AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.058

BMW 530 e39 "slirar" & temp

Mi
3
Mikael.t
530D/A Touring -03
Hejsan.
Köpte en BMW 530 DA -03 i slutet på sommaren. Har märkt av lite små fel på den och försökt läst igenom lite här på forumet men inte lyckats komma fram till nått riktigt bra svar. Iallafall, nu har växellådan rasat på den (aut) och de vart tydligen ingen billig historia. Där kanske mitt första fel har varit!? Som jag har uppfattat det har bilen "slirar" när man legat på lägre varar på 5:ans växel i 1500 till 2000rpm någon mer än jag som har haft samma problem?

Sen är det de här med tempmätaren inne i bilen som inte går upp fast dom bytt termostat på bilen? Läste i en tråd här om nån hjälp pump. Kanske det är fel på min bil?

MVH Micke
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej!
Tråkigt det där med växellådan............ hoppas det fixar sig.

Är lite intresserad av hur dina tempproblem "yttrar sig". Har själv liknande problem. Se:Länk

Hur långt upp går tempmätaren? Min stannar strax över strecket till vänster (ca "klockan 11:00" = 68 - 70grader C). Är det någon skillnad om yttertemperaturen är varmare/kallare? Funkar Webaston (för det är väl inte elvärmare på -03:orna)? Har du bytt eller kollat "termostat 2" (till EGR-kylningen) Länk lätt att ta bort och kolla eller byta. Har bytt den men den gamla visade sig vara OK vid koll. Har inte bytt termostaten för motortempen (ännu), måste kanske göra det för att utesluta alla eventualiteter.

Mvh/Saij
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Kan tyvärr inte bidra med någon hjälp men undrar hur långt den har gått?
pi
10
pierri
530 i 01 touring
Goddag.
Jag har en vän som har samma problem med en 530 i 03,med växell lådan som slirrar. Han tror man måste byta lameller på den.
Mi
3
Mikael.t
530D/A Touring -03
Saij:
Okej, ja jag vet inte alls vilken termostat han bytte åt mig, är lite lat av mig så jag lämnar in den. Men lite så som du skriver är bilen alltså att mätaren står kl 11 och jag har märkt att ju snabbare jag kör så går den ner dit. Har inte hunnit testa den så mycket när det varit kallt ute efter som den saknar växellåda :) Och tack för tipset!

jaken: bilen har gått 21300 och svensksåld.
Mi
3
Mikael.t
530D/A Touring -03
Be han kolla på det innan de går som för mig :) för det vart inte billigt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.