AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
867

Få fram chassienummer via DME boxen, S62 -01 motor?

Grusse
Går det på något sätt att få fram den ursprungliga bilens chassienummer via motorns DME box? Min tanke var att man kopplar in sig med dator via OBD II uttaget och på så sätt kunna se chassienummret? Eller får man endast fram chassienummret via LCM modulen?

WBS/WBA nummret som står på DME-boxen verkar inte vara fullständigt eftersom dom 7 sista siffrorna är "0000000". På andra boxar som jag har så står det fullständiga WBS/WBA nummret, men då är det från tidigare årsmodeller om nu det har någon betydelse?
Lo
506
LotecM3
M5 F10 2012 *Akrapovic evolution*
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Hej gruvman, vad har du för roliga projekt på G?

Grusse
Jag håller på med min M1 Gr.5 E26:a som jag ska få en S62 motor monterad. Jag vill ha reda på vad bilen som motorn har suttit i hade för chassienummer, så man får rätt kodning på EWS boxen.
Lo
506
LotecM3
M5 F10 2012 *Akrapovic evolution*
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Ska du köra med nyckel och EWS aktiverat?
Räcker det med chassienummer för att BMW ska kunna coda om EWSn?
Du har ju en kod som transpondern skickar till EWS enheten som sen säger till DMEn att det är OK att starta.

Grusse
Än så länge har jag inget annat alternativ än att köra med nyckel och EWS aktiverat, men om det skulle finnas något sätt att få igång den utan det så är jag öppen för det med. Ända kravet jag har är att är att jag ska ha igång den med orginal styrsystemet, vill inte montera ett eftermakrnadssprut på den.

Enligt BMW så ska det räcka med chassienummret för att dom ska kunna koda EWS enheten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.