AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.272

320-02 diesel svårstartad vid kallt väder

ra
38
rak 6:a
525-89
320d touring-02
320i-91
hej har sökt runt en massa men hittar inget vettigt svar..

problemet började igår morse när jag skulle starta min 320d, det var runt -12 grader.. glöda som vanligt bilen startade och gick i ca 2-3 sek och så dog den.
gjorde om allt 3 ggr sen gick han på tomgång.. var inne på att glödstiften kanske borde bytas men har den väl startat så har han ju (skumt) har tankat i annan diesel från preem, promlemt kvarstår..

bilen har gått 27500mil är det någon som kan veta vad som är fel.

MVH
Det kan vara några glödstift som är dåliga.

Hörs det som den går på alla cylindrar när den startar till eller hackar den och går ojämnt? Om ett eller två glödstift har pajat kan den starta och gå ojämnt några sekunder innan temperaturen har ökat så den tänder på alla cylindrar.
ra
38
525-89
320d touring-02
320i-91
hej inte vad jag tror.. motorn ryckte inte onormalt, men svår att säga på den korta stunden han gick..
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Hade samma problem med min när jag skulle startya i -13 grader nu ihelgen.

Det står ju IOFS att startmotorn kan behöva gå runt i upp till 40 sekunder i kalltväder, men sånt gillar jag INTE.

Jag tog till ett gammalt knep..
Startnyckel på IGN så att glödstiften går igång och lampan slocknar
När glödstiftslampan slocknat Stampa ner gasen i botten och släpp upp den sakta.. SAKTA!
Starta med nyckel utan att röra gaspedalen

Funkade KLOCKRENT även fast min hade vägrat starta 6 ggr. utan att röra gasen. Såfort jag gjorde enl. ovan dundra hon igång direkt.

Min skall iallafall in på service nu och BMW har tidigare sagt att de upptäckt sporadiska fel på mina glödstift, så de kommer att bytas nästa vecka iallafall.

//amullo
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Vad skulle det har för funktion att stampa på gasen och släppa tbax sakta innan du startar då?

Diesel-räsern
/Rickard
ra
38
525-89
320d touring-02
320i-91
det låter som ett intressant knep men jag vill nog hitta det som är fel på den...

förra vintern var jag uppe i fjällen med den och vi var tvungen att åka bil till backen, då var det -19 tre dagar och då var det absolut inga problem det är ju så det ska fungera.. inga uppfinnar jocke knep :-)

mvh
det är ju lite bök men kolla stiften är lätt. antingen mäta dom eller så kan man köra dom mot ett batteri.

Själv skulle jag köpa nya när jag ändå har dän insuget.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Tarzan..
Har faktiskt ingen aning om vad som händer. Vet att på gamla automatchoke bilar så är det en signal att man vill att bilen skall "choke´a" extra så att säga.

Oavsett vilken funktion den faktiskt har så funkade det på min 320D.
Jag hade gjort 5-6 startförsök "som vanligt", alltså låta glödlampan slockna sedan dra på startmotorn i 10-15 sekunder utan att jag fick en tendens till start.

7:e gången lät jag glödlampan slockna, stampade ner gasen och släppte upp den sakta och drog sedan på startmotorn, då tog det mindre än 2 sekunder för motorn att starta, så någon inverkan har det nog.

//amullo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.