|
|
|
|---|---|
|
Bilen har alltid startat som den ska. Men igår så ville den helt plötsligt inte igång. Bilen ifråga är en 750 -89. Bakgrund: Avgassystemet har varit avskruvat för byte av stödlager. Även då (utan avgassystem, och därmed utan lambda) så gick bilen bra ut från lyften (har bilen utomhus när jag inte mekar pga många som använder lyften). Skruvade tillbaka kattarna i förrgår och då även lamdorna. Gick ännu bättre nu, körde även en liten provtur. Så fick han stå över natten till igår och när jag skulle köra upp på lyften igen så vill han inte igång. Han gick igång första försöket men utan tomgång och väldigt orent, tänkte att det var för att det hade varit -30 grader på natten. Men nästa försök så gick han inte ens igång, utan bara tände till nångång ibland. Så då trodde jag att det var soppatorsk, visste att jag hade haft väldigt lite i tanken. Fyllde i ca 10 liter och provade igen, ingen skillnad. Idag bogserade jag in bilen och lät han tina en stund medans jag skruvade dit resten av avgassystemet. Fast han är upptinad och med soppa i tanken så vill han inte igång. Har inte hunnit felsöka något än. Men det luktar iaf lite bensin när man drar runt på starten, och han tänder till en gång var tredje sekund eller nåt. Jag ska kolla om det går fram soppa imorgon. Nu till frågorna: Är det verkligen så känsligt att köra tomt? Vad kan ge upp förutom pumparna när man kör tomt? Vad händer om man satt lamdakontakterna fel? (Jag är 99% säker på att jag satt dem rätt och den gick ju klockrent efter att jag satt tillbaka dem) | |
|
Känns som du fått vatten (kondens) i systemet. Ett HTLV3. Har Du en typ oljesug från Biltema, kör ned den i botten på tanken(+:grader annars fryser den med) när hela bilen är i plus-grader. Sprit finns 15% i all soppa du inte handlar från Shell. Så det kommer inte att hjälpa dig! Har detta problem med min snålställda MC så fort soppan är över 1 månad gammal. p.s. Pumpar pumpar inte is. Möjligheten är stor att du sabbat pump pga. detta??!! /S |
|
|
-30... jag är inte avundsjuk!!! (-10 här på nätterna...) Testa med lite startgas för att kolla så motorn startar på det. Då vet du att det är soppabrist. Det kan också bli igensatta soppafilter om man kör med lite soppa i tanken, även vattendroppar kan sätta sig där och blockera flödet. Så nya filter kan vara vettigt. Men kolla först att den startar med startgas. /Mats J |
|
|
Nej Mats det är väl lite väl kallt just nu... Går ju inte att åka skoter utan att förfrysa varenda lem. Ska ta och kolla med gas imorgon. Ska även kolla om det ens går fram bensin till railen. |
|
|
Om det är -30 ute kan det väl ta ett bra tag innan bilen hinner tina upp helt, hur länge fick den stå inne? __________ |
|
|
Den stod inne från 12 till 6 ungefär. Den står även inne nu så den får tina hela natten. Det skumma är att den startade utan problem när det var -15 ute. Inte ens en liten protest då. Men jag misstänker att det är något med soppan. |
|
|
Byt soppa! Min morbror körde tidningar, körde ned o tankade, 5km senare lade bilen av. Gick hem, hämtade den andra bilen som han fick tanka på samma mack. Även denna bilen stannade på samma ställe nästan. Gick hem igen och körde ut tidningarna med en obesiktigad bil, fast med soppa i. Macken kunde inte smita undan. Han fick bilarna "renoverade" av andra, men de lade av flera gånger efter det, väldigt svårt att bli av med fukt, dvs. en riktig följetong.. /S |
|
|
Nu när jag var till verkstaden så startade han på första försöket... Riktigt skumt. Han gick inte direkt bra till en början men efter jag hade tagit en sväng så gick han som han brukar och han fick följa med hem igen :) Ett litet tips: Kör inte tomt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.