|
|
|
|---|---|
|
Lite osäker på var den här tråden passar bäst in men det går kanske att flytta den om den passar bättre någon annanstans. Jag sålde min förra bil strax efter sommaren och har ägnat hösten åt att fundera på vad jag vill ha nästa gång och har nu mer eller mindre bestämt mig för en A4 av gamla modellen (B7). Har dock ej bestämt mig för om det blir en 2,0T eller 2,0 TDI, det jag kommit fram till är iaf att 1,8T inte är aktuellt. Hur som helst, har börjat kolla lite objekt och då kommer man till det här med milen och hur mycket det ska inverka på beslutet om vilken bil man slår till på. Nu är frågan mer generell än att gälla Audi A4 så min fråga är, hur mycket ska man bry sig om mätarställningen egentligen? Jag lär köpa en bil som gått under 10.000 mil men det blir ju en del skillnad i pris mellan en lågmilad och en som gått precis under 10.000. Bara för exempel: 1. -06 3200 mil 179.000 Länk 2. -05 6400 mil 159.000 Länk 3. -06 9800 mil 149.000 Länk I det aktuella fallet så är det ju kamremsbyte vid 12.000 mil (18.000 egentligen men det rekommenderas tydligen redan vid 12.000) som ska kosta runt 5000 kronor så alt 2 skulle kanske just i exemplet ovan vara det bästa även om jag inte gillar just det exemplaret pga inredningen. Så vad säger panelen, hur mycket ska det skilja i pris för att det ska vara vettigare att köpa en bil som gått säg 9-10 000 mil istället för en som gått 5-6000 eller ska man strunta i vilket och bara gå på exemplar eftersom båda alternativen rimligen bör ha ganska många mil kvar i sig? Det bör väl heller inte dyka upp alltför många problem innan 15 000 mil på en så pass ny bil eller är det ett alltför positivt antagande? | |
Transocean |
Dom har ju alla blivit registrerade 05. Kanske borde alternativ 3 vara något billigare än 149.000 med tanke på milen. Den lär i alla fall vara lättast att pruta ner. Risken att t ex länkarmar och bromsar börjar bli slitna på alternativ 3 är också ganska stor. Jag skulle nog välja alternativ 1 och pruta hårt. |
|
Jag brukar resonera så att jag hellre köper en ny bil med mycket mil än en äldre med mindre mil. Detta eftersom min fasta övertygelse är att kallstarter och småstreckor sliter mycket mer på bilen än långkörning. Med detta i bakhuvudet skulle jag ta bort bil 2 direkt. Inga av bilarna har egentligen gått långt och jag kan nästan lova att de kommer att kännas likvärdiga. Audis länkarmsproblem är borta så du behöver inte vara rädd för 3 av den anledningen. Om ett kamremsbyte kostar 5000kr, varför skulle du vilja betala 30.000kr extra? Av de 3 du har framme skulle jag ha valt bil nummer 3. Nummer 1 går bort direkt pga färgen. Solidblå gör att bilen ser ut som en repig taxi direkt. Helt omöjlig färg att få att se snygg ut. Tyvärr än 1 den enda som har Xenonljus. Likt BMW så värderas Audi med xenonljus högre begagnat än de utan. Xenon är ett mycket dyrt tillval på Audi så skillnaden märks (kostar runt 10k nytt) 2 går bort eftersom den är äldst. 6400 mil eller 9800 mil känns inte i bilen. //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
|
Tack för era svar. Jag vill poängtera att de 3 bilarna bara är exempel för att åskådliggöra skillnaden i pris kontra skillnaden i antal mil. Jag gillar inte heller den blå färgen på bil 1, bil 2 gillar jag inte inredningen på (vill ha mörk inredning) och bil 3 har solid svart vilket jag inte heller är sugen på. Men bilarna ifråga visade ganska bra relationen mellan mil och pris så det var de som fick agera exempel den här gången. Lövet, jag vet att du är ganska påläst när det gäller Audi och till skillnad från 90% av skribenterna på nordicaudi har du tid att svara på andras frågor ibland också, så kan du när vi ändå diskuterar ämnet upplysa mig om det är något annat man bör tänka på när det bäller A4 B7? Problemet med länkarmarna försvann vad jag förstått i samband med facelift (dvs B6 var sista problembilen i det avseendet). Något annat som kan tänkas dyka upp fram till 15 000 mil då jag beräknar byta igen (3 år 6000 mil lär ägandet stanna vid) ? Det blir ju lättare att välja en bil som gått långt om man vet att det mesta kommer att hålla bra ändå, förbrukningskomponenter som bromsar antar jag att man får byta en gång under ägandeperioden oavsett om man väljer en som gått 3000 eller en som gått 9000. |
