|
|
|
|---|---|
Njuren |
Kära Bullen. Har kommit till den punkten i livet då jag struntar i tvätta bilen pga vintervädret och nu ser min bil ut ungefär så här Länk. ' En typisk syn på vägarna vid denna period på året, men bara för ett år sedan var jag petnoga med att hålla bilen ren iaf varannan vecka med högtrycken.... Är nästan lite besviken på mig själv då jag alltid älskat recond och bilvård på lekmanna nivå. Tom microduken ligger och dammar idag. Vafan är det som händer? Känner någon igen sig? Troliga orsaker? Är närmare 30 än 25 =/ "the things you own end up owning you" |
|
Snacka för dig själv, jag fyller 40 nästa månad och pillar fortfarande ordentligt. :-) ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Just nu är min bil i stort behov av tvätt, gnistan har försvunnit lite men det beror bara på att jag får min nya om 7 veckor. Annars så pillar jag också på ordentligt även vintertid... |
|
| Jag hade en svacka mellan 25-35år då jag var mindre noggrann med mina bilar, nu är putslusten (nåja) tillbaka igen. | |
|
Har alltid varit hyfsat nogrann, gamla som nya bilar. Det som dock sänkt "vårdandet" lite har varit att man bott i stan i lägenhet. Det underlättar helt klart när man kan vårda bilen "utanför dörren" som när man är husägare (eller hälsar på föräldrarna). Men nu när man är husägare snart blir det andra bullar! Bilen kommer att göras till mint condition (in- och utvändigt) varje helg. Minst! :) Är tjugotio år förresten. |
|
|
När gnistan att putsa försvinner är det dags att köpa ny bil. Då återkommer den. **BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Jag skulle nog vilja påstå att gnistan alltid finns för sommarbilen, men bruksbilen får inte samma skötsel. mvh Daniel Länk Progress through pain |
|
|
Njuren: Känner igen mig helt i det du säger... Jag tvättade min kärra första gången i fredags, efter över 200 mils körning, eller cirka 1 månad. Inspirationen denna gången var att vädret verkade kunna hålla sig på stadigt minus och det lönar sig att tvättar lite, och bilen håller sig ren lite mer än knappt hem från macken! Men till sommaren när vägarna är torra och fina, då tvättas det hejvilt igen =) Diesel-räsern /Rickard |
|
|
jag tvättar alltid bilen en till två gånger i veckan och är det inte min bil som får sig en genomgång så är det någon annan i familjen.. jag säger som i reklamen för OKQ8 eller vilka det är "hade det varit meningen att bilen skulle ha smuts så skulle det finnas i bilens utrustningslista". Dock så hindrar -10 grader, förkylning och inget garage just nu.. men imorgon ser det ut att bli varmare=) |
|
|
"Försvinner bilvårdsgnistan med åren?" Nja, skulle snarare säga att den försvinner så fort man inser att bilen blir smutsig igen. Alltså rätt så snabbt. |
|
|
Jag har personligen haft ett mkt stort bilintresse och jag har alltid tyckt om att pyssla om min bilar. Det gäller både mekandet och tvättandet. På senare tid när man fått mer ansvar och mindre fritid, har det intresset lagt sig helt och hållet. Skulle bli väldigt irriterad om jag tvingades utföra någon smärre reparation på bilen, den ska bara funka och går den sönder får ngn annan fixa den. Vad gäller tvätten så, försöker jag hålla bilen ren. Detta för att jag avskyr att köra/åka omkring i en smutsig bil, så det är mer för trivselns skull än i omvårdnadssyfte och jag har definitivt ingen lust att stå och putsa plastdetaljer på bilen. Utan mer dränk bilen i avfettning och spola av, gå på bilen med en tvättsvamp och spola av. De dagar jag känner mig väldigt ambitiös, torkar jag av bilen med semskinn. De dagar jag känner att tiden inte räcker till anlitar jag mig av en firma här i Gbg som handtvättar den åt mig. __ Min bil: Länk |
|
|
På något sätt kännar jag igen mig i Mugges beskrivning även om jag önskade det vore annorlunda. Familj och husrenovering samt alla rutinsaker det drar med sig har tagit udden av det hela. Får jag sonen med mig blir det mycket roligare såklart, men då gäller det kanske hans cross i stället för bilarna :) |
|
| Det är bara lämna in bilen hos en rekondfirma, när man ser resultatet kommer garanterat gnistan tillbaka när lacken får sin rätta lyster! | |
|
