AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.571

Byta bil eller skaffa andrabil?

co
1.144
coldhex
BMW M135i
Gjorde nyligen ett väldigt förnuftigt val och gick och köpte en 320d -07 touring. En mycket fin kärra som känns fräsch och fin, tight väghållning plus sportstolar, nybilskänslan är kvar och det känns tryggt med garanti, billig prova-på-försäkring och gratis service till slutet av detta år.

Men, jag är nog en obotlig motorfanatiker. Hade under 90-talet bilar som 850 turbo och T4 som senare byttes till BMW 330i. Har alltid drömt om bilar som M5 och M3 i synnerhet och går lätt loss på en youtube film med motorljud :-)

Sålde min 330 i somras. Tanken var att införskaffa en M3:a. Nu blev det inte så, det blev en kombi istället, eftersom det uppstod ett behov av just kombi. Hade jag varit lite mer påläst hade man kanske förstått att det går att kombinera kombi och rolig bil.

Nåväl. Gjort är gjort. Frågan är hur få utlopp för bil/motorintresset på bästa sätt? 2 liters dieseln känns lite tråkig och trimma verkar bara onödigt. Har alltså funderingar på att byta. Men till vad? 335, 530, 545?

Eller skaffa en andrabil, exempelvis en M5:a för 130' bara för att ha kul med?

Hur hade du gjort? Detta är självklart högst personligt och upp till mig själv såklart, men det vore intressant med lite diskussion kring för och nackdelar och framför allt få lite nya idéer.

Bäst av allt vore väl om förnuftet segrade, men det verkar vara omöjligt :-)
16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det styrs ju väldigt mycket av faktorer som

Behöver du 1 eller 2 bilar?
Hur långt kör du per år?
Vilken budget har du totalt för bilarna?

För egen del så är jag principiellt emot det som många gör när de åker runt i en skruttbil 8 månader om året för att sedan använda en "kul" bil de övriga 4 månaderna. En bil ska användas enligt mig och det är väldigt ovanligt att en bil egentligen mår bra av att ställas av. Förutom Ferrari & Lamborghini ser jag oerhört få bilar som egentligen inte tål åretruntkörning.

Om du klarar dig på 1 bil så är ju en BMW 545 Touring ett ypperligt alternativ. Annars finns Audi A6 4,2 Avant och Mercedes E55 Kombi att tillgå. Riktiga allroundbilar allihop som på ett utmärkt sätt klarar det mesta.

Vill ha ha 2 bilar skulle ju en E46 330 Touring plus en Porsche Boxster S exempelvis kunna vara en vettig kombo.

Finns egentligen hur mycket som helst att kombinera ihop, allt styrs ju av behovet och det ekonomiska utrymmet.

//Lövet
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag föreslår en extrabil, som du kan använda när du känner för det.
Kör själv min 323 coupé till vardags, 520 som familjebil och 323 caben fina sommardagar. Känslan blir lite extra om man inte alltid kör omkring i bilen.

BMW CS #5206
Jag skulle absolut köpa en "lekbil" om jag var du. För 130k finns det mycket kul att välja på. Däremot skulle jag nog inte köpa en E39 M5 utan då snarare satsa på en E34 M5. Skulle även kunna tänka mig E36 M3. Om det nu ska vara BMW... Det finns ju mycket annat roligt.

Jag tillhör ju dom som åker en gammal skruttbil som bruks och har en annan bil för skoj. Att säsongen för skojbilen bara skulle vara 4 månader håller jag inte med om. Runt 6-7 månader brukar säsongen vara för mig. Ibland längre också.
Visa användare
331
riwa
318iT -04
Z3 3.0R -00
Jag tycker att det tillför en hel del glädje till bilägandet att kunna ha en bil stående som man pysslar om lite extra och kan låta bli att använda om det är kasst väder ute. Vinteravställningen gör att jag lär känna bilen på ett annat sätt än en vardagsbil. Jag tror att du kan behöva bli lite Ffffressstad:

Länk
Länk
Länk
Länk

Riwa
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Mina åsikter är motsattsens till Lövets och anser att bruksbil är något man tar sig från punkt A-B med...skit i vad man kör med bara man kommer fram och den är säker.
Men som bus/lek bil då är det något kul med smäll i som gäller.
Själv håller jag på med en värsting Porsche och har en "sunk" v70 att frakta mig i. (+ 2st hobby bimmers)

I slutändan är det bättre ekonomi att ha en bruksbil + en hobby bil än en året runt "värsting" som ska vara bra på allt. Att hobby bilen drar 3L/mil behöver man inte bry sig om på samma sätt som ett "svensson värsting åk" drar 1,5.

