AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
879

Kan dålig generator orsaka automatlådehaveri ?

su
58
supsten
2 st BMW 750iA-92
Jag köpte min 540 iA i december. Efter ca: 10 mil började lådan fungera konstigt. Den högg när den växlade ner till 1:an så att bakhjulen låste sig, den verkade även tveka när den skulle upp.

Efter en mil till började ett oljud komma från lådan. Jag stängde av bilen och när jag startade igen funkade den perfekt och inget missljud hördes. Jag hoppades att det var frid och fröjd men 5 min senare gick lådan in i nödprogram och resan var slut.

Bärgning till BMW Solna. Oljan svart och metallspån i oljan. Ny låda för 50k eller renovering för 27k

Jag valde renovering i södertälje och en vecka senare fick jag ut min bil. Lådan funkade perfekt i 50 mil, sedan märkte jag att vid konstant fart i ca:90km/h växlade lådan konstant mellan 4:an & 5:an. Den låser sej inte på någon av växlarna.

Jag kontaktar verkstaden som får tillbaka bilen.Efter felsökning visar det sig att generatorn tappar laddning och sjunker ner till11,8 volt efter 2-3 mil. Vid start laddar den som den ska. Detta ska enligt verkstaden ge lådan dess symtom. Detta ska enl verkstaden även kunnnat ha orsakat lådans haveri.

Jag läste på en annan tråd här på ap där andra med automatproblem bytt batteri och hux flux så har problemet försvunnit.

Vad tror ni? kan generatorns dåliga kondition orsakat haveriet?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.