AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.139

Kontrollera om motorvärmare funkar?

Bu
8
Burman
740iA -98
Finns det nåt bra sätt att kolla på motorn på en BMW 740 -98 för att se om motorvärmaren fungerar? Har försökt se och känna på min men frost på blocket är kvar och det är kallt på alla ställen som jag känt.
Har hört vissa andra BMW-ägare säga att det aldrig märks på deras motorer att värmaren varit i kopplad.

Mottager tacksamt tips så att jag får klarhet om värmaren behöver bytas så att jag inte plågar motorn i onödan i den norrländska kylan. :)

Mvh Greger
To
141
Tomas Stadler
750iL -99
530i Touring -01
Har du originalmonterad webasto?

Mvh

Tomas
Bu
8
Burman
740iA -98
Nej, sitter ingen webasto på bilen.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Elektrisk motorvärmare borde ju gå att kolla med en elmätare kopplad på anslutningssladden. Finns för enfas som man sätter i stickkontakten och har ett uttag på sig. Då ser du hur mycket ström som går åt och vad det kostar... Bör finnas på Clasolsson /HaraldNyborg och liknande. Jag har en för att kolla olika förbrukare hemma, för att ha koll på vart energin försvinner i huset...
Annars kan du mäta med ohmmeter mellan kontaktstiften för att se så det inte är avbrott eller fel resistans, men det är inte lika enkelt.

/Mats J
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Ett tips från Kävlingepågen som fungerar bra på min 540:

Plussa ihop de fem sista siffrorna i ditt chassinummer (jag fick 20).
Du bör hamna mellan 0-45.
Starta bilen och håll inne check control tills det står test 01. Tryck på check control tills det står test 03. Tryck in trippmätar reset och det bör stå lock:on. Fortsätt och tryck tills du får upp samma summa som du räknade ut från ditt chassinummer. Tryck då in check control. Gå igen till test 03, nu bör det stå följande:
Test-Nr. 03
SI-L: 0610
SI-TAGE: 0000
Om det gör det så har du lyckats att låsa upp OBC:n.
Gå nu till test 07 och tryck in trippreset igen och du bör få följande:
KTMP: XXX oC (Vilket anger motor core temperaturen). Trycker du ytterligare en gång så får du upp:
N: XXXX U/Min (varvtal på motorn). Ytterligare ett tryck och du får upp:
ATMP: +XX.0 oC (Ambient temp.) Ytterligare tryck och du är tillbaka till KTMP.

Test 07 kan du alltså köra på morgonen. Med kall motor slå på tändningen och gör testet för att se motortempen innan du startar. Min brukar ligga på 20-25 grader efter 1h motorvärmare.

Svekke
Bu
8
Burman
740iA -98
Tack för tipsen! Ska testa lite imorron och se om jag kommer fram till nåt.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det är inte svårare än att motorn skall kännas lite varm när man haft motorvärmaren på två timmar. Gör den inte det så är något fel.

//Magnus

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej!
Blockvärmaren är inte alltid lätt att upptäcka om den funkar som förr i tiden på en volvo då dä blev varmt överallt snabbt. Det som de facto är väldigt bra rent förebyggande är att byta termostat och kylarvätska på bilen för de slits med åren. Om du har en högkvalitativ helsyntetolja i motorn finnes det alltid en tunn smörjoljefilm som förhindrar att onödigt mekaniskt slitage sker i motorn då den startas.
Mvh
Asken
Bu
8
Burman
740iA -98
Testade det som Svekke skrev och enligt den testen så fungerar inte motorvärmaren :( Fick dessa resultat:

KTMP: -06 oC
ATMP: -7.5 oC

Alltså är det bara att köpa en ny. Är det svårt att byta den själv?

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Beroende på hur mycket värmaren är använd( står den på dygnet runt i flera år vintertid bränns de lindade värmetrådarna av pga de är konstruerade att gå i 2-3 h plus säkerhetsmarginal, jmf med om du kör brödrosten nonstop:). Länk

Vissa värmarfabrikat kan ha reservdelar, enklast är om du indentifierar om det är en Calix eller Defa och därefter kollar på deras hemsida och kontaktar anvisad återförsäljare. Där finns även monteringsinstruktioner.

Lycka till!
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.