AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.204

E38: Är det bara bakre övre bärarmen som slits?

Har bytt 2, 4 och 17:

Länk

men tycker ändå inte att bilen är riktigt stabil.

Är det någon som har varit tvungen att byta även 13 någon gång?

(Fram är alla stag + bussningen till hjälpstyrarmen bytta)
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
2,4,17 är de absolut vanligaste , 4an brukar vara skaplig dessutom.

Hur var din 4a ? kass ?

Är bilen fortfarande inte helt bra så kan det vara stötdämparna och de sk. "silentblocken" , man kan böjja lite och bända och leta efter sprickor i silentblocken.

Min vart dock 100% bra efter byte av dämpare och sedan 2,4,17 säsongen efter , silentblocken hade inga sprickor alls trots 29 000 mil.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Nja, tror inte 4an var dålig utan det var nog snarare någon bakom reservdelsdisken som lurade på mig den. Köpte delarna till förra bilen och de blev liggande ett tag. När det sedan var dags att byta 2an så fick 4an följa med eftersom jag ändå hade den.

Sista delarna byttes i somras och sedan fick en gummiverkstad göra en 4-hjulsinställning. Litar dock inte på att det blev bra. Första försöket blev ett backjobb eftersom ratten satt snett när jag fick tillbaka bilen. Nu står ratten rakt, men bilen känns inte bra och den verkar slita däcken mer än tidigare. Skulle gärna låta någon annan försöka om jag kände till någon som kan sina saker (i Stockholm).

Tack för tips om silentblock och stötdämpare! De senare är något trötta så det kanske blir nästa steg.
sn
100
snodas
BMW 740IA -00
bumse60....får man fråga vilka fälgar och däck du har sommartid?

mvh
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Precis som snodas nog tror så kan jättebreda däck ställa till det , jag kör 18 tummare 235 brett runt om , har testat lite kort med 255 fram och 275 bak och då vart bilen ganska otrevlig.

Jag känner inte till bra gummiverkstäder i sthlm men det måste väll finnas massor i en så stor stad , själv använder jag Mjölby gummiverkstad , de har en väldigt fin maskinpark och 4-hjulsinställningen sker helt på optisk väg (laser) och utan beröring av fordonet.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
ri
699
riku
740iA -97
Jag fick tips om vanadis gummi, dom har nya datastyrda grejer och min blev perfekt. Kör 235 fram 255 bak.
På sommaren kör jag med 285 bak och 255 fram (se även nedan). Nu på vintern är det 235 runt om. Det är dock ingen skillnad när det gäller degigheten i styrningen.

I övrigt är det Bilstein Sport / Sprint dämpare (som nog har lite för många mil på nacken...), H&R fjädrar (måttligaste sänkniningen) och s k strut bar mellan främre fjädertornen.

Tills i början på sommaren hade jag även Powerflex-bussningar i castorstagen, men som ett första steg bytte jag dessa mot orginal i gummi. Detta efter att ha läst att polyuretan-bussningar kan slitas snabbt. När jag tog bort dem var de dock inte särskilt slitna men de byttes ändå

Till saken hör att på förra bilen (en 740 -95) hade jag samma fjädrar, dämpare och däck. Efter att ha lämnat bilen till Per Larsson i Huddinge för fyrhjulsinställning så gick den helt perfekt trots de breda däcken. Per Larsson har antagligen inte egen utrustning för inställning men han lämnar säkert vidare till någon som vet hur det ska ställas in för att bli bra. Under de senaste två åren har jag dock inte lyckats få honom att ta emot min bil. Vet inte om han är sur för något eller vad det är.

Vanadis Gummi har jag för mig att flera talar väl om. Annars får det väl bli en tripp till Mjölby...

Nr 4 i länken slits väl inte överhuvudtaget? Eller gör den det? Jag har bytt nr 2 och tycker att bilen blev lite mindre sladdrig men en viss spårkänslighet finns det kvar så det kanske behövs ett byte av nr 17 och 13 för att råda bot på det.

Angående 4-hjulsinställning på Mjölby gummiverkstad så blir jag lite nyfiken hur den fungerar. Kör man bara upp bilen på en brygga och hjulvinklar avläses helt automatiskt eller hur går det till? Och det är väl sjäva avläsningen som är optisk men ev inställning sker manuellt? Annars är det en sjuhelvetes apparat som klarar av en 4-hjulsinställning utan beröring av fordonet :)

P. Larsson i Huddinge är kunnig men dyr och sur för det mesta.
Jag anlitar inte bil o motorteknik längre, hur duktiga dom än må vara så får bilen hellre förfalla helt och hållet än att jag lämnar in den där.

Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Låt bilen stå på marken och vrid/dra i alla hjul;
Skillnad bak/fram, nån?
Inget dyrt att byta om man jämför med konsekvenserna som kan uppstå (kolla min bilblogg för 7:an).
2 bilfirmor + besiktning märkte aldrig ett MYCKET allvarligt fel som kunde gjort att jag skrotade bilen med familj på ett flertal långresor.

Jag ifrågasatte bilfirman med frågan om hur mycket man bryr sig om att ha kunder kvar i livet? Döda kunder=Icke betalande=en sjunkande verksamhet.

/S
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Jag ska också göra en liten renovering på bakvagnen. Ska byta Nr 13 och 4 på båda sidorna och även pendelstagen. Hur viktigt är det med diffklumpens bussningar att dom är i 100% skick?

Var rekomenderar ni inköp av diverse stag som behöver bytas? Förutom bmw så klart.

Lite länkar och tips upskattas.

Mvh Jojje
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Jojje81;
Kolla med bildelsimporten (Via telefon).

Länk

De fixar allt billigare? fast riktigt original från DE!

/S
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Jojje81;
Kolla med bildelsimporten (Via telefon).

Länk

De fixar allt billigare? fast riktigt original från DE!

/S
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.