AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.500

Problem med låg kylvattentemp 530d -02 (68 - 70C)

Sa
440
Saij
X3 -12
Som rubriken lyder har jag problem med låg kylvattentemp dvs 68 - 70C.
Vid start med kall motor stiger temperaturen normalt (med Webaston igång) till 68 -70 grader och ligger där konstant även om man försöker provocera med full värme och fläkt på kliman (borde ju dra några kW). Yttertemp 0 - -10C heller ingen skillnad (vill dock minnas att över 0C var motortemp OK). Om man kör en runda (nå'n mil eller så) har oftast Webaston stannat, men man kan inte märka att temperaturen varierar om den går eller inte. Temperaturen kollad med "live data" och "test 07" i kombiinstrumentet (skiljer bara nå'n grad) men kanske kommer mätvärdet från samma givare till visarinstrumentet, live data och test 07.
Inga felmeddelanden i Carsoft.
Felaktig termostat?? Borde inte motortemperaturen isf variera mera beroende på belastning och yttertemperatur?
Termostat 2 (till EGR-kylningen) bytt (funkade OK, men såg "konstig ut" - men det är ju en annan historia, nog så intressant...)
Felaktig tempgivare?? Hur kolla lättast??

En annan fundering - i testerna i kombiinstrumentet finns bl.a. oljetemp men där finns inget värde angivet bara -:-!!! Vill bestämt minnas att på "förra 530:n" (-00:a) kunde man verkligen se oljetempen - nå'n som vet eller har lust att kolla åt mig? Kan det kanske vara skillnad mellan årsmodellerna?
Här är info om hur man gör: Länk

Mvh/Saij
Sa
440
Saij
X3 -12
Lyfter tråden (kanske lite flera läsare nu när det är vardag, nästan) och uppdaterar lite.

Skrev ju att det inte är nå'n skillnad på motortemp vid olika yttertemp - var en runda i Skåne i går kväll, var lite varmare där......... och vid temp över 0:an (+1-+2 som mest) kryper nålen lite närmare kl 12 - så nå'n skillnad är det beroende på yttertemp.

Mvh/Saij
pa
60
paran0id
528i Touring -97
Kollat nivån? Borde ju vara det första att göra, därefter är ju frågan om du inte har luft i systemet, kan bistå till en hel del lustiga fenomen.
Sa
440
Saij
X3 -12
>paran0id

Jodå, nivån och luftning helt OK.

/Saij
st
65
stevemedloyden
Chevrolet Camaro RS
Chevrolet Camaro SS
BMW X3 20DA (F25)
Hej , hur funkar värmen å de i din bil , min hade ett spratt ihöstas , då var det den "extra kylvåtskepump" som lagt av ?

Sa
440
Saij
X3 -12
>stevemedloyden

Hej!

Jo värmen funkar utmärkt (blir kanske inte riktigt så "varm" luft på "järnet" - men har inget att jämföra med.......)

Mvh/Saij
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag gissar att din termostat inte riktigt stänger helt...
Men att den ändå fungerar "hyfsat bra" från "nästan stängt läge" och till öppna läget s.a.s.

Bara en gissning såklart...finns ju en del annat som kan fela naturligtvis.

Jag har nämligen fått ett problem ( första gången med min 523:a), dvs att kylvattentemperaturen inte uppnår driftstemperatur tillräckligt snabbt...det tar mellan 5-10km(lite beroende på om jag har mv i eller ej) innan den är "i mitten" vilket är klart långsammare än förut.
Jag tror att mitt problem iaf är att termostaten inte stänger helt..

Ok, stämmer ju inte helt med vad du upplever, men ett tips att kolla upp kanske?

Mvh Janne.

st
65
stevemedloyden
Chevrolet Camaro RS
Chevrolet Camaro SS
BMW X3 20DA (F25)
jag föreslår att du far in på verkstad å kopplar upp bilen i dator då ser du , jag gissar på den extra kylväötskepumpen spm sitter ihop med Webastovärmaren,hur mycket har bilen gått ?

Sa
440
Saij
X3 -12
Hej!
Tack för intresset!