En annan aspekt är att bus bilar ofta har mindre/större projekt och då är det väldigt bra att ha bruks bil för att ta sig fram med (eller köra till tyskland för att hämta delar)
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
En M3 E36 eller M5 E34 som extra entusiastbil hade jag valt.

Det är roligt att ta fram sin "bus-bil" då och då, kör man den varje dag blir det ju en vanlig bruksbil. Det duger din E90 ypperligt till.

Rent ekonomiskt så är det ju även så att många entusiastbilar har en väldigt låg eller ingen värdeminskning alls. Min lekbil kommer fortfarande att vara värd ungefär vad jag gav för den om tre år. Hade jag köpt en "värstingstandardbil" så är ju värdet ca halverat på en treårsperiod.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Finns en Maserati Ghibli på blocket som varit ute över ett år. Helt rimligt pris och massa mos! Den har "nya" motorn och bakaxeln med, så den är helt ok driftsäker.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Varför förespråkas E34 före E39 generellt vad gäller M5?

Om man nu leker med tanken att inneha en M5 E34 vad behöver man i form av "survival kit" dvs. diverse länkar till reservdelar, personliga kontakter med diverse bilmekaniker etc?

Eller är det en hyfsat robust bil?

Ja förstår att den inte är gratis (i så fall hade jag inte heller varit intresserad av att eventuellt ha en andra bil) men bara för det vill jag inte ha en bil som krånglar stup i kvarten. Man kan ju säga att jag är betydligt duktigare på att köra bil än att meka med den.

Anledningen till att jag föreslog E34 M5 framför E39 M5 är att jag anser E34 vara mer av entusiastbil än E39. Dessutom så verkar det som att dom som har haft båda dom modellerna av M5 oftast anser att E34 är den roligare av bilarna.

Jag skulle nog påstå att en E34 M5 håller en väldigt hög kvalitet. Som regel räcker det nog att man har tillgång till en vanlig BMW-mek om man inte skruvar själv. Fast det gäller såklart att få tag i ett seriöst och välskött exemplar som alltid med lite äldre bilar. Man ska nog inte leta i dom lägre prisklasserna om man ska få tag i en bil att bli lycklig med.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Själv tycker jag att det är toppen att ha en bruks/vinterbil (Peugeot 406) som man kan använda till skolskjuts, storhandling och allmänt farande och ha BMW cabben som sommarbil. Bruksbilen får heller inte den skötsel som pärlan får. Vilket iofs är nåt jag skäms (lite) över.

Tidigare hade jag bara BMW:n (530 iofs) som allt i allo bil men vart till slut för "sjuk" av allt putsande. Ungar i lägre skolåldern skitar ner nåt överjävligt.

Det är klart att det kan bli dyrare med 2 bilar men i mitt fall blir det iaf billigare totalt sett med dessa 2 än en värsting-allt-i-allo typ 545 eller liknande. Och eftersom jag själv fastnat för det här med cab är det praktiskt med en 4-dörrars när det bär av till IKEA eller nåt liknande farligt ställe :-)

Att jag sen inte kör bilen (Bmw) hela tiden gör att min bilbytardjävul håller sig på behörigt avstånd. Det är så himla härligt att ta fram bilen på våren och verkligen njuta av att köra en vettig bil.

