|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag lämnade in min 318i -00 på verkstad eftersom handbrpmsen tog dåligt. De sade att backarna var slut, och eftersom skivorna och beläggen ändå var på sluttampen efter 9 år och 10000 mil så byttes hela baletten. Jag provade handbromsen efteråt, körde i låg fart och drog upp spaken så mycket jag orkade. Visst började bilen tappa fart men inte mycket mer... jag hade väntat mig att hjulen skulle slåsa sig. Körde tillbaka bilen till vekstaden och då justerade de backarna lite men det blev ingen större skillnad. Har handbromsen så svag bromsverkan, man får dra upp spaken ordentligt t.ex. om man parkerar på en backe annars börjar den rulla. Har för mig att det inte var så från början, handbromsen tog mycket bättre redan efter 2-3 hack... | |
|
Med helt nya delar brukar det gå att låsa hjulen med handbromsen. För att på rätt kraft på backarna gäller det att justera på rätt sätt så att hävarmarna jobbar i rätt läge. Vet inte vad som gäller för 3-serien, men för 5-serien gäller att släppa wire-justeringarna helt. Därefter ställer man åt justerskruven vid backarna tills hjulen låser och backar tillbaka 12 snäpp. Sist justerar man wirerarna så att bromsen tar på 2-3 knäpp på spaken. |
|
|
Tack för tipset! Jag ska ta med det till verkstaden för det är tydligen inte alla mekaniker som vet gur man ska göra... kunde gjort det själv egentligen efter den fina instruktionen om det inte hade varit så kallt men det är en lite principsak också, verkstaden ska göra det man betalat för! Mvh Zn |
|
| Ja, du får väl ta det lite taktiskt med mekanikern. Alla gillar nog inte att man lägger sig i för mycket ;) | |
|
För det första har nyare BMW väldigt klen handbroms, backarna har samma diameter som på ex vis E30, men är smalare. Sen finns det som sagt rekomendationer om att justeringen ska hackas tillbaka en jäkla massa hack, det funkar inte i verkligheten, 3-5 hack är lagom, en duktig mek justerar på känsla, och då brukar man hamna på just 3-5 hack. Ju tajtare backen ligger mot trumman, ju mer bromsbandsyta tar mot trumman när man bromsar. |
|
|
Finns ingen mekaniker som har den känslan. 12 snäpp på E39 och 10 på E46. Därefter spännes wirearna. Visst går det att få bra handbroms genom att bara släppa några få hack på justerhjulen bak om man har tur så att hävarmarna står rätt. Det har jag gjort själv, men den rätta vägen är enl. nedan: Citat Hasso: "Det ska vara 10 snäpp på E46 och 12 på E39 som ska släppas när man dragit åt så att hjulet inte snurrar, det är för att få rätt balans på hela rörelsen, normalt på andra bilar så släpper man ju inte mera än 3 hack ungefär. Sedan justerar man på vajrarna, och om jag inte minns fel ska det börja ta på andra hacket och vara fullt låst på 4-5. Men handbromsen är svag på E39, välkänt fenomen. sedan kan man ju ha rost osv i vid backarna, om man inte använt handbromsen, och det försämrar ju också förutsättningarna. jag brukar "varmköra" handbromsen innan justering så det blir lite rent inut skivorna och bättre yta." |
|
|
Jo jag har praktiserat det där oxå på bla E39or, helt nya prylar, men det funkar inte. Det är bara att sätta sig in hur en trumbroms fungerar, den fungerar inte anorlunda på en BMW än andra bilar, ju mer man justerar tillbaka justeringen, och ist justerar på vajrarna, ju mindre av backens yta tar mot trumman. Det jag gör när jag monterar nya grejer, är att slipa av bromsbackens yta med ett govt sandpapper (60 korn), sen är det viktigt att tvätta ur den nya trumman, och det skadar inte att även där dra lite med sandpappret. Då greppar det bättre från början. |
|
|
Om allting fungerar och rör sig som det skall så har backarna en flytande upphängning och radien på backarna är ju fast liksom trummans så anliggninsytan har jag svårt att tro att den ändras. Hävarmen mellan backarna måste jobba ung. i mitten av sitt område för att fungera optimalt. Att tvätta fett och rugga upp ytan är bra och man slipper kanske efterjustera. Konstruktionen är gammal och beprövad. Härstammar kanske från 50-talet? Merca W123 har identisk lösning så från -76 har den minst funnits, säkert längre än så. |
|
|
Jag tror inte att du kan låsa hjulen på asfalt med handbromsen. Gick inte på min Compact med nya belägg och absolut inte på E60:an, även när den var ny. Däremot fungerade det utmärkt på E30 med trumbromsar! **BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Ja, marginalerna är nog väldigt dåliga på nyare modeller. Allt måste vara i trim för SBP skall vara nöjda. På de äldre med lite grövre grejor fanns lite mer utrymme för slitage m.m. utan att man tappade för mycket verkan. Med trumbromsar är ju parkeringsbromsen ständigt motionerad också. |
|
| Jag har problem med min handbroms. Nya backar och skivor. Men när jag skall justera tillbaka 12 hack tappar jag allt motstånd efter 5 hack. Efter några hack till verkar det som att justeringen bottnar på något sätt. Handbromsen tar inte alls bra sedan... | |
| Bilen är förresten en e39 -98 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.