|
|
|
|---|---|
|
Hej.Jag har bytt mina bromsbelägg fram,men lampan i bilen lyser forfarande...Måste jag åka in till verkstan för att släcka den eller är det något jag själv kan fixa? | |
| Lyste lampan innan du bytte beläggen? Givaren är "engångs" så du måste isf byta den som "löst ut" | |
|
Japp...lampan lyste innan jag bytte bromsbelägen...men tack för tipset ,jag ska kolla upp detta...så du menar att jag måste byta ut själva sensor kabeln som går från min databox??? |
|
|
I hjulhuset sitter det en liten låda som du öppnar, du kopplar loss kabeln som går till belägget, denna kabel som är ca 40cm lång skall bytas. Om du tittar på den lilla pluppen som sitter i springan på belägget så ska du se att en liten "kulle" är bortsliten pga att belägget blivit tunnt och "kullen" blottats. Genom denna "kulle" har det gått en tunn tråd som nu är borta och kretsen bruten. Det är därför den är engångs, du måste köpa en ny sladd så att den lilla "kullen" inte är bortsliten och kretsen är sluten och lampan släcks. Kostar ca 700kr har jag för mig. Kostar 40kr om du plockar av den själv på en krockad bil på skroten. |
|
|
nja MaCKaN nu brer du på lite väl häftigt på priset: E36: 146,25:- /st på meca (fram) 151,25;:-/st på meca (bak) E46: 170:-/ st på meca ( fram) 182,50:-/st på meca (bak) |
|
|
Mekonomen: Artikelnr: 02-QWS0105 Benämning: Slitagevarnarsats för belägg fram Pris: 143.00 När du har bytt den så vrider du tändningen till snäppet innan man startar och håller kvar tills lampan släcks. MVH |
|
|
Grabbar!Jag tackar för all eran hjälp.Jag åker direkt imorgon bitti och prova den...Meddelar er imorn om hur det gick...MVH Samke1/Tack. |
|
|
Ett budgettips för oss som håller koll på beläggen oavsett slitagevarnare eller ej så går det utmärkt att kortsluta givaren så slipper man köpa ny. Dock är detta enbart att rek. OM man kollar sina belägg regelbundet. Johan S www.bimmer.se Länk CS#4079/SC#580 |
|
| Slitagevarnaren till E46 finns hos BMW också, till ett pris av 185 kr (minus ev. rabatt om du t ex är med i BMW Club Schweden, ofta 10% vilket ger ett slutpris på 167.50 - för en original-del....). Reservdelsnumret är 34 35 1 164 371. | |
| hur mycket finns kvar på beläggen efter att efter att givare gett utslag? | |
|
Och för de som är sparsamma och samtidigt inte har några problem med att shoppa på biltema finns de för 49.90 kr/st där. Länk |
|
|
Jag tycker det är dumt att spara på just bromsdelar och andra säkerhetsdetaljer. Kanske grejor från Biltema och Meca fungerar.... men jag nöjer mig inte med kanske, jag vill kunna lita på bromsarna till 100% så där köper jag originalgrejor som säkert jag vet har rätt specifikationer, passform och kvalitet. |
|
|
Gasar-Magnus: Ledsen, jag hade uppenbarligen fel om priset. Hade dock för mig att de låg på 7-800kr. Men jag har antagligen blandat ihop den givaren med ABS-givaren som jag också bytte på min förra bil. Hur som hälst, hoppas min förklaring var någorlunda rätt. //Marcus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.