AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.882

Varför hackar min bil...?

ck
65
cky
525iX Touring -93 på pallbockar.
530i Touring -93 Körbar
Varför hackar min bil då man kör på hög växel o låga varv... ??
Nån som har någon idé?
ck
65
cky
530i Touring -93 Körbar
Ingen ??
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Hackar den även på tomgång när den är kall?

Äger Autoexpertenverkstaden i Täby AB
Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
Vi kan ju alltid gissa oss fram till vad det är du rattar..? :D Underlättar kanske lite om du säger vad det är för bil..
ck
65
cky
530i Touring -93 Körbar
ooops glömde vilken bil... =)

BMW 530 Touring 1993 (V8)

Nix inge hack på tomgång... enbart när man kör sakta o med låga varv på hög växel...
Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
jag har samma problem med min 525a -92.. det är en eller flera tändspolar som börjar ge upp.. Min bil har en tendens av att hacka och rycka och bakpuffra lite då man kör på en högväxel.. Ungefär som att den missar på någon cylinder. 525an verkar ha detta problem med tändspolarna, vet dock inte hur det är med 530.. Det kan ju vara något iallafall? :)
ph
78
phantomlord
525i -92
M3 -96
125i -15
Jag hade också samma problem med att motorn hackade på låga varv på min 525i -92.
Om man tryckte ner gaspedalen mer än halvvägs ungefär när man låg på under ca 2000 rpm så kunde den hacka så mycket att motorn stannade.

Lite jobbigt att komma iväg från rödljus, då jag var tvungen att varva över 2000 rpm för att inte riskera att motorn stannade.

Jag köpte iaf 6 st begagnade Bosch-tändspolar på en skrot för 1500:- och sedan gick motorn perfekt.
ck
65
cky
530i Touring -93 Körbar
Hur vare man kollade så spolarna var hel? skulle dom mäta noll i ohm eller skulle de vara motstånd ??
Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
hmm, jag kommer inteihåg riktigt hur man gjorde.. eller jag har inte fått det bekfrätat ännu riktigt, men jag vet att det finns ett gäng trådar om det här på forumt.. Så bara till att söka då ;)
ph
78
phantomlord
525i -92
M3 -96
125i -15
Det är nog svårt att få ut något vettigt genom att ohm-mäta spolarna. Jag mätte på mina och fick väldigt lika värden på alla.

Jag provade först att byta ut spolarna en efter en mot en spole jag visste fungerade bra. Och när jag bytte spolen på cylinder 6 så gick motorn väldigt mycket bättre, men fortfarande inte helt ok.
Så jag bestämde mig för att byta alla spolar då jag läste här på forumet att det hade varit problem med spolarna på de första M50-motorerna.
Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
cky: har du detta problem JÄMT.. eller är det var 3e gång tex?
ck
65
cky
530i Touring -93 Körbar
jadu bra fråga... som det verkar så är det varje gång man kommer ner i låg hastighet och hög växel... o det märks EXTRA noga då man nyss kopplat...
Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
hmm.. okej, för mig så kommer och går problemet.. Vissa gånger är det hela hela tiden, andra gånger händer det inte alls? Jag var just på skroten och köpte mig en spole för 250kr, men när jag var på väg hem så gjorde jag allt i min väg för att få den att börja hacka.. Det gick banne mig inte! så jag tror jag avvaktar med att byta spole.. ;)
bo
38
bosset
523i Touring -99
Har samma symptom och ibland märker man att den går på 5 cyl och bluddrar. Stannar jag och stänger av motorn för några sekunder så går motorn normalt igen. Detta händer för det mesta efter lång körming på motorväg så att motorn är riktigt genomvarm. Går helt normalt när motorn är kall. Skall testa med ny tändspole.
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Lyfter denna tråd. Jag har exakt samma problem som bosset. Problemet kommer och går. Jag upplever att kommer när man har kört långt, och motorn är genomvarm. Motorn är precis som ni säger bluddrande, hackig vid låga varv.

Är det tändspolen som alla säger. kan det inte vara tempsensorn i motorn som ger motorn mer bensin när den är kall, men som fortsätter att göra det när den även är varm därav det bluddrande på låga varv?

Nån expert där ute som har haft samma problem?
ck
65
cky
530i Touring -93 Körbar
mitt problem är löst, det var felande generator som störde spolarna tydligen... antingen fick dom för lite ström eller så fick dom någon typ av felsignal.
Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
jag kan ju även tillägga att jag köpte mig 6stycken nya spolar idag och bilen går som en dröm igen. Jag granskade även de gamla spolarna och upptäcker flertalet med sprickor runtomkring "plasten" på dom, kan detta orsaka någon form av överslag mellan spolarna kanske? De bättre begagnade som jag köpte var då ej spruckna och fungerade klockrent.. Så plocka upp dina och kika på dom ifall du inte har lyckats lösa problemet ännu
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Tackar för tipset.

Jag kollade tändspolarna idag. En var redan utbytt. de övriga såg fräscha och såg faktiskt ganska nya ut. men det kanske de gör under kåpan?

Det jag hittade däremot var att när man tittade ner på tändstiftet i en av cylindrarna så var hålet fullt med olja. Det finns ett mektips som heter "Byte ventilkåpspackning M52" Precis samma sak har jag. Någon som vet om det kan vara orsaken till en ryckig gång? Att oljan hindrar strömmen ut till tändstiftet? eller påverkar inte det något?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.