|
|
Förutsatt att mätarställningar stämmer skulle jag välja en lågmilad bil om det inte skiljer mer i pris på dom. Beräknat på värdeminskning så har den lågmilade bilen redan tappat en del i värde och du får då åka drygt 6000mil mot det sista alternativet för drygt 30k. Då jag själv köpt fabriksnya bilar och fått smaka på värdeminskningar tycker jag att 6000mil för 30k är ett klipp. För en normal brukare motsvarar det kanske upp till 4års bilägande. Dessutom borde de närmsta åren med den lågmilade bilen bli förhållandevis underhållsfria, de sedvanliga oljebyten och eventuellt något bromsbyte. Ett ekonomiskt riktigt alternativ på sikt mao. |
|
|
BMW320i: Faktum är att A4 B7 väldigt problemfri i nuläget. Det finns vissa typfel såsom tändspolar kvar men dessa är väldigt ovanliga. Dessutom är det enkelt att upptäcka om de är felaktiga. Bilen startar helt enkelt inte då. A4 B7 är så beprövad vid det här laget att den håller ihop alldeles utmärkt. Jag skulle inte alls vara rädd för att köpa en 9000 milare och köra den till 15000, tvärtom. Vid det miltalet bör inte annat än slitdelar behöva bytas. På 2,0T motorn är kamremsintervallet mycket riktigt 18000 mil så jag ser ingen anledning att byta redan vid 12000. Har inte hört om några kamremsras på 2,0T motorn. Min far har en A4 2,0 TDI Quattro (170) och det är verkligen som att köra runt i ett kassaskåp. Bilen har gått 6000 mil nu (2 år gammal) och antalet fel på bilen är = 0. Han är dock inte helt nöjd med förbrukningen som ligger på 0,8 lit/mil mestadels motorvägspendling. Quattron drar dock upp förbrukningen med runt 1dl/mil så den ligger nog där den ska egentligen. Det som främst blivit bra på B7 tycker jag är att styrningen känns helt annorlunda än tidigare Audis. Mycket bättre respons och känsla vilket bland annat beror på att B7 numera har samma framvagn som S4an. Håller med om att Nordicaudi är ett rejält sömnigt forum för övrigt. Kan ta flera dagar innan man får svar där. //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
|
Tack igen. Låter som att jag får kolla upp det där med kamremsbytet, på nordicaudi är frågan inte riktigt besvarad och där det är diskuterat skiljer sig svaren åt och många av diskussionerna avser 1,8t motorn och den kanske skiljer sig från 2,0t i det avseendet. Någon hävdar t.ex. just att kamremsbyte för dieselmotorn är 12 000 mil men att bensinarna trots 18 000 ofta rekommenderas att byta vid 12 000 ändå. Det handlar iofs inte om några stora pengar i sammanhanget men det kan vara bra att veta ändå. I övrigt verkar det inte vara mycket att tveka om när det gäller milen iaf |
|
|
1,8T och 2,0T är helt olika motorer, så det gäller att rätt motor diskuteras. 1,8T är en mycket äldre konstruktion som härstammar från den gamla 150 hk 1,8T motorn. Nya 1,8T, kallad 1,8TFSI är en helt annan motor. Milen skulle jag knappt bry mig om det står 6000 eller 12000 på mätaren. Naturligtvis ska det avspeglas i priset men det finns så mycket annat som är mer avgörande för mig, framförallt utrustningen och skicket. Utrustningsmässigt skulle jag köpa en bil utan sportstolar eller xenonljus. Detta är väldigt eftertraktat när du själv ska sälja bilen sedan. Något sånt här skulle alltså kunna funka: Länk S-line gör en hel del för utseendet också, dock finns detta främst på senare årsmodeller = dyra än så länge. //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
|
Tilägg: 1,8TFSI finns alltså enbart i den sista generationen A4 som inte diskuteras här. 1,8T till B7 har 163 hk. //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.