AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.298

Byta halogen till xenon på E39, hur var när?

Hej!
Jag går i köptankar på någon e39 som jag tycker vara rätt prisvärda nu. Då budgeten är halvstram så siktar jag in mig på någon av de äldre modellerna, således pre-facelift. Jag vill verkligen ha Xenon på i vart fall halvljusen, och om jag förstår det rätt så blev det standard från och med modellår 99. Om jag skulle hitta en bil utan xenon, hur svårt är det då att byta, finns det någon guide för detta? Har försökt leta runt lite i forumet, men det är en djungel! :) Även kostnaden för ett sådant byte är intressant.

Mvh Marcus
Eftermarknads antar jag att du menar då? Isf äre bara du köper ett kitt för ca 1000kr. Det du får kolla är att spänningsboxarna går o fästa någonstans i närheten av strålkastarna. Det ända jag behövde när jag skruva på mitt var lite verktyg och nya kabelskor.

Japp, eftermarknads var tanken. Det lät inte speciellt dyrt. Såg bara nån minut efter jag skrivit inlägget att nån hade en halvliknande tråd bara en bit under där jag hittade en del nyttigt. Lätt att vara blind ibland.
Det är således bara själva lampan och lite kablage man byter? Jag trodde det var tal om att byta själva lyktan eller reflektorer eller nåt sånt. Nu vet jag knappt vad jag talar om :) Men som sagt jag trodde det var ett större projekt.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Du ska helst byta lyktorna eftersom reflektorn inte är konstruerad för xenonlampor = du får en diffus ljusbild som riskerar att blända andra trafikanter.

//Lövet
Aha på det viset. Ja då blir det alltså en samvetsfråga. Man har mött bilar med xenon som har bländats ordentligt, kanske är därför då. Och det är ju jävligt irriterande. Bäst vore alltså att hitta en 99-00 som har det från fabrik.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Möter en xenonkonverterat Opel Vectra lite då och då och efter de mötena tar det en minut innan man ser normalt igen.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det är billigare och smidigare att hitta en bil som har det från fabrik ja. Varje gång du ska besikta bilen måste du annars montera isär din konvertering eftersom du aldrig kommer igenom en besiktning med den dåliga ljusbild som xenonkonvertering innebär.

Utöver detta är det hela olagligt också även om du på något magiskt sätt skulle få en ljusbild som är rätt (vilket du inte kommer få eftersom en xenonlampa och en halogenlampa inte har sin ljusaste punkt på samma ställe)

//Lövet
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Andreas! Har du en s.k. projektorlampa är chansen mycket stor att du får en riktig ljusbild, det har i alla fall jag fått på mina bilar. Min 520-97 är besiktigad 5 ggr med xenon på halvljuset utan problem, men de är hårdare nu, så i år kanske det inte går.
På bilprovningen tittar de efter om du har manuell ratt för höjdjusteringen av strålkastarna, på xenon är det ju automatiskt.

BMW CS #5206
ca
206
caddie
523i Touring 1997
Hade innan en Ford Scorpio som hade linser på halvljuset, blev bättre ljusbild med xenonkonventering än med orginal H1 lampa.
Satte även xenon på helljuset med vanlig reflektor, där blev ljusbilden sämre än med orginal H1 lampa.
Jag hade problem med störningar på radion, vet inte vad det berodde på, la inte någon tid på att försöka åtgärda det.
Ferritkärnor (eller vad de heter) ska väl kunna ta bort radiostörningar.

Mvh Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.