|
|
|
|---|---|
|
När jag accelererar lite normalt (inte hårt och inte för mjukt) så växlar inte lådan om jag släpper av gasen och motorn är på över 3000 varv. Detta händer bara mellan 3:an och 4:an (vad jag vet). Dock kommer lådan att växla efter en stund. Har inte tagit tiden men efter ca 1-2 minuter. Jag brukar byta till "manuellt" och växla själv till 4:an och sedan tillbaka till "automat". Kör jag "mjukare", så att bilen växlar tidigare än 3000 varv så fungerar det fint. Likaså om jag gasar på hårdare så vääxlar den fint vid högre varvtal. Lådan rycker inte och växlar fint annars och kör man "manuellt" fungerar lådan också bra. Frågan är om det är något med "adaptionen" (elektroniken) som går fel??? Detta märktes i bland (väldigt sällan) med sommardäck, men ganska ofta med vinterdäck. (vinterdäcken är mindre i diameter och skillnaden mellan "riktig" hastighet och indikerad på mätaren är ganska stor, typ 100 mätare är 91 på gps:en). Nästan samtidigt som jag bytte till vinterdäck, så bytte jag stötdämpare och abs-givarna la av samtidigt. Vilka signal plockas in till växellådestyrningen? motorvarvtal? hjulrotation? om hjulrotation, kommer signalen från abs-givarna??? Många frågor... hoppas någon kan hjälpa mig. | |
| Förresten... bilen är en 523iA touring 1998 och har gått 19500 mil | |
|
Det är mycket som kan beror på varför det inte växlar! Har märkt av att efter byte till v-däck som inte heller är av rätt dimesion så har den inte alltid velat växla som den ska. Den håller lite länge på växlarna. Tror lite på att bilen ska köras med rätt dimesion för att allt ska fungera korrekt. Sen tror jag på att har du olika mycket luft i däcken eller olika slitna däck så påverkas det en hel del. Man kan ju alltid testa att uppgradera programvaran för växellådan hos bmw och se om det hjälper. MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
Om systemet får signaler om att bilen spinner så vill den inte växla. I mitt fall så berodde det på att jag satte på ett slitet sommardäck efter en punktering vilket systemet tolkade som hjulspinn. Är inte säker men jag tror att signalerna skickas från abs givarna. Prova att låna hjul och däck med rätt rulldiameter och se om problemet kvarstår. 528 patrik |
|
|
Men det kan förklara det, då vinterdäcken är mycket mindre i dimension och det fungerar mycket bättre med sommardäck... Förhoppningsvis inget att oroa sig över då..... Tack |
|
|
Kolla så att alla däck är av samma fabrikat, på mina sommardäck så var ett däck av annat fabrikat då uppstod samma symptom. //Roger BmwCS #5251 |
|
| Annars kan du alltid prova att bryta strömmen ett tag... Min låda var helt störd förra vintern och växla i tid och otid, även väldigt sent ibland. Bröt strömmen i några minuter och sen var lådan som ny igen så det verkar som att elektroniken kan spåra ur ibland också... | |
| Jaså? Intressant information... Är det någon som vet hur lång tid det tar för automatlådans styrning att göra en "reset"? | |
|
Det sägs att det ska räcka med några sek. Det bästa är att plocka av både plus och minus kabeln från batteriet och sedan nudda ihop dessa så gör du en reset på en gång! OBS Båda kablar ska vara bort kopplade från batteriet innan du gör det annars blir det en rejäl kortis! MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
| Peter78w: "OBS Båda kablar ska vara bort kopplade från batteriet innan du gör det annars blir det en rejäl kortis!" Om en är bortkopplad hur kan det bli kortis då? | |
|
det blir det väl om du du stötter till varandra om den ena är fortfarande kopplad väl eller? MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
| Nej, hur tänker du nu? | |
|
peter78w: Vet du vad det kostar att få uppgraderad programvara i automatlådan? |
|
|
hmm... tycker att det låter lite farligt att sätta ihop plus och minus..... Hörde på en polare som jobbar på en svensk större biltillverkare, att de lossar batteriet för att elektroniken skall resetta sig.. men de brukar vänta en stund för att vara säkra på att elektronik nollställs (typ en kvart...) |
|
|
Har själv fått detta tipset av några autopower gurun här så då vet vad nog vad dom pratar om! MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
Kolla länken och se vaf både gasar-magnus och hasso skriver om detta! Länk MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.