Har man möjlighet att ha en vanlig bil och en entusist/sommarbil så anser jag att man ska slå till. Är så skönt att slippa köra iväg med den nytvättade tokputsade finbilen till ICA när det regnar bara för att man (läs gärna frun)glömt köpa purjolök till middag. Man tar brukshäcken och drar iväg och pärlan är ren och fin till nästa gång vägarna är torra och fina :-)

Har inga bra tips på olika kombos utan det är ju upp till eget tycke och smak men jag förespråkar gärna cab!!

Niklas

Fransosen
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Mitt lilla lyxproblem är lite grann att jag inte kan nått om bilar (rent praktiskt alltså), kan inte meka osv, vilket gör att jag drar mig lite från att köpa en lite äldre entusiastbil. Men lite motsägesfullt så är det just det som intresserar mig. Tycker det låter väldigt kul att ha en hobby/entusiast bil så där lite vid sidan om som en hobby. Rent ekonomiskt funkar det med två bilar för min del, dock handlar ju allt om prioriteringar (man kan ju tex. välja att spara pengar till ev. husköp istället). Det bästa vore ju om bilen inte sjunker i värde, men då måste den ju samtidigt vara möjlig att reparera med "normala" medel och för en vanlig mekverkstad för att det ska vara intressant för mig.

En bil som uppfyller alla krav är ju det andra alternativet, men just nu tycker jag det är helt dött på bilmarknaden. Visst det är köparens marknad sägs det, men utbudet är oxå dåligt tycker jag. Har letat 335, 545 etc, men hittar inget vettigt just nu, men det kommer kanske.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
coldhex,

precis så där kände jag oxå, dvs "jag kan inte" men det har visat sig att det mest handlade om "vågade" inte.

Om man är normalhändig kan man fixa mycket, även på nyare bilar. Jag skaffade mig verkstadshandbok (just nu sviker mig minnet vilken) och har kikat mycket i den och har gjort en massa (nåja) saker själv. Det är kul och det fungerar.

Att det inte finns nåt som faller dig i smaken just nu gör väl inte så mycket? Det är ju bara att hålla ögonen öppna. Och framåt våren lär det nog bli fler bilar oavsett finanskris eller inte.

Nu kom jag på det!!! Haynes är det som har bra för de flesta bilar. Finns visst en som heter Bentley med men den kostar nåt helt annat. En Haynes kostar runt 300 spänn och är en bra investering.

Niklas

Fransosen
En kul vinterbil som tål åretruntkörning och dessutom kan ge en kick är Porsche 911, om du bara hittar några fälgar till vinterdäcken som passar. Du skulle flina varenda dag till jobbet, prova!/ Motorörat.
Mr
32
MrLynx
330Ci M-sport Facelift -03
Jag är så biltokig så att jag har 2 hobbybilar.
Jag har dom senaste 10 åren haft en vanlig bruksbil, fn en Galant Avance V6 -01 ( jävligt snygg bil ).
En sommar / hobbybil, Jeep Wrangler 4,0 -91.
För ca ett år sen blev jag extra sugen på Bmw, kollade runt lite..
Först så var jag inne på att skaffa en 330 touring eller liknande som bruksbil att ersätta Mitsubishin med. Men efter att ha funderat och kollat runt lite bestämde jag mig för att om det skulle bli en Bmw, så skulle det bli en som är riktigt rolig att köra med.
Jag satte en budget på ca 200-250000kr
Jag var först inne på en E46, M3'a. Efter att ha funderat över driftskostader och utseende så ändrade jag mig till en 330 coupe' M-sport ,facelift -03 med all utrustning utom navigering).
Den jag köpte är väldigt fin, bara sommarkörd med 5000 mil på mätaren, och jag är helnöjd ! Den sista E46'an coupe' med facelift är i mitt tycke den snyggaste bil som Bmw någonsin har byggt!
Jag tycker tom att den är snyggare än M3'an. Jag förstår inte varför dom inte faceliftade även den 2003...
Jag kollade även på den nyare E90'n som jag kunde fått för samma pengar (325 sedan), men den gillade jag inte alls.

Jag tycker att det känns fint med en bil som alltid står ren och fin och väntar på soliga dagar.

Lycka till med dina funderingar !

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.