|
|
|
|---|---|
|
Halloj,blev nyligen med bmw igen. Fick vara nöjd iaf nästan en månad... Igår när jag parkerade bilen så gick den kalas, men nu på eftermiddagen så skulle jag iväg och då gick den som en påse skridskor och en lampa som ser ut som en motor tändes. GUL. Det låter som om den går på 5 cylindrar. Bilen är ju körbar, men vet inte om man vågar köra den? måste ju till jobbet, dels för att jobba och sen så har vi ett bra garage att kolla upp bilen i. Ngn som har tips på vad det kan vara?, tips på ngn verkstad som kan kika på den imorgon? Helst runt täby/vallentuna. Är orolig för att sabba mer om man kör med den, har 1,5mil till jobbet. /Christofer | |
|
Hade precis samma problem med min, dock med garanti kvar och verkstaden bytte 2st tändspolar och alla tändstift efter att jag hade felsökt. Går kanon sen dess! Låter som fel på någon tändspole eller tändstift. Om bilen gått mellan 7000-10.000mil, och det är fel på tändspolar/tändstift kan jag rekomdera att byta ALLA stift. Från början sitter det platina-stift i den motorn som är "garanterade" att hålla 10.000mil.Men det gör dom inte, och slitna stift sliter på tändspolar då dom får arbeta mer för att ge gnista. Det är inte så bra att köra bilen någon längre sträcka då avgasreningen ej längre fungerar och att katalysatorn kan ta skada då. 1,5mil kan ju gå men absolut inget mer! Jag hade nog inte vågat chansa iaf! Tyvärr får någon annan hjälpa dig med tips på bra verkstad då jag inte vet någon i det området. |
|
|
ok, tack. Bilen har gått över 19kmil så det kanske är stiften eller spolarna. Vad kostar en spole? Hur vet man vilken som felar? /Christofer |
|
|
Om du eller någon i din närhet har tillgång till ett diagnosinstrument får du fram det den vägen, i annat fall finns BMW.. Ett alternativ är att låna en fungernde spole och byta tills du hittar den som var trasig Ny spole kostar ca 1000:- Finns någon budgetvariant för halva priset också, men jag har ingen aning om hur mycket budget det är |
|
|
Låter somsamam fel jag har och där misstänker vi mycket riktigt en tändspole. Har inte kollar men fick uppskattat pris på 360:- för en original spole. Mekonomen tar 445:- 1000:- låter högt men jag vet inte med bestämdhet förrän imorgon. Johan S www.bimmer.se Länk CS#4079/SC#580 |
|
|
Tändspole inhandlad på BMW (original känns bäst, samt att de faktiskt var billigare än både mekonomen och autoexperten.) Bytte och det var den näst längst in som felade. Nu går den som den ska igen. Dock lyser fortfarande den gula motorn fortfarande, måste den släckas med diagnosverktyg? var får jag hjälp med det till en rimlig peng? inge sugen på att lägga 1000kr på det hos bmw? |
|
| Stod det Bremi på den trasiga spolen? Under 2003 monterades en serie Bremispolar med fabrikationsfel som jag tror byttes kostnadsfritt för en del. Då bytte man till Bosch. | |
|
Ja det stod Bremi på den felaktiga. Dock så ser den nya exakt likadan ut, kollade dock inte efter fabrikat. Dock har den ju funkat i snart 20000mil, så det får väl anses som ok ändå. Kommer inte kräva garantiutbyte på dessa. Dessutom var ju BMW själva billigast på spolen. |
|
|
Ja, dom felaktiga spolarna gav sig nog tidigare än så. Det händer ganska ofta att BMW är billigast på vissa delar, men många missar nog att kolla då man dömt ut dom på förhand. |
|
|
Jag har råkat ut för samma sak ett flertal gånger, det har dock löst sig efter omstart. Men för några dagar sedan så löste det sig inte efter omstart... Efter felsökning på bmw i solna kom man fram till att det var fel på en tändspole, men dom sa att alla skulle bytas eftersom det var "bremi spolar". Alla spolar byttes (ca 300 kr st). Idag (2 dagar och ca 35 mil senare) började lampan lysa igen, men försvann efter omstart... Bilen ska besiktas imorgon så jag hoppas att bilen inte beter sig som en traktor då. Ska passa på att klaga lite på bmw verkstäder i allmänhet också, det har inte hänt en gång att man fixat alla problem (har provat molinbil i sundsvall och bmw solna). För ca ett år sedan så byttes även en lambdasond när motorlampan lyste. Det finns några inlägg om detta och det verkar inte alls vara ovanligt, tyvärr verkar det vara krångligt och dyrt för de berörda. Är det ett vanligt problem, mörkar BMW om dom nekar till det? |
|
|
242:- efter klubbrabatt tyckte jag var högst överkomligt för en original tändspole, givetvis den innersta som var kass. För att få bort motorlampan måste nog felkoden raderas. Nu går bilen som den skall iallafall Johan S www.bimmer.se Länk CS#4079/SC#580 |
|
|
Hubbe: Kom förbi oss på Autoexpertenverkstaden på Täbyvägen 27 när du har tid så kollar vi på det om du vill... M V H Stephan Äger Autoexpertenverkstaden i Täby AB |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.