AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.526

E60 startar då och då

de
31
dempa15
545iam -05
530i -02
z4 3.0 -03
Hej!
Har en BMW 545 -05 som börjat bete sig konstigt.
Det är så att den blir strömlös ibland dvs den startar inte, och då får man ladda batteriet och sen startar den.
Ibland kan det låta som 2 tick när man vrider om nyckeln men inget händer, bilen försöker inte ens gå igång, endast 2 tick hörs.
När bilen väl startar så startar den inte "rent" heller utan den har lite problem att gå igång.

Detta problem har kommit tätare och tätare så man är lite rädd när man åker iväg att den inte ska starta sen

Hoppas ni förstår det jag skriver, lite svårt att förklara nämligen.
Se
67
Sebbe1985
BMW 530d Xdrive Touring M-Sport / M-Performance - 2014
BMW Z4 2.5Si-07
Batteriet!!!

Testa att ladda batteriet med en vanlig laddare typ Ctek i ett dygn, det är ganska mycket ström som går åt nu på vintern till alla tänkbara bekvämligheter!

Börja med detta, det är säkert så lätt! Annars är det väl att byta till ett nytt!

Sebbe
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Det låter som ditt batteri är kass.

545iam -05
530i -02
z4 3.0 -03
Tack, trodde också det var batteriet så det är väl bara att byta och hoppas på det bästa. :)
Laddat batteriet har jag redan prövat och visst de funkar men sen händer samma sak igen.

to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Snabbladdning av batterier är nog inget som hjälper i längden om det är det du gjort. Ladda batteriet under längre tid med lämplig laddare. Jag gör det själv varje gång vintern knackar på dörren, slipper då överaskningar. Är batteriet kaputt ja då är det nytt som gäller.

Lten märklig fråga, du har väl en E60-61, dock är problemet du beskriver samma oavsett modell.

Du vet väl vilken bil du har? ;)

NoFear, kör med insidan.`oo00oo´
de
31
dempa15
545iam -05
530i -02
z4 3.0 -03
hahahaha ja såg det nu haha E60 ska det vara.
Sry ibland är man allt trött i huvet.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Tänk på att du måste koda in batteriet i bilen om du byter batteristyrka. Generatorn behöver veta hur stort batteri som sitter i bilen.

__
Min bil:
Länk
sk
323
skåne
F07 530d GT -10
Mugge,
Menar du allvar?
Har aldrig hört talas om nödvändighet av omkodning vid byte av batteri med annan styrka!
Jag har relativt nytt batteri på 110Ah och även en ganska ny, vattenkyld generator (AT-generator) på tror jag 140A.
Hur sker omkodningen? Och vad händer om man inte gör den, mer än möjligen sämre laddning?

Lars Franzén
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Första gången jag hörde detta var när vi besökte Jacobssons bil med BMW Club Schweden, där besökarna fick möjlighet att koppla upp sina bilar mot DIS.

Om jag inte misstar mig så var det WAN här på forumet som kopplade upp sin 760 mot DIS och fick fram att bilen hade fel batteristyrka inlagd.

Jag hade aldrig hört detta innan, men det verkar som att både E65 och E60 vill veta vilket batteri som sitter i. Tror inte att E38 påverkas av detta.

WAN kanske kan belysa detta ytterliggare.

__
Min bil:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.