AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.257

M3 E46: Fick Castrol EDGE SPORT istället för EDGE 10w60

Hej.

Litet klantigt misstag.

Köpte Castrol Edge SPORT 10w60 istället för Castrol EDGE 10w60 som är den enda rekommenderade oljan till M3 E46.

Det är ju lite olika viskositeter på oljorna. Jag tycker det är onödigt att byta olja nu OM det ändå går att avända oljan som är i bilen nu. Bytte precis innan avställning.

Nu till min fråga:

Går det att köra med Castrol EDGE SPORT eller måste jag byta till EDGE?
Givetvis är det bara att byta om fallet är så så länge inte SPORT skadar mer än gör nytta.

Någon som har ett bra svar?
Tja

Castrol TWS 10w-60 bör du använda.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Du nämner ju samma viskositet på de två oljorna, men säger att de är olika?
Edge RS finns väl i 10w-60 men vanliga Edge tror jag bara finns i tunnare.
Skulle inte åka med annan viskositet än den rekommenderade och som blagge nämner tror jag att TWS är det som brukar slås i M-bilar.
Nej Castrol EDGE är den ENDA rekommenderade till M3 E46 enligt Castrol.
TWS är rekommenderat till M-bilar tidigare än år 2000, t.ex M3 E36, M5 E34.

Källa: Länk
Då provar vi igen.

Länk
Anders: Jag skrev att det var olika viskositet på oljorna.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ok, det är äldre M-maskiner som rekommenderas TWS.

Vad jag menade var att du skrev att det var olika viskositet, men du har skrivit viskositeten 10w-60 för båda oljorna (Edge & Edge Sport).
Du kan söka här på forumet och tws är den enda godkända oljan för m3 e46.
Från IstavC:

Castrol rekommendera bägge oljorna. Det är samma olja med olika namn beroende på om du köper den direkt av BMW eller beställer den i vanlig butik.

Men jag Quote:ar hans svar.

Hej Istvan, Castrol TWS 10W-60 och Castrol Edge 10W-60 är exakt samma formulering, ingen skillnad alls.

TWS var ursprungsprodukten för att klara BMWs godkännande för vissa M-motorer (Det finns bara en formulering som är godkänd av BMW). Denna produkt tillhörde ett segment som gick under så kallade auktoriserade verkstäder, i detta fall alla våra BMW verkstäder.
När man senare skapade ett sortiment får butikssidan, typ Mekonomen så ville man inte konkurrera med samma produknamn. Därför skapades programmet Edge och Magnatec. I flera fall är det samma formuleringar, bl.a. den BMW godkända 10W-60 oljan. Butikssortimentet saknade länge denna produkt men sedan något år finns den även i butikssortimentet.
Priserna kan även skilja då man vänder sig till olika kundkategorier.

Hoppas detta givit lite klarhet i fallet...............

Mvh
Anders Österlind
Senior Technical Manager
Castrol Nordic
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ok, då är allt frid och fröjd då.
Men vad var det för olika viskositeter du nämnde? 10w-60 är ju den enda upptagna viskositeten i denna tråd.
Ja att både EDGE och EDGE SPORT är 10w60 men att det är olika viskositet på dem två.

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
10w60 anger ju oljans viskositet till 10w60 och inget annat. Alltså samma på båda oljor.

525i Touring -01
10w-60 ÄR viskositetsindexet. Har båda 10w-60 är de likvärdiga ur viskositetssynpunkt.
Ok, då har jag missuppfattat det, kommer dock inte ihåg vilka som var de stora skillnaderna på oljorna.
Det stämmer som du säger Phoenix, oljorna skiljer sig åt, dock är viskositeten "samma".
Sport-oljan är INTE den som rekommenderas till din bil. Jag skulle byta. Du har PM!
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Castrol borde väl ändå veta vilken olja som är vilken?

525i Touring -01
Jo, det vet dom nog. Men Edge Sport rekommenderades inte, men däremot Edge 10W-60och TWS 10W-60 som är samma sak. "Same shit, new wrapping".
Tittar man i Castrols svenska rek.tabell så är både EDGE och EDGE Sport med till M3 E46.

Länk
Som sagt, Edge och TWS är samma, dock inte Edge Sport.
Edge sport rekomenderas inte till BMW, då den saknar vissa tillsatser som BMW vill ha i sina M-bilar.

MVH
köpte 1 liter olja på bmw, dt står TWS 10w-60 , deras rekommendation.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.