|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hur skall man uppnå en maximal acceleration 0-100 på en 120d -07 ? Vid vilket varvtal skall man växla ? Skall man hoppa över vissa växlar ? Kan man verkligen komma under 8 sekunder ? | |
|
Växla vid rödmarkering och hoppa inte över nån växel. Du kan nog förbättra din tid absolut mest genom att träna starter, efter det får du träna på att växla blixtsnabbt. Mvh Johan |
|
| Jag skulle nog vilja påstå att det är bäst att växla lite innan rödmarkering, dels för att effekten dalar snabbt strax innan toppvarv, dels för att undvika risken att varvtalsregulatorn hinner 'klippa' på de lägre växlarna. Även om du växlar vid strax över 4000 varv hamnar varvtalet på nästa växel inom området för bästa vridmoment. | |
|
Det gäller ju inte att optimera vridmoment, utan effekt. I princip gäller att dra så långt förbi toppeffektvarvtalet att den nya växeln hamnar på ett varvtal där effekten är lika stor som effekten var på det varvtal den föregående växeln hade. På de flesta motorer ligger rödmarkeringen så att man inte kan dra så långt som jag beskrev här. Då gäller det att växla precis före varvstoppet. Skall man svara säkert på detta måste man veta utväxlingsförhållandena på de olika växlarna och ha ett effektdiagram att läsa av. |
|
|
Nockenwelle, det där gäller generellt. På bensinmotorer stämmer det ganska bra. För dieslar är det lite annorlunda, eftersom vridmoment och därmed effekt dalar ganska brant upp mot max varvtal - motorn 'går i väggen' ganska markant, och det lönar sig därför att växla något innan rödstrecket. Utan att starta någon ny diskussion om 'effekt kontra vridmoment' så är det för övrigt vridmomentet på drivhjulen som ger acceleration. Optimal växlingspunkt är den hastighet där motoreffekten är lika på varvtalet för den lägre som på varvtalet för den högre växeln - som du skriver behöver man ett effektdiagram och utväxlingsförhållanden för att veta säkert. För att komplicera det hela är optimalt varvtal för uppväxling sällan samma för alla växlar..... Dieslarna är lite luriga att växla rätt - de lägre växlarna ligger ganska tätt, och där kan man växla tidigt utan att tappa acceleration på 'nästa växel'. Däremot är det större kliv 4-5 och 5-6, så där lönar det sig att växla upp något senare. |
|
|
Nu är det ju inte drivhjulen som ger upphov till den kraft som accelererar bilen, utan motorn – och den kraften är proportionell mot motorns effekt, inte dess vridmoment. Men, men, om jag inte minns fel liiger rödmarkeringen på 2-litersdieseln kring 5000 rpm och maxeffekten vid 4000 rpm. Det är en betydligt större skillnad än hos en bensinmotor. Som du skriver gunnare så faller antagligen effekten ganska raskt över 4000 rpm, samtidigt som effektkurvan stiger ganska långsamt upp till 4000 rpm. Om denna beskrivning är korrekt för den aktuella motorn är det troligen bättre att växla upp en bit före rödmarkeringen, men hur långt före är svårt att veta utan att se ett effektdiagram och jämföra det med växellådans stegning. |
|
|
Det är två punkter/varvtal (på en bensinmotor) som är intressanta 1. max vridmoment...vid xxxx rpm....tex 3500rpm 2. max effekt....vid xxxx rpm....tex 6000rpm För maximal acc gäller det att varvtalet aldrig dippar under...i detta fallet 3500rpm...alltså vridmomenttoppen....vid uppväxling Sen varvar man till 6000rpm....ingen idè att varva högre än så.....o så i med nästa kugg.....då har man max acceleration Huruvida växlingstekniken ser ut på en dieselmotor låter jag vara osagt....detta gäller på en bensinmotor Mvh Ferenc |
|
| Fel, Frazze, om du skall få max acceleration måste du dra förbi maxvarvtalet (såvida inte effektkurvan faller som ett lodrätt streck efter maxeffektvarvtalet), annars tappar du prestanda. | |
|
Det där med att motorn går i väggen märkets väldigt mycket när vi provkörde en 330xd med automatlåda. Automaten varvar ur motorn massor, draget avtar tills nästa växel åker i och motorn är vix maxvridet! Då kom draget! Automaten växlade upp aldeles för sent! Vill därmed säga att man inte ska växla upp för sent... Brukar växla precis över 4000 när jag kör på.. =) |
|
|
