AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.170

Klimatanläggningen (?) drar ur batteriet medan bilen står parkerad, 330d 2001:a

Hej,

Sedan en tid tillbaka har bilen vägrat att starta då den stått parkerad en tid. Detta beroende på att batteriet varit urladdat. Har nu felsökt lite och kan konstatera att efter det att bilen stängts av kommer det som ett summer ljud inifrån instrumentpanelen, bakom klimatanläggningen. Inte förrän jag kopplar bort batteriet tystnar ljudet. När jag omgående återansluter batteriet förblir det tyst. För att vara mer specifik har jag även testat att först ta ur säkringarna till klimatanläggningen och därefter starta & slå av bilen. Även detta gör att man blir av med ljudet.

Själv antar jag att något i Klimatanläggningen inte slår ifrån helt och hållet förrän dess anläggningen görs strömlös. Det är inte så att fläktsystemet går för fulla segel men summerljudet hörs tydligt.

Tacksam för Tips, Hälsningar Mats
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Detta är ett vanligt problem på både E46 och E39 och det löses genom att byta fläktslutsteget (kallas ibland fläktmotstånd). När detta blir dåligt så kan fläkten gå på av sig själv när bilen är avstängd och då ladda ut batteriet. Andra symptom är att om man manuellt ändrar hastigheten på displayen så går ändå fläkten med samma hastighet. Man ibland också märka att fläkten levere sitt eget liv när man kör, dvs jazzar omotiverat upp och ned i hastighet.

På min M5 hade jag precis samma problem som du, dvs den lilla fläkten gick hela tiden och tömde batteriet på mindre än en natt. På min 530 inträffade det sporadiskt samt att fläkten ibland jazzade.

Kostar ca. 700kr på BMW och ytterligare ett par hundralappar att få det bytt. Ska dock vara relativt enkelt att göra själv.

___
//Ulf
Hej Ulf,

Tack så mycket för tipset, skall kolla detta i första hand.

Hälsningar,
Mats
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.