Ja...mitt intresse att meka har så sakteliga minskat genom åren, just nu har "ompysslandsgraden" minskat med säkert 85% sedan jag köpte min första BMW 1989 :), men jag försöker hålla vagnarna i representabelt skick med tvätt och service ändå...Jag mår inte bra om jag helt överser med intervallerna både när det gäller tvätten(minst en gång i månaden iaf) likväl som service/reparationer.. Men åren tar ut sin rätt ;) Just nu har jag lite problems med ryggen så det blir inte ens tvättat för tillfället...Inte bra. Men snart så är solen uppe lite längre och värmen kommer så sakteliga, då dj*vlar blir det till att fixa lite "smådefekter" som uppkommit under vintern...typ bromsbeläggsbyte,fixa en tempgivare som lagt av, lite lampbyten till instrumentbelysningen osv.. Mvh Janne. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Hmm bara "ungdomar" som svarat ju :D. Tror mera att det beror på hur man är som person än ålder, har alltid haft svårt att åka i skitig bil och att ha en bil stå med vägsalt på sig har alltid varit en jobbig känsla av dåligt samvete. Men något mindre putsbehov har det nog blivit med åldern, bilen behöver inte vara utställningsren och polerad för jämnan. Lagom ren o fräsch är mera aktuellt, sedan när vårsolen och sommerhjulen kommer på så ökar också prioriteten på putsen av nån anledning. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
För egen del är det mest säsongsbetonat. På vintern blir det inte ofta som vinterbilen får sig en tvätt. Vilket i sig är synd och skam för det blir riktigt svartskitigt på nolltid. I alla fall här i Stockholm. Och det gör lite ont i ögat att se bilen så skitig.... BMW:n står under täcke i garage på vintern så den behöver jag ju inte fundera så mycket på. Framåt våren när den är påställd igen så blir det en hel del bilvård, mest tvätt då. Men även lite småfix om det skulle behövas. Men visst är det så att med åren så har intresset lagt sig. Eller kanske inte så mycket intresset som att tiden inte räcker till med barn som ska än hit än dit, hus som ska tas om hand och allt det andra som hör familj och vardag till. Men för egen del anser jag att det är avkopplande att tvätta bilen och fixa med den. Men förstås inte om det är -10 och snöstorm :-D Niklas Fransosen |
|
|
På vintern tvättas bilen hyffsat ofta, men det görs oftast i maskin och helst skal det vara några plusgrader ute. Men det är endast en speciell maskin jag använder som ger bra resultat! Annars blir det handtvätt. Jag bor i Trondheim, Norge och här är det så otroligt mycket vägsalt att bilen MÅSTE tvättas. Inte bara för att bli fin men saltet måste också bort. I dag blev det stortvätt på bilen, samt lite vax efteråt. Jag orkade inte polera, får bli til sommaren. Nu är lacken skyddad lite iallafall :) Har även en gammal Mazda 626 -89 jag använder i jobbet, den skal nog få lite vård också snart. |
|
| Bilvårds intresset försvann när jag böt bort 33in mot en passat :) | |
|
Håller med Micke O. Ligger fortfarande och skurar hjulhusen. Även på min skrotbil a'la Mitsubishi från -92. M V H Stephan |
|
|
Hejsan Njuren det här var en rubrik som passar mig utmärkt! köpte en ny bil dock ingen BMW men trodde att här skulle jag minsann putsa, valde en mörk färg då jag alltid varit putsgalen och märk väl att jag nu talar om åldern, pensionär! Som grabb jobbade jag som billacklärling bara för att då få utlopp för mitt putsande, men den nya bilen blev inte som jag tänkt mig, visst den tvättas och poleras ibland men inte alls i den utsträckning som jag tänkt mig, så jag förstår trådskaparen, men det är skillnad på bruks och hobby, kan nämna att jag köpte mig en Z3 några år efter pensionsavgången och den, ja den skulle ni se...... har den mer som putsobjekt än att köra, nåväl det var väl att ta i men den putsas otroligt mycket p.g.a. att bilen har ett utgångsläge som gör det så förbaskat roligt att polera, har bara kört i regn en gång under dessa år. Så visst kan det bero på att bruksåkat bara ska rulla och gå, men hobbybilen kan man bara vara vid i garaget när man tycker, det är skillnaden, har man möjlighet att ha en hobbybil kanske det är där man får kicken att ha den i det skick som tillfredsställer men bruksåkat blir för mycket arbetsfordon så jag tror att det kosmetiska där får stå tillbaka lite, för man orkar inte allt, jobben idag tar sitt, hus och hem likaså, men vänta bara jag är övertygad om att gnistan kommer tillbaka för dig "Njuren" då den värsta karriären är över och du kan njuta av en fin bil för vad jag förstår så har du intresset och det går aldrig över mvh Uffe/bildock |
|
|
Jag tror att dagens lacker med klarlackslager klarar sig bra utan allt för mycket putsande. Min E46 är inne på det 11:e året och är precis lika blank som den dagen jag hämtade ut den. Och jag har inte varit alltför flitig med tvätt och vaxning. Den har titansilverlack. Min förra BMW hade röd solidlack och den krävde vård. Trots årlig vaxning så började den oxidera efter några år. Det märkte man på att trasselsuden blev röd när man polerade den. Man märkte också stor skillnad på glansen före och efter vaxning. Det gör man inte på min nuvarande bil. Klarlacken är nog det bästa lackskyddet man kan ha och det kräver inte speciellt mycket skötsel. De sista gångerna har jag använt Sonax snabbvax brillant som sprayas på våt bil och torkas av. Det har fungerat utmärkt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.








