AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.274

525 tds går illa..! Hjälp och ideer behövs

Visa användare
61
Vilkenkarl
Numera tyvärr trista bilar, Tesla
Nu har jag skruvat någon vecka i hopp om att skrämma liv i mitt nyförvärv. bilen startade inte när jag köpte den och förra ägaren hade endast kört den någon vecka innan avställning. bilen ställdes av eftersom den var trögstartad och rök kraftigt.
när jag skruvat har jag funnit att insuget satt löst liksom luftröret från turbon. Jag har bytt startmotor, glödstft och insugspackningar samt oljor och alla filter.

Bilen går igång om än något motvilligt och har ingen tomgång de första minuterna, men så snart bilen kommer upp i arbetstemp kan jag försiktigt sänka gasen och den landar på ca 700 varv. bilen svarar på gasen och vandrar inte vare sig vid fast gas eller tomgång, däremot "dieselknackar" den nästan konstant. Jag har luftat spridarna samt returslangarna (vilka är nya). Jag hittade ett bränsleläckage på en böjd slang som nu är bytt. Jag ser inga bubblor i slangen till dieselpumpen.

Varje gång jag försöker lägga i driven dör bilen, oavsett om jag ger lite grundgas.

Eftersom jag nu slitit av det sista hårstrået från mitt huvud hoppas jag få nya tips och råd, stora som små, ifrån er.

Mvh,
Daniel
0733-515218

-Ett problem är bara en lösning i arbetskläder
Visa användare
61
Vilkenkarl
Glömde säga... Det sitter en KCR som jag har försökt att rycka ur utan något resultat samt turbon är bytt, enligt utsago till ett snäpp större, men det borde ju inte ge de här symtomerna...
Visa användare
61
Vilkenkarl
Glömde säga... Det sitter en KCR som jag har försökt att rycka ur utan något resultat samt turbon är bytt, enligt utsago till ett snäpp större, men det borde ju inte ge de här symtomerna...
cr
Hej!

Börja med det billigaste att provtrycka spridarna och se så sprutbild och tryck stämmer och att de inte läcker igenom. Tyvärr känns det väl som om dieselpumpen inte är helt frisk. Läs även felkoder och se så inte det finns några sådana.

MVH Calle
pumpen kan vara felinstælld låter det som pga "dieselknacket" och svartrøken + att den tappar trycket av någon anledning.antingen i pumpen/filterhuset/slangar/ eller så kan førpumpen (under 20liter i tanken) vara på væg att ge upp.

Livet börjar vid 3bar
min bmw 324td hemsida Länk
Visa användare
61
Vilkenkarl
Ufff... Nedrans bilskrälle!
Bytte förpump eftersom den gamla var livlös, men ingen märkbar förbättring känns. Jag får åka ner till någon som har rätt hylsa till spridarna (27 mm?) eftersom att sådana saknades i mitt garage.

Eftersom jag nu har pillat på snart nog alla enkla eventuella fel misstänker jag spridarna eller i värsta fall pumpen.

Felkoder, jag har kört gaspedaltricket och får kod 19, men har inte klurat ut vad det skulle betyda. Eftersom att inte bilen går att köra kommer jag inte iväg till någon BMW-verkstad dessvärre för närmare kodkontroll.

En inställning av pumpen låter intressant, görs den med pumpen i bilen eller måste den ur?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk

Kanske skulle vara en idé att inhandla en till?

Mvh Janne.
Visa användare
61
Vilkenkarl
Jo, tanken har slagit mig. Dessvärre verkar de flesta finnas uppåt i landet...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.