AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.384

Behöver man byta generatorn?

cr
6
crlhgn
520i -99
318i -93
Jag var påväg hem från Norrland i min 520i -99, och då jag avverkat ungefär 30 av de 95 mil jag skulle avverka började batterilampan lysa. Efter ytterligare typ 7 mil började all belysning bli sämre sen dog navigatorn och följdaktligen allt annat också. Stannade och lät den gå på tomgången såg att ett utav grenrören blev illrött?!? så jag stängde av bilen. Kom fram till att det måste varit slut på kolen i generatorn och vi åkte 2 bilar så jag fick hjälp att kabla igång bilen, när jag laddat en stund så provåkte vi, batterilampan lyste hela tiden och som följd stannade bilen som tidigare. Höll på och laddade bilen var 5:e mil i flera timmar i hopp om att försöka få hem bilen. Tillslut när man var rejält uppgiven bankade jag på generatorn var på batterilampan slutade lysa och man kunde kabla igång bilen och ta sig hela vägen hem utan problem. Det borde ju betyda att det är kolen som behövs bytas eller alt. generator. Då jag ringt runt verkar det vettigast att byta generator som man kan hitta på skroten för en 1000lapp. Den ska ju tydligen vara sluten så det verkar omständigt med kol och laddningsregulator byte. Såg på en etikett på generatorn att det var 90A iaf så man borde ju kunna hitta en som passar! Nu är det ju så att bilen funkat precis som det ska sen jag bankat på generatorn! Min fråga är alltså om jag borde byta generator eller om jag skulle skita i det tills lampan börjar lysa igen. Så att man inte gör bytet i onödan. Bilen har funkat i 2 dagar nu sen det inträffade. I och med att det funkade efter generatorknackandet så borde det väl vara kolen som är slut eller? Och isåfall borde det ju inom kort börja lysa om batterilampan igen. Så jag har ni funderingar på vad det kan vara eller hur man borde göra får ni jättegärna flika in nån kommentar!

Einstein's original Theory of Relativity was; if Chuck Norris kicks you, your relatives will feel it
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Byt kolen bara. Har bilen börjat komma upp mot 20´mil kan kolen vara slut. En annan på skroten kan ju ha lika slitna kol.
Byter du inte nu får du problem igen, som synes kan det ju ske långt hemifrån ;)
cr
6
crlhgn
520i -99
318i -93
Har kört ungefär 30 mil sedan jag bankat på generatorn. Ringde till en Elektro bilverkstad och de sa att det var lika bra att byta hela generatorn för att det skulle kosta ungefär lika mycket. En annan bilfirma sa att det tog ca: 1500 för att demontera den och skicka in den på nån elektrofirma som fixade den. Så folk verkar säga olika saker!

Einstein's original Theory of Relativity was; if Chuck Norris kicks you, your relatives will feel it
Pa
2
PaZe
520iA Touring -01
Hade problem med min generator, en VALEO 120. Fick tag på 2 kol hos en bilelektrisk fima i Gbg. Kolen var lite kluriga att löda bort, men det gick och kolen kostade 40:-.
// Patrik
Det är inte säkert att kolen på din generator är slut. De kan ha kärvat bara, och när du bankade pä generatorn släppte de och fick åter kontakt med släpringen. vet inte om man optiskt kan se kolen på generatorn utan att dela den, men kolla det. För har kolen bara kärvat behöver ju generatorn inte bytas.
it
104
itto
528IA Touring, -98
Jag råkade ut för samma grej, ta bort generatorn o passa på att rengöra allt du kommer åt, smörj upp spännrullarna när du ändå har bort allt, åk och köp 2st kol för ca 50:- , lite småbökigt att löda ihop, men är man två så går det relativt smidigt.

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
är det nån som kan förklara varför grenröret blev illrött av värme?

MvH Bmw 4-ever
Saknar v8 ljudet
cr
6
crlhgn
520i -99
318i -93
Tack för alla svar!
Det låter vettigt, då jag inte är nån stor mekaniker lämnar jag helst in bilen på kolbyte. Men verkar inte som att verkstäder gör det?
Vad gäller det glödande grenröret så trodde jag att det hade med att kylfläkten inte gick när elen dog. Men i och med att det bara var ett grenrör som var varmt borde det vara lambdan.

cr
6
crlhgn
520i -99
318i -93
Carl L: Kan det kanske ha att göra med att bilen fick vara ute i -30 grader under några dagar. På vägen hem blev det aldrig varmare än -15. Kan kylan ha orsakat att kolen kärvade?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om endast ett grenrör blir rödglödgat misstänker jag att avgasventilen på den cylindern inte stänger helt av någon anledning. Det kan vara att den hydrauliska lyftaren inte dränerar som den skall eller en skadad ventil.
Det borde inte ha något med den strulande laddningen att göra.
cr
6
crlhgn
520i -99
318i -93
Anders-72: Det verkar vettigt. Jag tror inte heller att det problemet har någonting med det andra att göra. Är det något man borde oroa sig för eller ska man vänta tills besiktningen påpekar något?

Hur gick det med detta, byttes generatorn?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Normalt sett så lyser inte laddlampan när kolen är slut, enbart vid diodfel eller regulatorfel, eller överledning.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
När man ändå fnular med generatorn så är det starkt rekommenderat att rengöra allt från damm och skit, man blir förvånad över hur mycket den kan suga in och lagra upp. På köpet får man bättre kylning och driftsäkerhet. Vad gäller kolbyte så är det samma sak, byt laddregulator inklusive kolhållare och kol, det är en enhet, inte allför dyr, jämför med ett olja/filterbyte t.ex. Kolla även på släpringarna så de är släta och fina, det är osmart att bara byte vissa delar, kanske slipa ner de nya kolen snabbt osv och få öppna upp allt igen.
Generatorn är en vital del för hela bilens driftsäkerhet, fundera gärna på hur många varv den snurrat... Ledtråd: 3-4 ggr motorns varv...

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.