|
|
|
|---|---|
Tanner |
hej jag tog min sjua på en runda och körde den lite hårt så plötsligt steg temp mätaren över mitten och sakta gick mot rött så jag stannade bilen och lät den svalna, jag öppnade huven men såg ingen läcka men jag kollade inte noga eftersom det var mörkt... jag körde hemmåt sakta och fick stanna vid vägkanten flera gånger för att låta den svalna så nu till frågan vad kan problemet vara ska ut och felsöka den imorgon |
|
Väldig kallt nu. Kanske is. Hur är det med glykolhalten? Annars är ju vattenpumpsproblem rätt vanligt på M60 mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
Tanner |
jag kollade idag och har lite ny information. Jag hällde i 1,5 liter vatten i kylaren så det rann över och märkte då att det låg skräp inne i kylarvattnet ser ut som svagt klet men är i klumpar, jag startar upp bilen som vanligt och den startar upp direkt och man hör inga missljud vad jag kan se eller höra, jag lät den bli varm på tomgång sen höll varvet runt 3000 rpm för att se ifall den skulle gå mot röda strecket igen, jag kollade digitala mätaren och den låg runt 91-92.. hur mycket ska temperaturen ligga runt emellan som minst och mest? När motorn var igång öppnade jag kylarlocket och det rann över lite vatten fanns inga bubblor eller något men jag kollade vattnet när den började rinna över att den hade små fläckar precis som man när bensin eller olja blandats med vatten så blir det sån regnbågsfärg det hitta jag pytte lite.. efter jag stängt av bilen kollade jag under oljelocket och hitta inget klet och det luktar vanlig olja, under kylarlocket fanns inte heller något klet kvar bara det svaga skräpet och det luktar glykoloch ingen bensin eller olja., Vad kan problemet vara någonstans jag hoppas verkligen inte det är toppen som gått på den, kan det verkligen varaså att det är vattenpumpen? hur kollarjag upp den enklast? |
|
Börja med att kolla fryspunkten på kylvätskan, som joblock nämner... Billig lagning att ha tillräckligt med glykol. /Mats J |
|
Tanner |
Kan man kolla om toppen har gått när bilen står på tomgång, kan inte köra den eftersom jag avställt den nu, jag har varvat den lite på tomgång men den går inte över mitten på temp mätaren vad jag märkt hitills.. om toppen har gått borde inte motorn bli genast varm? |
|
Om toppen gått borde det märkas även på tomgång. Men en packning kan bli lite dålig av att motorn gått lite varm och inte ge ett jätteläck, då kanske det inte märks så lätt. En verkstad lär kunna ta prov på kylvätskan för att kolla om det finns avgaser i kylvattnet, då borde man även kunna hitta små läck. Men eftersom bilen gick varm flera gånger när du körde hem, men inte gör det nu så låter det som att termostaten är ostabil eller att du fick issörja i kylaren så cirkulationen stannade. Ett tips om du råkar ut för liknande igen: om tempen stiger ställ kupevärmen på MAX och kupefläkten på MAX då kan du klara dig hem utan att skada något. Oftast kan man bli tvungen att göra detta när det är varmt ute om man har en dålig bil/igensatt kylare, och då blir det svettigt även om rutorna är nere... Men det är värt det för pajad motor är inte roligt... /Mats J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.