder det att man skulle kunna koppla intensivrengöringsknappen till strålkastarspolarna istället. Så att man kan bestämma själv när man ska spola strålkastarna..?

Intensivrengöringen tycker jag inte tillför något, samtidigt som jag skulle vilja styra över strålkastarspolningen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nja så enkelt kankse det inte är men går väl att testa, annars kan man ju sätta en strömbrytare till strålkastarpumpen exempelvis.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
sitter relät bakom kupefiltret eller någon annan stans....svårt att förstå tyska:P

mvh
bytte relät utan resultat....fick reda på nu att det har nog varit fel på den sedan jag köpte bilen
i läge noll har regnsensorn aktiverats så fort jag rört något som tex att rulla på rullen eller trycka ner för en torkning och i läge 1 har det varit intervalltorkning...men nu fick jag veta att i läge noll ska det inte hända nånting och i läge ett ska det vara sensor som aktiveras när man rullar på rullen eller tryckar ner och sen upp....sen spolar min strålkastare varje gång vilket den heller inte ska göra...

någon som har nån ide....vill ju gärna inte lägga ut pengar för att byta hela rutan med sensor...dock så är väl inte modulen billig heller

mvh johan
Har också problkem med min regnsensor. Mitt bekymmer är att den inte är speciellt känslig, även i läge 1 händer det knappt något. Vindrutan är nyligen bytt. Vet inte om den fungerade bättre förr, har haft bilen en månad. Någon har någon idé?
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
LBviking: Jag lider av precis samma problem sedan jag bytte ruta för några månader sedan. Vad jag förstått så måste man kalibrera sensorn igen vid ny ruta och kopplar man upp sig via IMPA så finns det några värden att påverka, jag har dock inte lyckats hitta någon vägledning om hur man ska göra.

Kanske någon här vet hur man ska göra?

//Magnus

to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
hmm

kan det vara grundmodulen som gör att min elrattinställning och elgardin inte fungerar?

e39 97a
ic
87
ice.
BMW X3 xDrive 20i X-Line -19
Även jag har problem med min regnsensor.
Har haft den på BMW verkstad vid ett flertal tillfällen, då man har ominitierat den flera gånger och bytt styrenhet till sensorn 2 ggr. Men efter varje gång är det samma visa, den funkar nån vecka för att sen lägga av. Har hänt att den har hoppat igång nån gång efter ha varit kass i flera månader. Märkligt!
Har för mig att den iafl ska gå på intervall om inte sensorn fungerar?
Det gör den inte för mig, utan jag får köra på läget där den gå hela tiden, eller sitta och trycka ner ett hack (fjädringsläget) istället. Riktigt tråkigt.
Kan tilläggas att jag har en liten luftbubbla i sensorn, men enligt BMW ska det det inte göra något, får dom hade sett betydligt större bubblor som fungerar.
Enligt verkstaden finns det inga mer delar som styr sensorn. Kanske spaken kan vara kass?
Nån som har nåt tips?
Mo
55
Morten81
525iA Touring -04 E39
Jag hade problem med min regnsensor, den bara la av helt plötsligt när det störtregnade. Bytte relä, har funkat perfekt sen dess. Kostar bara några hundralappar och är superenkelt att byta.
ic
87
ice.
BMW X3 xDrive 20i X-Line -19
Ok. Kanske ska testa det. Vart sitter det reläet?
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
misstänker att mitt relä är med kasst då mina torkare lever sitt egna liv ;)
Mo
55
Morten81
525iA Touring -04 E39
Reläet sitter under vänster kupefilterbox (sett framifrån). Skruva loss med insexnyckel. Det är det bruna reläet som styr torkarna.
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
jag har precis bytt vindrutan och undrar om carglassrepair kalibrerar regnsensorn??
MG
28
MGS
M3 -04
328i -99
Har haft samma problem, ska testa att bytta reläet. Tack för hjälpen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.