AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.979

Problem med coupe värmen

Sida 2 av 3
DMZ
Bubblorna ser du aldrig, de är för små. Däremot ska du varva upp motorn till ca 1500rpm, så att kylarevattnet står som en rejäl stråle ut från luftningsnippeln, kan vara lagom att lufta ur ett par deciliter i olika omgångar (vid genomvarm motor) och som sagts tidigare förvänta dig ej att se några bubblor. Låt det bara pissa på ändå..
DMZ
Kom att tänka på en annan sak: Det är inte så att du har tryck i expansionskärlet? Tyckte du nämnde något om att kylarevattnet sjönk när du öppnade locket? Kolla för säkerhets skull så du inte har vit glegg på oljestickan.
Ta
45
Tatte136
Bmw e46 330 -00
DMZ nej jag har inte vit glegg. Packningar osv är i bra skick!!

Ao
12
AoT member
330i Lim -01
fortsätter på tråden lite. ang vitt klegg på stickan vad indikerar det på?
Ta
45
Tatte136
Bmw e46 330 -00
Antingen topplockspackning eller ventilkåpspackningen.. Någon av dem är det då!!
Ta
45
Tatte136
Bmw e46 330 -00
Har beställt vattenpump samt nytt termostathus+termostat åter kommer på onsdag när allt är bytt ifall det nu var de som var felet
mvh tack för alla svar!

DMZ
Tatte136: Se till att beställa vattenpumpen med skovelhjulet tillv i metall. Tror ej att BMW har pumpen i det utförandet. Du får nog istället beställa från Mekonomen.
Ta
45
Tatte136
Bmw e46 330 -00
beställte allt ifrån waarwest.se och värmeventil från BMW i solna!
Le
129
Leonid
135i Coupe
Jag själv har ju problem med värmen. Bilen blir varm men det tar ett tag. Och nu när det är banne mig vargavinter så tar det säkert en 30 minuter innan tempen når normalt! Ska byta termostat då jag tror den fan inte stänger sig som den ska. Att den är öppen på fullt blås. Så det blir att byta den, och det är ju en baggis att göra.

Men sen så slog det mig eftersom Tatte136 byter sitt så byter han även pumpen. Jag har vad jag vet inga problem med den. Jag har cirkulation. Och skulle jag inte ha cirkulation så skulle ju bilen bli varmare fortare och sen börjat koka.

Men en tanke slog mig. Eftersom jag nu ska byta temostat, ska man ändå slå till på vattenpumpen med? Är det ett "vanligt förekommande" att man byter båda vid byte? Mil bil har rullat snart 22k mil och jag vad jag vet har inte sett nån dokumentation på ett byte av dom tidigare ägarna på bilen.

BMW-320I E36, M50 B20
Ta
45
Tatte136
Bmw e46 330 -00
Jag har problemet fixat nu.. Har beställt vattenpump med alu skovelhjulet samt termostathus med termostat + beställt värmeventil det är den som avgör värm och kall luft i kupen. Problemet fixat tack för all svar
Mvh

Ta
45
Tatte136
Bmw e46 330 -00
problemet var inte bara värme ventilen som hade fastnat utan, vatten pumpen hade gett upp också... Så allt är byt idag och bilen rullar som vanligt : )
Le
129
Leonid
135i Coupe
@ Tatte136, Vart sitter den där värmeventilen?
Ta
45
Tatte136
Bmw e46 330 -00
Leonid den sitter till höger i motorrummet. Bakom luftfilter burken typ du kan inte missa den..
Le
129
Leonid
135i Coupe
Okej!
Hmm?! Undrar om jag ens har det i min bil? Kunde inte se nåt!
Jag har en E36, 320 1994, betydligt mkt äldre än din Tatte 136! Kanske inte ens finns i min gamla häck?

BMW-320I E36, M50 B20
Ta
45
Tatte136
Bmw e46 330 -00
Leonid har du digital klimatanlägning eller såna som man skruvar upp värme och kalt?

Har hört att dom man skruvar från varmt till kalt och tvärt om har dom inbyggda bakom där du ändrar till varmt och kallt.... bara nåt ja hört för..

Ta
45
Tatte136
Bmw e46 330 -00
har nu bytt värme ventil också.. Men fortfarande är det inte så varmt i kupen det kommer varmluft men inte så jätte bra varmluft ska ja säga... Besviken...
ha
395
haknil
330 Xi 02
hej

Vad har du för motortemp?Låter som problem med termostat
och kylvätskesystem.
Hade samma problem med min bil.Genomspolning av system
och byte av termostat gällde a`2400:- !!.

Lycka till

Håkan
Ta
45
Tatte136
Bmw e46 330 -00
Haknil tjaba

Har redan bytt vattenpump samt termostathus+termostat värmeventil också. Men det kommer bara värme nu när jag står stilla med bilen och varvar till 2500varv då bloser det varm luft så in i sjuton... Varför kommer det kallt när man kör med bilen???
Le
129
Leonid
135i Coupe
Förbannat skumt?!

Har du luftat ordentligt? Ställ bilen i motlut och skruva av luftningsventilen och påfyllningslocket. Max värme i bilen. Puttra på tomgång i 20 minuter.
Alternativt så gasar du upp till 2000 rpm. Låt det spruta ur luftningsventilen. Se till att du fyller på med färdigblandat glykol/vatten hela tiden.

Jag bytte termostat i går. Lät bilen puttra i en halvtimme. När jag kom ut igen så kom det fortfarande luftbubblor. Fick fylla på hela tiden med kylarvätska. Till slut så kom värmen!

BMW-320I E36, M50 B20
Si
9
Sir_MW
328IA E36 -96
Hej har det löst sig med värmen i kupen??? det kan vara så att det är slutsteget i ac anl som strular tydligen ett vanligt fel på e46 kostar ca 400:- för ett nytt slutsteg och det ska sitta bakom ac reglagen om jag inte minns fel
kan vara värt att kolla kanske

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.