AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.052

Avgasvärden och lambda

bm
110
bmwm3gt
Bmw M3 Coupé -98
Bmw 320iT -00
Har läst om ett antal som haft problem med höga avgasvärden framförallt då HC som varit svåra att få bukt med och där det i flera fall har visat sig vara en lambdasond som varit spöket.

Jag undrar om det i samtliga fall då funnits en felkod på detta eller om den legat och smygit??

Tycker det verkar som att många varit inne hos verkstäder men utan att riktigt blivit hjälpta av diagnosen

Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Hej!

Är en lambda trasig visas detta när du felsöker. Mvh
M3
98
M3_alex
Bmw M3 -95
tjenare!

Min -95 M3 gick inte igenom när jag skulle bes. bilen för drygt 2 månader sedan.
Avgasvärdena var höga på alla saker. Så jag lämnade in bilen på BMW verkstad för felsökning.
Inga felkoder visade sig någonstans. Jag kikade igenom avgassystemet någon dag efteråt och hittade lite läckage, absolut inte mycket! borde nästan inte kunna göra värdena så dåligt med så pass lite läckage.

fixade läckaget, och bes. bilen dagen efter...alla värden var bra förutom lambda som var låg på 1.12. bes. kvinnan bad mig köra en sväng med bilen för att få den varmare, den gick då ner till 1.07 efter bara en välidgt liten sväng.
Hon lät bilen gå igenom för hon var säker på att det handlar om värmen, var ju väldigt kallt ute och jag hade stått och väntat ett tag innan jag fick köra in bilen för bes.

Så mitt tips är väl att bes. bilen under sommaren när de är varmt, och även att du blåser ur bilen riktigt riktigt innan :)

//Alex
bm
110
bmwm3gt
Bmw M3 Coupé -98
Bmw 320iT -00
Absolut, har man hål innan eller väldigt nära efter lambdasonden så kommer den ju tro att bilen går magert (lambda över 1) då mera syre kan smita in i avgaserna och lura sonden och styrboxen kommer vilja kompensera med mera bränsle för att nå stökiometrisk blandning på ca 14,7/1 vilket motsvarar just lambda 1.

Detta kan absolut vara en orsak, jag har tyvärr inte hunnit lyfta bilen och undersökt än men det kommer så fort jag har möjlighet. Jag är dock orolig för vanos då den har orginal RR eller ev bränd ventil/ringar med dåligt komp som följd men inte hunnit komptesta än heller..

tack för svar!
bm
110
bmwm3gt
Bmw M3 Coupé -98
Bmw 320iT -00
Bilen är en -98 som gått strax över 15.000mil. den har som sagt orginal RR vanos än och visst rasslar det lite direkt när den startas kall men sen försvinner det samt inga felkoder vid tidigare test. Den har annan programvara även för vanos vilket jag hört kan orsaka att man inte ser felkoder för just kamläget men jag är osäker.
Ska undersöka i vanosen så fort jag kommer in i garaget med bilen.
Dock är filtret samt alla o-ringar och skruvar redan bytta till vanosen så den klassikern kommer inte hjälpa tyvärr..ska kika på lödningarna och anslutningarna lite oxå sen iof. samt sätta ström och se att ventilerna öppnar.

Byta till en fungerande sachs enhet står på listan över möjliga operationer, har dock hört att det ska vara svårt att justera in vanosen själv.

Hade mina förhoppningar om att man kanske skulle kunna göra diagnosen själv med hjälp av en biltema diagnosverktyg för att slippa BMW verkstan flera vändor men inte helt säker..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.