Nockenwelle, nu ska vi kanske inte förstöra den här tråden med ändlösa diskussioner om det är effekt eller moment som accelererar bilen, men dragkraften på bakhjulen är faktiskt proportionell mot motorns vridmoment, multiplicerad med det totala utväxlingsförhållandet på aktuell växel. Om man bortser från luft- och rullmotstånd, är accelerationen direkt proportionell mot dragkraften, i enlighet med Newtons andra lag [a=F/m] Länk . Effekten är produkten av kraft (=moment) och hastighet (=varvtal), vilket innebär att så snart bilen rör sig så utvecklas en effekt - men det är fortfarande kraften som accelererar bilen.... För övrigt har 2-litersdieseln maxeffekten vid ca 4000 varv (lite olika beroende på vilket utförande det är), och rödmarkeringen vid 4600-4700. 'Väggen' kommer vid ca 4300 varv på 150- och 163-hästarsvarianterna, något högre på nya 177-hästaren. Att dra till mer än 4000 varv på de lägre växlarna är meningslöst - på 4:an/5:an kan det löna sig att hålla kvar lite längre, men skillnaden är marginell. |
|
|
Ja, man kan räkna ut dragkraften genom att använda motorns vridmoment och utväxling samt hjulradie, men nu är de ju så att vi inte håller utväxlingen fix. Själva frågan gäller ju vilken utväxling man skall använda vid olika tidpunkter under accelerationen. Och svaret ges av att man skall få motorn att leverera maximal medeleffekt, sen får vridmomentet på vevaxeln bli vad det blir. Dessutom kan det misstolkas när du säger att effekten är produkten av fart och kraft. Det är effekten som är den gränssättande storheten, som bestämmer vilken kombination av kraft och fart som kan uppstå. Det är inte kraften och farten som ger upphov till effekt, tvärtom. Om 2-literdieslen kroknar betänkligt över 4300 rpm lönar det sig antagligen inte att dra längre. |
|
|
Så om man ska hålla sig lite kort så kan man säga att mitt tips stämde hyfsat, satt och lurade på var maxeffekten/varvtalsstoppet låg på just 120d och drog en chansning att man skulle accelera bäst genom att dra till stoppet. Men "dör" bilen där så kan det vara fördel att växla strax innan. Mvh Johan |
|
|
Delar helt uppfattningen att man normalt måste förbi effekt toppen en aning för att få hög ingångseffekt på nästa växel > hög meddeleffekt genom växlarna. Vi måste dock beskåda effektkurvor och veta när vartalstoppet griper in för att kunna dra någon slutsats. Kurvor för 320d-07: Länk |
|
|
Grelle, för en 2-liters BMW-diesel håller inte ditt tips alls tyvärr, eftersom det i princip är omöjligt att varva motorn till rödmarkeringen under acceleration. Då det dessutom är väldigt korta kliv mellan växlarna spelar det inte så stor roll om du inte varvar ur helt - nästa växel 'träffar' ett varvtal där du gott och väl har fullt vridmoment ändå. Det viktiga är snabba växlingar, plus att få till starten utan att tappa ner motorvarvet under vridmomenttoppen vid 2000 varv. Dieselns flacka effekt- och vridmomentkurvor gör, att du inte alls tjänar lika mycket på att hålla varvet uppe som på en bensinmotor där effekten stiger brant med varvtalet och vridmomenttoppen ligger närmare effekttoppen, relativt sett. |
|
|
gunnare Min 320d är minsann inte alls svår att varva till rödmarkeringen när man axxar.. |
|
|
Grodis 1: Jag provade att varva ur min 320d (177hk) idag - den har rödmarkeringen vid 4800, och för att varva dit får man hänga i en stund.... Däremot är den 'varningsmarkerad' (tätare gradering) från 4200 varv, och dit är det minsann ingen konst att varva - jag vill påstå att det är ungefär där det är dags att växla upp. Vad är maxvarvet på din motor? Vilken variant har du, 163 eller 177 hk? |
|
|
AKN, bra med effektkurva. Frågan är då hur utväxlingarna ligger. För 320d-06 är slutväxeln 2,56 pch utväxlingarna i lådan: 1:an = 5,14 2:an = 2,83 3:an = 1,80 4:an = 1,26 5:an = 1,00 6:an = 0,83 Det betyder att varvtalet hamnar på följande värden direkt efter uppväxling från 4400 rpm (som är det högsta varvtalet där det finns värden i effektmätningen som AKN länkade till): 2:an = 2422 3:an = 2798 4:an = 3080 5:an = 3492 6:an = 3652 Om vi tittar i diagrammet ser vi att det tveklöst lönar sig att dra till minst 4400 rpm före uppväxling till 2:an, 3:an och 4:an. Man kanske bör växla något tidigare till femman, säg vid 4300 rpm och till sexan kanske 4200 rpm. Detta gäller under antagande att utväxlingarna är samma i 120d. Det behöver de inte vara, men jag tror inte heller att de är väldigt annorlunda. |
|
|
Ja, då har jag fått en nästan vetenskaplig redogörelse av växlingstekniken på en BMW 120d. Tack för det. |
|
|
gunnare Jag har 163hk varianten. Kommer inte ihåg vad det exakta maxvarvet är, men skulle tro att det är några hundra under din 177a.. =) Fina hojar förresten, K1200GT är riktigt smutt. Kul att de höjt effekten till 160hk i år! =) =) |
|
|
Jahapp så 1an 2an 3an 4an upp till 4400 alltså : ) |
|
| Hehe, tre år och två månader senare ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.