AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.094

525d e61 svårstartad vid kyla.

Hej,
Har en 525d e61 2005 med 16.000 mil på mätaren. Den startar som en klocka när det är varmt ute (räcker med 0 gradigt) eller om den gått tidigare under dagen. Men har den stått över natten och det är 7-8 minus eller kallare är den riktigt jä*la svårstartad morgonen efter. Det spelar ingen roll om jag glöder den flera gånger efter varandra och försöker starta, eller om jag försöker starta den efter första glödproceduren. Bilfan vill inte gå igång. Jag gissar att glödstiften är dåliga. Vad är det för livslängd på sådana? Ungefärlig kostnad att köpa nya (fixar bytet själv).

Flåklypa
Se
67
Sebbe1985
BMW 530d Xdrive Touring M-Sport / M-Performance - 2014
BMW Z4 2.5Si-07
Tjena!

Jo visst kan det tänkas vara stiften men jag tycker att den borde hoppa igång ändå? Alla stift går väl inte sönder samtidigt?!

Min fundering är om du har någon temp.givare till glödningen som har pajat.
Hade liknande problem på en V70 D5. Där var det givaren som inte mådde så bra!

Lycka till!

Sebbe
Tack för tipset. Det kommer dock upp en glödsymbol när det är kallt ute, vilket det inte gör när det är varmt ute. Ska kolla på detta i veckan.

Flåklypa
Är det någon som har koll på vart säkring och relä sitter på en e60/61 för just glödstiften? Tänkte börja där och kika.

Flåklypa
Se
67
Sebbe1985
BMW 530d Xdrive Touring M-Sport / M-Performance - 2014
BMW Z4 2.5Si-07
Hej!

Har tyvärr ingen aning om vart säkringarna sitter för det på e61. Men du har ju några säkringar i bagaget på vänster sida..
På E39 sitter det även i handsfacket, kanske samma?

Glödsymbolen kommer nog upp även om givaren skulle vara kass, så var
det för mig iaf!

Lycka till!

Återkommer med detta.
Jag hittade ingen säkring till stiften men verkar ha löst problemet genom att blästra kontakterna på drivdonet till kabeln som går till glödarna. Det hade blivit lite varmt där så kontakten verkar ha varit undermålig.
Kollade innan så att ström gick fram till stiften. Gissade först på att drivdonet hade gett upp men det fungerar med blästringen.
Någon som vet om det är 12V eller 7V glödare? Det ger inte 12v vid glödarna så jag gissar på 7v. Annars är drivdonet dåligt ändå.

Flåklypa
m5
324
m5tomten
bmw M5 2009
flåklypa!!!

vart sitter drivdonet till glödstiften??? min beter sig likadant och har likadan bil som du!

fast min startar inte då den ens har stått en sommarnatt bara o då den väl gått igång så går den och har felkod på 5ans glödstift och 6ans...

tänkte byta dom och göra rent drivdons kontakten..så någon som vet var den sitter??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.