|
|
|
|---|---|
|
Hej! Som rubriken lyder så har jag problem med den elektriska biten till m20b25 motorn. När jag vrider om nykeln så går inte motorn runt. Startmotorn tickar inte ens. All annan el funkar perfekt Någon som vet vad felet kan vara på denna tunna förklaring? check lista: * Kollat batteriet * Kollat "små" säkringar (15-30 amp säkringarna) * skummat igenom jordpunkter lite snabbt Tack på förhand! Mvh Björn | |
|
Hmm, förstår jag dig rätt så fungerar all el förutom startmotorn? Jag hade nog sett över startmotorn eller jorden till startmotorn.. Går bilen att rulla igång? Testa det så får du ju reda på om det är startmotorn som tjabblar för dig.. Mvh |
|
| Om inte solenoiden klickar ens tror jag inte på dålig jord. Titta om den klena manöverkabeln sitter ordentligt på startmotorn. Ta loss den och mät om det finns spänning då nyckeln vrids till startläge. Om inte kan det vara kontakdelen i tändningslåset. Har du kollat batteriet med belastning? Det kan funka bra med småförbrukare men inte med stora strömmar som starmotorn kräver. | |
|
Mät upp enl Anders tips först. Prova sedan att knacka på startmotorn med liten hammare el liknande, vrid på startnyckeln sedan, funkar den då är kolen slut i startmotorn. FAF |
|
|
hej kan det vara huvudsäkringarna? som sitter under en liten svart kåpa vid batteriet. minijonte |
|
|
Hej igen! Anders-72: vilken färg har manöverkabeln? Undrar oxå om det inte kan vara någon huvudsäkring som gått, dock så ser ingen bränd ut. FAF: kan kolen vara så slut att den till och med inte ens klickar? kontaktdelen i tändningslåset ser bra ut. Har kollat batteriet oxå inget fel på det. Mvh |
|
|
Enl schema finns det 2 huvudsäkringar, den ena intill batteriet, den andra vet jag inte var den är. Manöverströmmen till solenoiden på startmotorn(den tunna kabeln) jordas genom kolen i startmotorn, det är därför du kan prova att knacka på den innan start. Har du möjlighet att mäta på manöverkabeln och se om du har spänning där när du ska starta? FAF |
|
| men fan istället för att mäta en massa så rulla igång den bara.. då får du ju direkt svar på problemet, ifall det är startmotorn eller ej? | |
|
Nu har jag gjort som dirigo sa. Och jag fick igång den, men den misständer så tror att jag har missat en kugg när jag satt tillbacka kamremmen. Då är det väll bara till att byta startmotor. tack för alla svaren. Mvh Björn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.