|
|
|
|---|---|
|
Har under den senaste tiden upptäckt att mitt bilbatteri laddas ur. Jag skruvade upp cellerna och såg att det saknades vatten så jag fyllde på batterivatten upp till max. Det gjorde dock ingen skillnad utan batteriet fortsatte att vara dåligt på att laddas. Idag tog jag ut det och tänkte koppla upp det mot min CTEK och när jag tog upp det såg jag att plåten under var blöt. Jag tänkte att jag kanske hade fyllt på för mycket vatten så jag tog ur det och kopplade upp det mot CTEKen hemma och nu hade jag en pöl under batteriet. Är batteriet slut eller vad är det frågan om? | |
|
Torka rent det ordentligt. Blir det blött under då det står utan laddare tillkopplad måste det finnas en spricka eller så. Är det en cell eller flera som tappar nivå? Ang. bilen så försök att skölja bort syran med massor av vatten genom t.ex att ta ur någon dräneringsplugg och spola annars rostar det duktigt. |
|
|
Nix, det är helt torrt när laddaren är frånkopplad. Verkar som att batteriet är slut, läste om fenomenet förut på CTEKs hemsida. Tydligen en eller flera celler som är dåliga... Tack för tipset om rengöring av bilens golv, ska skölja ordentligt med vatten imorgon. |
|
|
Vätskenivån ska ligga 1 cm över blyplattorna, de flesta bättre/finare batterier har ventilationshål och det är inte omöjligt att lite syra hittar ut om den vägen om du överfyller. Men kontrollera för säkerhetsskull så att du inte har ngn spricka i batteriet, det kan annars vara en förklaring till varför den läcker syra. __ Min bil: Länk |
|
|
Mugge: Det finns en "ventil" på sidan av batteriet där vattnet troligen kommer ut. Batteriet var mest blött på den sidan plus att det var en droppe på toppen av ventilröret. Nu har jag ställt en torr tidning under och torkat rent batteriet så jag får titta imorgon om det är blött under. |
|
| Uppdatering: Tidningen är fortfarande torr vilket betyder att batteriet inte är sprucket i alla fall. Frågan är om jag vågar skruva av alla pluggar och försöka ladda batteriet igen för att se vilka celler som kokar? | |
|
Batteriet är uppbyggt så att du har 6 celler á lite drygt 2 volt, tillsammans ska de lagra en spänning på drygt 12 volt. Om en cell har gått torrt o blivit skadat så kommer den inte att hålla sin spänning och batteriets totala spänning sjunker, du kommer inte över 12 volt. När du laddar ett batteri så kommer syran att koka, det är fullt normalt och innebär inga problem om syranivån ligger rätt (1cm över blyplattorna). Man ska nog inte överfylla... ligger nivån för högt så föreslår jag att du suger upp lite med en pipet eller liknande. Skruva av alla pluggar o låt batteriet stå på laddning i minst 24, på så sätt låter även de gaser som bildas att dunsta. Testa och se, är det torrt och batteriet håller sin spänning är det bra, annars får du leta upp ett nytt. __ Min bil: Länk |
|
|
Nu står den på laddning igen och det verkar gå bra, det bubblar dock till ibland i varje cell som att gas kommer upp underifrån. Får se om jag har förstått detta rätt, om jag låter batteriet laddas i 24 timmar utan att något extraordinärt händer så är batteriet ok? Kringgår jag inte problemet med att låta cellerna vara öppna under laddningen nu. Sedan när jag stoppar det i bilen och generatorn laddar det så kommer väl samma problem med kokning att uppstå? |
|
|
Nja.... När du laddar så ska cellerna stå öppna.. så att den gas som bildas kan ventileras ut. Batteriet ska givetvis inte läcka och det är viktigt att nivån ligger rätt. Om spänningen över batteriets poler efter 24 inte ligger över 12 volt eller om spänningen över batteriets poler sjunker när du belastar batteriet så är batteriet kasst. Laddar batteriet ur sig efter några dagar igen, så kontrollera hur stor spänning du har över batteriets poler när motorn går på tomgång, du bör ligga närmare 14 volt än 12 volt. __ Min bil: Länk |
|
|
Nu indikerar laddaren att batteriet är fulladdat. Det jag kan se är dock att vattnet i cellerna har stigit en hel del. Ska det vara så? Kanske ska suga upp en del av vattnet och prova batteriet i bilen imorgon? |
|
|
Hur gammalt är batteriet? FAF |
|
| Vet inte riktigt. Jag köpte bilen i somras. | |
|
Hej, om det sitter ett orginalbatteri i bilen så är det med största sonnolikhet från när bilen var ny. Byt i så fall... |
|
| Batteriet heter TungStone och är troligtvis ett utbytesbatteri. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.