|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hejsan folket. idag testade jag min bil lite. har haft problem med värmen i bilen 2 dagar nu så. Jag får ingen varm luft i bilen under körning ute och det är -15 i stockholm just nu, jag prövade också att stå en stund i varm garage "inne garage" och då fick jag varm luft i bilen fast det var lixom ljumen luft inte direkt varmt. Ibland under körning så kan det komma ljummen luft då och då. 2 dagar har det vart såhär och jag börjar frysa nu :) Hoppas någon kunnig person kan stå till tjänst och skriva vad problemet kan vara. Mvh | |
| kollat kylvätskenivån? kan bli så om man har för lite i systemet | |
|
Glömde skriva att det är en E46 330 årsmodel: -00 |
|
|
Chrille Flykt ska ut och titta det nu be right back! |
|
|
Har kollat kylarvätskenivå och den är perfekt!!! |
|
|
Hur mycket glykol har du i? Du kanske inte har tillräckligt? Åk förbi macken och be att få låna glykolmätare och kolla vad den ger för fryspunkt. Det kan vara så att värmepaketet har frusit eller att vattnet är bara deg/(daiquiri) och inte kommer nånstans. Om så är fallet så öppna luftningsventilen och påfyllningnslocket. Starta motorn, kör den varm och häll i koncentrerad glykol. Det kommer då att rinna ur kylarvatten ur luftningsventilen så se till att ställa en balja under. Passa på att lufta systemet oxå. Låt bilen så på tomgång, varva den då & då. Ha luftningsventilen öppen. Och fyll på i kärlet vid behov. Kör i 10-20 minuter eller tills det inte bubblar i ventilen mer. BMW-320I E36, M50 B20 |
|
|
Tillägg: Ha värmen på max hela tiden! BMW-320I E36, M50 B20 |
|
|
Leonid Okey jag ska åka förbi macken och låta dom kolla upp det. Men ifall glykolen är i bra form. Vad kan det då bero på? |
|
|
Ja det kan inte vara så många fel på det. Det kan ju vara luft i systemet och då går vattnet inte runt som det ska. Och har en slang gått så borde det ju vara blött? Om du söker här på forumet efter "lufta kylsystemet" så kommer du hitta en väldans massa trådar om ämnet! Jag tror att du har ett fryst värmepaket. Även om du nu har glykol i så kanske det inte räcker med den blandningen. Har du 50/50 vatten & glykol så har du skydd ner till minus 36 grader. Nu kanske du bara har ner till 5-10 minus och då fryser eller segar ner flödet det först i värmepaketet. BMW-320I E36, M50 B20 |
|
|
Leonid jag tror desamma som dig att den har fryst.. Ska kolla på det... Motor värme tempvissaren står på kl. 12 o den är normal o bra har vart det hela tiden... Funderade på ifall det är termostaten som inte öppnnar sig för att släppa förbi varm vatten? |
|
|
Nej om det är termostaten som inte öppnar sig så skulle motorn till slut koka. Visar motortempen på "normal" så vattnet runt i motorn. Om du kör bilen ett tag så kommer värmepaketet att tina så småningom och då kommer värmen fort. Kan vara så att du hör i kupén att det rasslar i värmepaketet. Då är det isen/degen som släpper. Orkar du inte köra så ställ bilen på tomgång och släng in en kupévärmare och blås upp under instrumentpanelen. Se bara till att du är med hela tiden så att du inte bränner nåt i inredningen. Värmepistol/hårfön går oxå bra. BMW-320I E36, M50 B20 |
|
|
Helt rätt ska ställa in bilen i varm garaget ikväll också! Åter kommer till dig Leonid tack för allt!!! mvh |
|
|
Hej! Om det inte hjälper med en natt i varmgarage så kanske du får fundera över alternativa fel. Själv har jag haft problem med en spjällmotor som styr varmluften genom värmeaggregatet.( Om du har klima men det har du väl på en -00:a). Jag tror att verkstaden som fixade det diagnosticerade genom att läsa ut felkod. Mvh uaj |
|
|
Uaj64 hej på dig... Ska fundera på det att åka in till nån bmw verkstad också.. Leonid jag kollade upp glykolen på OKQ8 dom sa att jag har jätte bra glykol värde i kylaren att det kan inte vara det problemet. Åkte nyss hem ifrån jobbet ca: 1 timma svin kallt i bilen "självklart".. Men har ställt in den i varm garage nu.. få se imorgon bitti.... Är intresserad av flera svar Mvh |
|
DMZ |
Hur fungerar tempmätaren? Kall-varm-het? Har du nyligen pillat med något i kylsystemet innan detta hände? Är någon av kylareslangarna stenhård när motorn är varm? Kläm på de större kylareslangarna. En gissning är att det välkända skovelhjulet till vattenpumen kan ha gått sönder. Tyvärr tillverkat i plast, kan ha spruckit i den hårda kylan som råder nu. Är skovelhjulet sönder så blir det bara delvis cirkulation på kylarevattnet. Och att den ej kokar kan bero på den nuvarnade låga yttertemperaturen. (fartvinden kyler tillräckligt) Du kanske får problems med motortempen när det lenar upp senare. |
|
Tempmätaren går upp sakta och säkert till normal läge både när jag står stilla eller om jag kör iväg från att jag startat bilen... När bilen är igång och man skruvar av kylarlocket och klämmer på den första slangen så åker vattnet ner en liten bil och från höger sida kommer en stråle kylar vätska det betyder att vatten pumpen fungerar "tror jag" och JA när kylarlocket är på satt och om jag känner på slangen så är den både hård och varm. Men motor temepn är som sakt OK! Mycket konstigt! |
|
DMZ |
Kylareslangen ska ej vara hård när motorn är varm och termostaten har öppnat. Du skall lätt kunna klämma ihop slangen? Annars har du jättetryck i den? |
|
Alltså klämmer jag ihop den så går det ju. Men den är ju varm så det är ej lätt : ) Ifall jag har tryck menar du att ifall jag öppnar locket och det puffar iväg vatten isåfall nej! Jag har inte tryck i den... och inget luft heller har haft den igång men öppet lock 10-20 min.. |
|
DMZ |
Tycker att det låter som att termostaten ej öppnar helt. Vad menar du med ingen luft p.g.a att du haft kylarelocket av i 10-20 min? Du luftar väl inte kylsystemet bara genom att kylarelocket borttaget? Du måste lufta systemet via luftnippeln, samt ha rätt varv på motorn 1500rpm, luftningen görs upprepade gånger, med värmen och fläkten på MAX. Alla spjäll öppna. Har du pillat med kylsystemet utan att lufta detsamma korrekt, så kan du ha luftfickor kvar i systemet. (FARLIGT) |
|
Men du har släppt på den lilla luftskruven och luftat systemet? BMW-320I E36, M50 B20 |
|
|
jajamensan jag är inte direkt född igår.. hehe.. exakt det är ingen luft i systemet jag har luftat ur allt.. Och det fanns inga bubblor nej... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.