>Janne T

Tja - varför inte. Om jag fattar "rätt" menar du att termostaten så att säga "halkat iväg" temperaturmässigt - dvs stänger inte riktigt och öppnar "för tidigt" (och ger en motortemp på ca 70 grader C). Men enligt min uppfattning stiger tempen lika snabbt som vanligt - når bara inte upp till rätt temp (utom vid många plusgrader).

>stevemedloyden

Bilen har gått 24.000 mil (knappt inkörd........... ;-))

Extrapump till Webaston sitter väl (?) bara på bilar med "parkeringsvärmare" och den funktionen är helt OK (funkar inte den pumpen går värmaren (i parkeringsvärmareläge) bara några minuter på "full effekt" för att sedan gå ner på dellast, upp igen efter några minuter osv.)
Inga felkoder i Carsoft - men man kan kanske inte "se allt" med Carsoft.

Värmen/kliman i bilen är helt OK.

Mvh/Saij
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
På denna sajt verkar det inte finnas något problem som blir för gammalt...
Hej Sälj, ser att du nu har en X3 -12.
Jag köpte bilen för tio månader sedan, en 2011 X3 F25 30d, 24.600 mil, nu 25.100 mil.

Jag har Bimmerlink, så jag kan kolla "lite" saker. Använder en 10" Android platta på passagerarsätet. Gäller att det är väg utan trafik, och hyfsat rak...

Tidigare i höstas märkte jag att det tar längre än en god stund innan kylvätskan når 90-91 grader.
Motorn blir inte helt varm på 20 km om man kör på riksväg i 80-90 kmh, vilket betyder 1200 rpm.

Jag har kollat kylaren med infra pistol, och den håller i stort sett yttertemperatur!
Det som jag märkte "först" var att när jag stannade (för att kolla i appen) så sjönk tempen ganska snabbt till ovanstående ca 70 grader.
Fastän motorn skulle gå i evighet på tomgång tror jag inte att den blir varmare än 65-70 grader. Jag har ju också oljetemp mätare på instrumentpanelen. I Bimmerlink ligger den i början lite under kylvätskans temp, men sedan vid 90, verkar oljan kunna ligga över.

I min 2008 X3 E83 20d finns det ju jalusi framför kylaren, vilket saknas på F25.

Så nu har jag googlat en del för att se om det går att hitta något skräddarsytt skydd att sätta över grillen ca 8(!) månader av året. Jag har hittills inte hittat något.
Man kan fråga sig, är det verkligen ingen annan än Salj och jag som har märkt att "allt inte går enligt plan"? Det kanske visar mer hur lite folk vet om hur deras bilar egentligen skall fungera. Inte så konstigt att folk kör tills "allt" rasar och klagar på höga reparationskostnader...

Lite, eller mycket off topic.
Jag såg en YouTube video för några dagar sedan, så nu funderar jag lite grann att åka till Bulgarien för att "serva bilen". Ca 340 mil enkel väg.
Valvebodyn i växellådan behöver servas, packningar och O-ringar bytas. Jag har läckage, men inget som märks när jag kör. 8-växlad automat.
Sedan kan det vara bra att byta kamkedjorna, och en hel del annat som finns på motorblockets utsida.
Byter man dessutom ett antal länkarmar och bussningar, är ju bilen nästan som en ny efter det!

Tillbaka till kylarproblemet...
Det hade ju varit rätt enkelt att lösa om det bara hade funnits en springa ovanför/framför kylaren, då hade man enkelt kunnat stoppa "luftläckageet". Dock vore det väl en hel del bättre om jag stoppade inflödet via grillen.
Det jag har funderat lite på är att plocka ur grillgallren och med värmepistol forma ett plastskydd som sedan knäpps fast från utsidan, och då blir de enkla att använda.

Vad kan jag annat säga än att köp en BMW diesel med ca 25,000 mil, och det går att använda en stor del av fritiden till att försöka lösa alla större och mindre problem. Köper man dessutom reservdelar (kanske från billigaste stället i Tyskland, daparto.de håller koll på det) för 40-50.000 kr kommer man rätt långt, om man inte har otur med något.
Engelska uttrycket "Money pit" beskriver det hela!
Vill man komma billigare undan kör man med en "otrimmad" 2,0 l bensinare och 3-serie i enklaste utförande, kanske med sportstolar och sportratt.

Sedan ger det en viss tillfredsställelse att lösa ett problem på en BMW.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.