AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.804

Körde bil efter spärrtiden på körkortet gått ut men innan vägverket uppdaterat detta

o blev stannad givetvis

Nån som vet vad som händer?
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Vad sa polisen när dom stoppade dig då?

Min bil
Länk
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Spärrtiden... du har alltså haft körkortet återkallat?
Då får man inte köra förrän nytt körkort är utfärdat - har du gjort det och blivit stoppad, är det olovlig körning och du lär få en rejäl påbackning på återkallelsetiden. Länk
Visa användare
138
Skänebo
M5 -00
320 Touring -00
Har för mig att de datum som stod i beskedet "återkallat körkort" är de som gäller när man får börja köra igen. Så är spärrtiden slut den 6 januari så får man börja köra vid midnatt mot den 6;e.
Så gjorde jag i våras iaf.

"Hellre vind i nacken än blåst i huvudet!"
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Skänebo;
Du får ALDRIG köra utan att ha fått ett nytt körkort utfärdat!
Så här står det på www.korkortsportalen.se: Länk
"För att du ska få rätt att köra igen efter en återkallelse måste Transportstyrelsen först utfärda ett nytt körkort. Du får alltså inte köra om inte ett nytt körkort har utfärdats, även om spärrtiden gått ut."
Du måste ansöka om nytt körkort på en speciell blankett och skicka in, numera till Transportstyrelsen (tidigare Vägverket).
Kör du innan du fått det nya körkortet utfärdat, så gör du dig skyldig till olovlig körning!
Visa användare
138
Skänebo
M5 -00
320 Touring -00
Okej.. Förtydligande:
Kan de vara så att trådskaparen inte ansökt om nytt körkort kanske?

Jag fick en ansökningsblankett två veckor innan spärrtiden gick ut.
Här följer ett urdrag ur brevet som följde:

"VÄGVERKET HAR TAGIT EMOT DIN ANSÖKAN OM KÖRKORT

Detta är en bekräftelse på att Vägverket har tagit emotdtt foto och din namnteckning för tillverkning av ett nytt körkort efter återkallelse.

NÄR FÅR DU BÖRJA KÖRA IGEN?
Du får tillbaka förarehörigheten DAGEN EFTER SPÄRRDATUMET som anges ovan.
Du har alltså rätt att köra fordon dagen efter det datumet, även om du då inte har hunnit få ditt körkort. Vid en eventuell poliskontroll ska du istället kunna visa annan giltig legetimation."

SÅ..
Har du inte ansökt om körkort när polisen stoppade dig..
Ja DÅ kanske de är kört..
.men har du SÖKT NYTT KÖRKORT så borde de inte vara några problem.

Jag skrev fel innan.. Är spärrtiden slut den 6 januari så får du - om du ansökt om nytt körkort - köra från midnatt mot den SJUNDE januari. Med annan giltig legetimation då förståss.

"Hellre vind i nacken än blåst i huvudet!"
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Skänebo:
Det är nog så det är.
Det står ingenstans att man måste ha hämtat ut sitt nya körkort för att få börja köra igen, bara att ett nytt körkort måste vara utfärdat.
Med bekräftelsen från Vägverket (eller snarare Transportstyrelsen, som tog över efter årsskiftet) samt giltig legitimation ska det vara OK att köra dagen efter spärrtiden gått ut. Har man inte fått den bekräftelsen, är man nog illa ute om man blir stoppad....

Delgavs du någon misstanke av polisen på plats?
Har en kompis som gjorde precis samma sak, blev av med kortet och skulle få tillbaka det säg 15feb. Han skulle betala 100:- och skicka in ett kort för att få ut nya körkortet vilket han gjorde men körde bil under tiden. Han blev åtalad för grov olovlig körning och fick dagsböter
Tillägg till ovan, han postade kort och gjorde inbetalning samma dag som han blev stoppad så det fanns inte registrerat ännu.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Fick exakt samma brev som Skänebo.

Jag hade rätt att köra bil dagen efter spärrtidens slut (Alltså jag fick köra den 10:e om det stog spärrdatum till den 9:e på brevet) oavsett om jag mottagit mitt nya körkort eller inte, bara jag medförde en annan giltig legitimation.

För säkerhets skull så hade jag med mig brevet också.
Anledningen till detta är att Vägverket INTE tillverkar körkortet förrän dagen efter att spärrtiden går ut eftersom att länsstyrelsen fram till dess har möjlighet att ompröva sitt beslut, men dagen efter spärrens slut har du rätt att köra. Körkortet är ju bara en "på plats" handling att visa polisen, de kan ju iallafall kolla via sin dator att du faktiskt har rätt att köra bil.

//amullo
Märkligt då min vän vart dömd för grov olovlig körning. Kollade upp med honom och han hade inte betalat eller skickat in kort först en månad efteråt och det var under den tiden som han blev stoppad. Jag håller med om att körkortet bara är en plastsak och tycker det borde vara så men hade man inte betalat in 100:- och skickat bild på sig själv till nya kortet räknades det som man var utan kk. Han fick komma till tinget och fick dagsböter
Visa användare
2.407
amullo
Har du inte fått brevet som informerar dig om att du har rätt att köra och inte betalt för tillverkning av ett nytt körkort så har du ju faktiskt inte rätt att köra heller.

Man MÅSTE bli informerad av länsstyrelsen om att man har rätt att börja köra igen. Det står klart och tydligt i papprena från Polisen att har du inte fått det så får du inte heller köra.

//amullo
ti
229
timur
520xd F10 -16
om inte annat så får man böter för att man inte har körkortet på sig.
500 kr fick jag pröjsa för att jag tog upp polisens tid att fastställa min identitet. helt fantastiskt.
Visa användare
147
Organ
530i -06
tur det att ni informerade om detta! Hade tänkt börja ratta min bil den 25:e mars jag, men har ju spärrtid till o med den dagen då alltså. Har inte fått bekräftelsebrevet än så hade nog stått där vilken dag jag får köra iofs. Men bra att veta i förväg ändå :)
Visa användare
2.407
amullo
timur..
Du får alltså INTE böter om du medför brev + giltig legitimation dagarna mellan att do får köra och du får det nya kortet på posten.

Transportstyrelsen har meddelat dig om att de omständigheterna i brevet och visar du det + legitimation så skall vara acceptabelt för polisman. Tror du inte på mig så kan du göra som jag gjorde och ringa transposrtstyrelsens kundtjänst.

//amullo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.